Belföld

Közbeszerzés lesz, az autópálya késik – győzött a morál?

Nem bonyolítják le a korábban meghirdetett meghívásos versenytárgyalásokat, ehelyett közbeszerzéssel építenek a jövőben minden egyes autópályaszakaszt - jelentette be csütörtökön a gazdasági és közlekedési miniszter.

Csillag István miniszter azzal indokolja a korábbi döntések megváltoztatását, hogy a közhangulat mítikus reményeket fűz a közbeszerzési eljárásokhoz. Ezért nem lesz olyan autópálya-építkezés, ahol ne ezt a módszert venné igénybe az új kormány.

Ez történt a hétenMint emlékezetes, a Gazdasági Minisztérium azzal érvelt a meghívásos versenytárgyalás mellett, hogy a közbeszerzés eljárásait betartva legkorábban novemberben foghattak volna munkához az útépítők, télen viszont köztudottan nem lehet utat építeni. A meghívásos versenytárgyalás három hónap előnnyel, gyorsabb útátadással kecsegtetett.

Hétfő – tenderbontás csinnadrattával



A Nemzeti Autópálya (NA) Rt. hétfőn bontotta fel a négy autópálya-szakasz megépítésére július 11-én kiírt zárt meghívásos tendert. A legjobb ajánlatok összege 109,4 milliárd forint volt, 29 milliárd forinttal kevesebb, mint a Vegyépszer május eleji egyedüli ajánlata.

Az M3-as autópálya Polgár-Görbeháza közötti szakaszára az Egri Útépítő Rt. adta be a legkedvezőbb árajánlatot (15,8 milliárd forint), az M7-es Becsehely-Letenye közötti szakaszára 14,548 milliárd forinttal a Betonút Rt.-é volt a legolcsóbb ajánlat. Az M7-es Balatonszárszó-Ordacsehi közötti szakasza plusz 3 híd megépítésére a Hídépítő – Strabag Rt. konzorciumának 54,65 milliárd forintos ajánlata volt a legvonzóbb, míg az M70-es autóút Letenye-Tornyiszentmiklós közötti szakaszára 24,355 milliárd forinttal a Strabag – Hídépítő Konzorcium adta a legkedvezőbb árú ajánlatot.

Kedd – kitör a nyilatkozatháború

Áder János, a Fidesz frakcióvezetője azzal vádolta meg a kormányt, hogy a pályázók ismerték a Vegyépszer korábbi ajánlatát, így könnyű volt nekik aláígérni. Boross Imre MDF-es politikus szerint az SZDSZ azért választotta a meghívásos tendert, mert így a számára kedves külföldi vállalkozókat hozhatta előnybe.

Szerda – elhalasztják a végső döntést

A végső döntést a pályázatok műszaki és számszaki tartalmának átvizsgálása után a Nemzeti Autópálya Rt. szerdai közgyűlése volt hivatott meghozni. Az előzetes tervek szerint még aznap aláírták volna a megbízási szerződést, a munkálatok pedig már augusztusban elkezdődtek volna. A Nemzeti Autópálya Rt. tulajdonosa, a Magyar Fejlesztési Bank azonban a szerdai közgyűlés elhalasztását kérte, a Népszabadság információi szerint Csillag István gazdasági miniszter kérésére.

Szerinte a versenybe vetett közbizalom megerősítése miatt volt fontos ez a döntés, amely részben összhangban van, részben pedig “nincs ellentmondásban” a kormány múlt heti döntésével.

A kormány arról döntött akkor, hogy minden olyan beruházást közbeszerzéssel kell elvégeztetni, amelyet a Medgyessy-kabinet készített elő. Csillag István nem válaszolt azokra az újságírói kérdésekre, hogy volt-e kifejezetten politikai oka korábbi véleménye megváltoztatásának. A FigyelőNet kérdésére, hogy mi volt a véleménye az ügyben a miniszterelnöknek, kitérő feleletet adott, és válaszában meg sem említette Medgyessy Péter nevét.

Útépítésre idén nincs már idő

Megtudtuk viszont, hogy a közbeszerzési eljárás hosszadalmas intézése miatt legkorábban októberben dönthetnek a pályázat nyerteseiről. Ez pedig nyilvánvalóvá teszi, hogy idén aligha kezdődhet meg érdemben az újabb szakaszok építése.

Csillag István egy kérdésre válaszolva megjegyezte, hogy az ügyben érintett cégek eddig nem keresték meg, de azt üzente a meghívásos pályázaton résztvevő vállalatoknak, hogy “nekik nincs okuk a pályázattól félni”. Vagyis a közbeszerzési eljárás során remélhetőleg nem kerülnek hátrányba amiatt, hogy nyilvánosságra kerültek a meghívásos eljárásra beadott ajánlataik.

Mindent csak közbeszerzéssel

A Gazdasági és Közlekedési Minisztériumnak a sajtótájékoztatóra kiadott közleménye leszögezi: “A Fidesz négy éve alatt megszűnt a verseny, az átláthatóság. A versenybe vetett közbizalmat visszanyerni nem lehet másként, csak európai mércével mért, átlátható versennyel. Ezért döntöttünk úgy, hogy bár a meghívásos pályázattal meg lehet takarítani húszmilliárd forintot, és azonnal el lehetne kezdeni a munkálatokat, ami előbbre hozná a négy útszakasz átadásának az időpontját is, augusztus 6-án mégis közbeszerzést írunk ki mind a négy szóbanforgó sztrádaszakaszra.”

Ugyanakkor a korábbi bejelentéseknek megfelelően augusztus 27-én megjelenik a tender az M7-es Zamárdi és Balatonszárszó közötti szakaszának elkészítésére, beleértve a kőröshegyi hidat is.

Óvatosabb lett a miniszter

Csillag István csütörtökön azt is bejelentette, hogy az országos közúthálózat fejlesztésére 2006-ig szóló, sőt annál egy kicsit tovább is tekintő kormányhatározatot készítettek elő. Pénteken tárgyal róla a kabinet.

A miniszter most már óvatosabb volt javaslatait illetően: a sajtónak nem mondott semmit a határozattervezetről. Sőt abban sem volt egészen biztos, hogy a tervezet minden módosítás nélkül megy át a pénteki ülésen.

Ajánlott videó

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
Olvasói sztorik