Belföld

Az új kormány sem ír ki közbeszerzési tendert a sztrádákra

Meghívásos pályázaton döntenek arról, hogy mely cégek építhetik az M3-as és az M7-es sztrádák szakaszait - döntött a szakminisztérium. A gazdasági miniszter megítélése szerint lehetőség lesz bizonyítani, hogy lehet-e olcsóbban megépíteni a pályaszakaszokat.

Nem írnak ki közbeszerzési pályázatot az M3-as és az M7-es autópályák hátralévő szakaszainak építésére. A döntést a szoros határidővel indokolja az SZDSZ-es szakminiszter. Az ajánlatokat a Polgár-Görbeháza szakaszra, az M70-esnél a Letenye-Tornyiszentmiklós közti részre és az M7-es folytatására kértek Letenyétől.

Keller elégedetlen

Keller László, a MeH közpénzeket felügyelő államtitkára, aki az előző kormány alatt folyamatosan bírálta az Orbán-kabinetet többek között az autópálya-építések során mellőzött közbeszerzési eljárások miatt, nagyon sajnálná, ha ismét megkerülnék a nyílt közbeszerzési eljárást, hiszen az ellentétes lenne a választási ígéretekkel.

Keller szerint elkerülhetetlen a nyílt közbeszerzési eljárás, még ha megmagyarázható és törvényes is a gazdasági miniszter terve a meghívásos eljárásra. Keller a közpénzek átlátható felhasználását ígérő kormány nem túlságosan átlátható döntését azzal magyarázta az Origonak, hogy vélhetően sokan maradtak olyanok a minisztériumban, akik az előző kormány közbeszerzéseket mellőző ténykedését is helyeselték, s most is ezt javasolták az új miniszternek.

Olcsóbban, gyorsan

Az új kormány sem ír ki közbeszerzési tendert a sztrádákra 1Csillag István gazdasági és közlekedési miniszter szerint, ha közbeszerzési tendert írnának ki, az ajánlatok legfeljebb novemberre érkeznének be, amikor is nehézkes autópályát építeni. Ezeket a projekteket még az előző költségvetésben fogadták el, és akkor csak egy ajánlatot kértek a kivitelezésre. A miniszter elmondta: az M7-esnek és az M3-asnak olyan szakaszait érinti ez a döntés, amelyeknek az idei befejezése csak akkor lehetséges, ha több ajánlat alapján választják ki azt kivitelezőt, aki a legelőnyösebb árat és feltételeket kínálja.

Csillag István kijelentette: a Vegyépszernek érvényes ajánlata van, így őket nem kell megkérdezni, de minden egyéb céget érdemes, amelyiknek van referenciája autópálya-építésben. A gazdasági miniszter megítélése szerint – amennyiben eredményes lesz a meghívásos versenytárgyalás – lehetőség lesz bizonyítani, hogy lehet-e olcsóbban, az adófizetők pénzét kímélve megépíteni az adott pályaszakaszokat. A pályázatok alig több mint 10 napos határidejét Csillag István elegendőnek tartja, ugyanis a műszaki tartalmát az építésnek minden pályázó ismeri.

Belépés csak referenciával!

Bodnár Zoltán, a Nemzeti Autópálya Rt. (NA) vezérigazgatója az MTI-nek elmondta: olyan Magyarországon bejegyzett cégeket hívtak meg a pályázatra, amelyeknek van autópálya-építési referenciája. Így az osztrák tulajdonú Strabag, az Egút Rt., amely a francia Colas-csoport tagja, az ugyancsak francia érdekeltségű Hídépítő Rt., valamint a Betonút Rt. kapott meghívást. Nem hívták meg a tenderre azonban az elmúlt 1-2 évben autópályákat építő Vegyépszer Rt.-t, mivel a társaságnak érvényes ajánlata van, de a vezérigazgató szerint nem biztos, hogy azt figyelembe veszik az elbírálásnál.

Az NA Rt. vezérigazgatója kiemelte: a pályázat feltétele, hogy a nyertesnek konzorciumot kell alkotnia, egy olyan magyar középvállalattal, amelynek önállóan még nincs ugyan autópálya-építési referenciája, de már részt vett ilyen munkálatokban. Elsősorban a több tucat magyar kis-középvállalatot tömörítő Mammut Egyesülés tagjai jöhetnek számításba. Bodnár Zoltán szerint ennek célja az, hogy a kiválasztott magyar középvállalatnak lehetőséget teremtsenek egy jövőbeni közbeszerzési eljáráson való önálló indulásra.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik