Belföld

Monopólium a jégkockapiacon – kis, friss, fagyos siker

Bár egyedül uralja a jégkockapiacot az Ice Cube Kft., mégsem tudja monopóliumát milliárdokra váltani, hiszen a szegmensben rejlő lehetőségek összege csupán néhány millió forint.

Monopólium a jégkockapiacon – kis, friss, fagyos siker 1Miután tegnap megszűnt az Ice Cube egyetlen konkurense, mostantól az egész országot ez a kft. látja el jégkockával. A két hónapos pezsgés mellett a maradék 10 hónapra egyelőre nem állt elő versenyképes ötlettel a társaság, így a nyár után csak vegetál. Bár a piac még mindig nem jelentős, az indulás napi 20 kilogrammos átlagát mára 1000 kilóra tornázta fel a társaság.

Kerítés kolbászbólAz Egyesült Államokban szinte mindennapos, hogy az emberek beballagnak a hipermarketbe vagy a benzinkútra és jégkockacsomagot vásárolnak esti rendezvényekhez vagy hétvégi piknikhez. Ott ugyanis jellemzőbb például, hogy a hűtőtáskába nem jégakkut tesznek, hanem beleborítanak egy adag jeget. Mindemellett a legtöbb hűtő jégkockakészítő funkcióval készül. Tovább az sem elhanyagolható tényező, hogy az amerikaiak előszeretettel isszák frissítőjüket jéggel telerakva.

Minden kezdet nehéz

Az Ice Cube kft.-t két magánember alapította 1991-ben, miután Amerikában jártukban észrevették, hogy üzleti lehetőségek rejlenek a víz jégalakú eladásában. Két kisebb géppel vágtak neki az üzletnek, kezdetekben elsősorban az ismeretségi körükbe tartozókat környékeztek meg vendéglátóipari egységekben. A marketing helyett a szájhagyományra hagyatkoztak, így a néhány étterem után egy-két party-service is ügyfelük lett.

Mára a házalás megszűnt, már a megrendelők keresik meg a céget. A kezdeti 20 kilogramm után mára egytonnányi jeget értékesítenek naponta. De bármennyire is imponáló ez a növekedés, a nyári hónapokat 10 szűk hónap követi, és erre az időre még nem sikerült áthidaló megoldást találni a felszabadult kapacitások kihasználására. Csak nyáron van igény a cég kapacitásai iránt is: ilyenkor bérbe vennék a hűtőkocsikat, illetve raktároznának a hűtőházban.

Jégszobrászat

A palettát folyamatosan bővítik: két éve jégszobrászatot is vállal a kft. egy társcéggel karöltve. Különböző rendezvényekre kínálnak jégszobrokat. Egy kétméteres “emlékmű” 150-200 ezer forintba kerül, 2-3 napos munkával formázza meg a szobrász. A műremek egy hétig képes pompázni a szabadban.

Ehhez speciális gépet használnak, amely tömböt is képes fagyasztani. Szerényebb megoldásokat is kínálnak, egy jégből készült gyümölcstál 20 ezer forintba kerül.

Monopólium a jégkockapiacon – kis, friss, fagyos siker 2Konkurensmentesen bontakozik a társaság

Konkurensek folyamatosan bukkantak fel, de rendszerint tiszavirág-életűnek bizonyultak, mivel még mindig nem mondható, hogy a magyarok rákaptak volna a jégkockahasználatra, -vásárlásra. Az is hozzátartozik – mondta a FigyelőNetnek Nyéki Imre, a társaság ügyvezető igazgatója és egyik tulajdonosa -, hogy jelentős kezdeti beruházást igényel ez a terület. A gépeket túl hűtőautókat kell vásárolni és hűtőraktárat kialakítani.

Jelenleg 10 géppel dolgozik a társaság, de éves forgalma nem haladja meg a néhány milliós szintet. A megrendelők továbbra is elsősorban a rendezvényszervező cégek, éttermek közül kerülnek ki, bár évente 15 százalékkal nő az egyéni vásárlók száma is.

Az egyéni felhasználók benzikutaknál juthatnak hozzá az 5 kilogrammos kiszerelésű jégkockacsomaghoz. Ára – kúttól függően – 600-1000 forint. Az ügyvezető szerint ez az ár egyáltalán nem magas, hiszen például Németországban 3600 forintba kerül a 10 kilós verzió. A cég egyébként 300 forintért kínálja a benzinkutaknak.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik