Belföld

Nemzetközi aukciók: előtérben a németalföldi reneszánsz és barokk

Miközben nálunk a nyár közepe árverési holtszezonnak számít, Angliában nincs megállás: július 10-én Bruegel, Rubens, Murillo és Canaletto képei kerülnek kalapács alá Londonban.

Tekintettel arra, hogy tegnap drasztikus jegyárcsökkenést jelentett be több légitársaság is, itt az alkalom egy bevásárló jellegű kiruccanásra Albionba. Július 10-én ugyanis mindkét nagy londoni aukciósház, a Sothebys és a Christies is árverést rendez régi mesterek műveiből. Talán az utóbbi kollekciója számít különlegesebbnek, hiszen az aukció sztárja egy olyan festmény, amelyet nem is olyan régen nyilvánítottak eredeti Bruegel-műnek.

Egy valódi ritkaság

Nemzetközi aukciók: előtérben a németalföldi reneszánsz és barokk 1Az újonnan azonosított, “A disznóólba betuszkolt részeg” (The Drunkard pushed into the Pigsty) címet viselő festmény egy kör alakú kép, keletkezését eredetileg 1577-re datálták a szakértők. Ez azonban nem bizonyult helyesnek: mikroszkopikus vizsgálatok és infravörös kamerával készített felvételek alapján ugyanis megállapították, hogy a mű valódi keltezése “m. d. l. vii.”, vagyis 1567. Ez pedig azt jelenti, hogy immár idősebb Pieter Bruegelnek tulajdonítható. Az eredeti – csaknem négy évszázadon át tévesen olvasott – keltezés ugyanis kizárta volna a legnagyobb Bruegel szerzőségét, hiszen ő 1569-ben meghalt. (Egyébként az idősebb Pieter születési dátumát nem ismerjük pontosan, a németalföldi művész 1525 és 1530 között jöhetett világra.)

BruegelekA Bruegel(Brueghel) családnak számos tagja van, így az, hogy valamilyen festményt egy Bruegel készített, nem számít ritkaságnak. A szóban forgó alkotás azonban idősebb Pieter Bruegelnek tulajdonítható, aki a legnevesebb a família tagjai közül, és az egyetemes művészet egyik meghatározó alkotója, az érett németalföldi reneszánsz korából.

A festmény így valódi ritkaságnak számít, hiszen egyike annak a két idősebb Pieter Bruegel-műnek, amely még magántulajdonban van a világon, és egyébként jelentősebb alkotásnak nevezhető. (Tehát nem vázlatról, előtanulmányról vagy egyéb rajzról van szó.) Ennek megfelelően a Christies hallatlanul magasra, 3-4 millió font körüli összegre becsülte a kép értékét. A mű természetesen beilleszthető a részletesebb művészettörténeti elemzés során Bruegel életművébe. A festmény valószínűleg részét képezi annak a sorozatnak, amelynek a többi tagja elveszett, és amely moralizáló témákat dolgozott fel.

A most árverezendő képen ugyanis úgy kezelik a részegeskedő alakot, mintha egy háziállat lenne, és ezért terelik, tuszkolják egy disznóólba. Maga a téma egyébként nem ritkaság, a fiatalabb Bruegelek is feldolgoztak hasonló motívumokat, és mások is festettek ilyen tematikájú festményeket az idő tájt Németalföldön. Ugyancsak művészettörténeti bizonyítéknak tűnik a kép hitelességét illetően, hogy ugyanebben az évben, 1567-ben fejezte be a Főbűnök című sorozatát idősebb Pieter Bruegel, amely utóbb metszet formájában is ismertté vált.

Nemcsak Bruegel-kép vár gazdára a Christiesnél

Nemzetközi aukciók: előtérben a németalföldi reneszánsz és barokk 2A Christies árverésén persze nemcsak a Bruegel-kép kelthet érdeklődést, bár kétségtelenül ez a legkiemelkedőbb alkotás a régi mesterek aukcióján. Egy drámai pieta (az élettelen Jézus, a keresztről való levétel után), amely Spanyolországban készült, s amely a velencei Giovanni Battista Tiepolo műve, ugyancsak szerepel a kínálatban. Nem is akármilyen áron: 1-1,5 millió fontra becsülik a szakértők a festmény értékét. A kép akkor készült, amikor Tiepolo nyolc évet töltött az Ibériai-félszigeten. A festmény származási helyére utal a háttérben feltűnő madridi épület, a San Francisco el Grande (Nagy Szent Ferenc) temploma is.

Bernardo Bellotto alkotása a Tiberis partját, Róma látképét örökíti meg, többek között az Angyalvár is látható rajta. Bellotto – Tiepolóhoz hasonlóan – velencei festő volt, de Varsóban halt meg, 1780-ban. E festményét 1,5-2 millió fontra taksálták a szakértők, ami kiemelkedő árnak számít.

A XVII. században alkotó Bartolomé Esteban Murillótól is akad egy kép az aukción: a Szűz Máriát, a gyermek Jézust és Keresztelő Szent Jánost ábrázoló festmény becsült értéke 6-800 ezer font. Egy másik spanyol, az egy évszázaddal később működő Melendez egy csendélettel képviselteti magát az árverésen. Ez nem véletlen, hiszen őt a XVIII. század legnagyobb ibériai csendéletfestőjeként jellemzi az aukciósház. Ennek megfelelően a festmény becsértéke is magas, 4-600 ezer angol font. Hasonló árfekvésű Rubens (1577-1640) egyik festménye, a Szent Pétert és Szent Pált megörökítő mű. A 3-500 ezer fontra értékelt kép nem tartozik ugyan a németalföldi festő fő művei közé, de azért tekintélyes summát kérnek érte.

A Sothebys erősebb Rubensben

Nemzetközi aukciók: előtérben a németalföldi reneszánsz és barokk 3Sokkal nagyobb értékű viszont egy másik Rubens-alkotás, amely azonban már nem a Christies, hanem a Sothebys árverésén szerepel. “Az aprószentek lemészárlása” azt a borzalmas bibliai eseményt örökíti meg, amikor Heródes parancsára, Jézus születésekor katonák gyilkolják le az újszülötteket, csecsemőket és kisgyermekeket. A nagyméretű, 142×182 centiméteres alkotás Rubens egyik korai, de jelentős művének tekinthető. Éppen ezért érthető a magas becsérték: 4-6 millió angol font.

Ugyancsak a Sothebysnél szerepel egy másik Rubens-mű, amely szintén 4-6 millió font értéket képvisel az árverezőház becslése szerint. “A Mars istenként megörökített férfi képmása” ugyanis rendkívül ritkának számít. Elsősorban a tematika különleges, hiszen Rubens nem sokszor festett meg istenként földi halandókat. A 82,6×66 centiméteres alkotás mindenesetre igencsak drágának tűnik, és kérdés, hogy valóban eléri-e a becsértéket a leütési ár.

Futottak még: festmények egy-két-három millió fontért

Érdeklődésre tarthat még számot a Sothebysnél az idősebb Ambrosius Bosschaert csendélete, amely 2-3 millió font körüli becsértékével tűnik ki a kínálatból. Il Guercino műve, A Vénusz toalettje, 1,2-1,8 millió fontért is gazdára találhat, ha jól taksálták a kép árát a szakértők. Két Canaletto-látkép is eladásra vár, értékük az 1-2 millió, illetve a 2-3 millió fontos sávban mozog.

Ajánlott videó

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
Olvasói sztorik