A Stinnes szállítmányozási vállalat 65 százaléka jelenleg az energiaipari óriáskonszern, az E.ON tulajdonában van. Az azonban meg akar szabadulni nem a fő tevékenységi köréhez tartozó üzletágaitól, ezért tűnik reális alternatívának megfigyelők szerint a német vasút tulajdonszerzése. A Deutsche Bahn felügyelőbizottsága már jóvá is hagyta a Stinnesre vonatkozó ajánlattételi javaslatot – jelentette szerdán a dpa német hírügynökség.
A cél a teljes Stinnes csoport megszerzése, amelyhez a Schenker cég is tartozik. A Schenker a világ második legnagyobb tengeri szállítmányozója, a légi szállításokat tekintve pedig a negyedik pozíciót foglalja el. Ugyancsak Stinnes leányvállalatok tevékenykednek a vegyipari logisztikában (Brenntag, a Magyarországon is aktív Neuber, továbbá a Holland Chemical International) és az acélszállítás terén is (Stinnes Interfer).
Logisztikai óriásA Stinnes 2001-ben 12,3 milliárd euró forgalom mellett 252 millió eurós nyereséget könyvelhetett el, dolgozóinak száma pedig megközelíti a 43 ezer főt világszerte. A Stinnes a világ egyik legnagyobbja ágazatában, telephelyeinek száma 1300.
Élen lenni a régióban
A Deutsche Bahn 32,75 eurót fizet minden egyes Stinnes-részvényért, a tranzakció értéke tehát a 2,5-3 milliárd euró lehet, attól függően, hogy mekkora részesedést szerez végül a DB. Az ügyletet 2003 végéig kívánják lebonyolítani az érintett felek.
A Stinnes csoport legértékesebb része a Schenker logisztikai konszern, amely a kilencvenes évek előtt már tartozott a német vasúthoz. A Deutsche Bahn indoklása – és a Handelsblatt német lap elemzése szerint – a szállítmányozási vállalat jól illeszkedik a DB profiljába, a vasút fő tevékenységeit remekül kiegészítené.
A Schenker időközben (a kilencvenes években) a Veba, illetve a Veba beolvadásával megalakult E.ON konszern égisze alatt tovább terjeszkedett, és különösen a kelet-közép-európai logisztikai piacokon tört előre. Egy tavalyi Stinnes-Schenker sajtótájékoztatón a cég menedzserei nem titkolták, vezető pozíciót szeretnének kivívni térségünkben, s különösen Lengyelországban, Magyarországon, Szlovákiában és Csehországban.
A hazai legnagyobbA Masped csoport Magyarország legnagyobb szállítmányozási tevékenységet végző cégcsoportja, teljes körű szállítmányozási szolgáltatást kínál. Ellát vasúti, tengeri, folyami, légi és közúti feladatokat, valamint raktározást, vámtevékenységet és saját Észak-Pesti Logisztikai Központjában teljes körű logisztikai szolgáltatást nyújt. Éves szállítmányozási forgalma meghaladja a négymillió tonnát, árbevétele pedig a húszmilliárd forintot.
Magyarországon kétszer is
Ez eddig Lengyelországban járt a legnagyobb sikerrel, de Magyarországon is jelentős leányvállalatai vannak a Schenker csoportnak. Így például 2000. július 1-jén, a legnagyobb magyar szállítmányozási vállalat, a Masped Rt. és az esseni székhelyű Schenker AG vegyes vállalatot alapított a légi és a tengeri forgalom lebonyolítására. Az így létrejött, 25 százalékos német tulajdonú cég a Masped-Schenker Légi és Tengeri Szállítmányozási Kft. A közös cégbe a Masped a meglévő légi és tengerentúli konténerforgalmát és vevőkörét, a Schenker pedig a világ ezer pontján kiépített hálózatát adta.
A Schenker csoport azonban nemcsak közvetve, vegyes vállalat révén van jelen a magyar piacon: saját leánycége, a Schenker Nemzetközi Szállítmányozási és Logisztikai Kft 1999. március 1-jén, 260 millió forintos törzstőkével alakult meg. Kezdetben ez a cég Masped-Trias Nemzetközi Szállítmányozási Kft. néven működött, ám 2001. január 1-jétől a Schenker nevet viseli, ezzel is kifejezve , hogy a Schenker konszern öt kontinenst átfogó szállítmányozási hálózatának magyarországi tagja. A társaság tulajdonjoga 90 százalékban a Schenker Ausztria, 10 százalékban a Masped Rt. között oszlik meg.
Arccal a vasút felé
A Schenker Nemzetközi Szállítmányozási és Logisztikai Kft. a gyűjtőszállítmányozás területén piacvezető szerepet tölt be, éves forgalma meghaladja a százezres tételszámot. Logisztikai tevékenységét olyan ügyfelek fémjelzik, mint a Bosch, a Ford, a Nike, a Nokia és a Whirlpool.
A Schenker Kft. vezérigazgatója, Erdélyi Kálmán elmondta a FigyelőNetnek: a német vasút legfrissebb, szerdai döntéséről még nem kapott hivatalos értesítést, ám ez a lépés már “benne volt a levegőben”. A vezérigazgató szerint a Schenker Magyarország legnagyobb logisztikai cége, ha a küldeményszámot tekintjük mérvadónak – árbevétele alapján viszont nincs az első helyen. Ugyanakkor nyereségük a második legnagyobb a piacon – mondta Erdélyi.
Mint megtudtuk, a Deutsche Bahn esetleges tulajdonszerzése nem közvetlenül gyakorolna hatást a magyar logisztikai piacra. Erdélyi azonban úgy vélekedett, hogy tevékenységükben az eddiginél is sokkal nagyobb súlyt kapna a vasúti szállítás, ha az üzlet létrejön.