Belföld

Közép-európai felmérés a közvéleménykutatásról

A Donath-Burson-Marsteller (DBM) által 2002. április végén/május elején végzett közvéleménykutatás során a megkérdezett cégek hatvan százaléka állította, hogy legalább annyi pénzt kíván piackutatásra fordítani a következő tizenkét hónapban, mint azt az elmúlt évben tette.

A felmérésben 341 cég képviselője fejtette ki véleményét Csehországban, Szlovákiában, Magyarországon és Lengyelországban. Majdnem minden megkérdezett egyetértett abban, hogy piackutató ügynökség kiválasztásában az adott céggel kapcsolatos korábbi tapasztalatok, a szaktudás és mindenek felett a világosan megfogalmazott ajánlatok kapnak leginkább szerepet. A hirdetések, a szórólapok és az internetes honlapok kevésbé befolyásolják a végső döntést.

“Mint ahogy ez a PR ügynökségek esetében is jellemző, a piackutató cégek sikerének legfontosabb eleme munkatársaik szakértelme” – mondta Michal Donath, a DBM ügyvezető igazgatója. “Meglepő, hogy a cégek promóciós és marketing tevékenysége milyen csekély befolyással bír a döntési folyamatra. A megkérdezettek inkább az alapján választanak, hogy milyen az adott piackutató ügynökség üzleti életben betöltött helyzete. Ez az értékelés jelentősen szubjektív, ami tág üzleti lehetőségeket nyit a véleményeket alakítani képes PR ügynökségek előtt.”

A közép-európai régióban a marketingkutató cég kiválasztásának döntő szempontjai megegyeznek. A megrendelt piackutatások több mint hetven százaléka kvalitatív vagy kvantitatív felmérés. Csehországban a megkérdezettek 21,7%-a, Magyarországon 25,1%-a, Szlovákiában 26%-a és Lengyelországban 26,6%-a végeztetne vállalati felmérést is.

A DBM saját kutatása azt kívánta feltérképezni, hogyan fogadják a potenciális ügyfelek a különböző piackutató ügynökségek ajánlatait. A felmérés tizenhat különböző területet vizsgált. Az eredmények megtekinthetők a http://www.dbm.cz/survey_results.pdf címen angol nyelven.

A megkérdezettek nagy többsége (88,5%) döntéshozó pozíciót foglalt el a cégen belül, azaz közvetlen feladata volt a piackutató cégek kiválasztása és megbízása. A vizsgálatban közreműködők kérdőíveiket névre szóló e-mailben kapták meg anyanyelvükön és angolul. A részvétel önkéntes volt. A felmérést a magyar Gulden Communications, a lengyel Gravis PR Wunderman, és a szlovák Donath-Burson-Marsteller SK ügynökségek közösen végezték.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik