Marketing szempontjából a focivébé kész katasztrófa, pedig a cégek nem kis összeget, 375 millió fontot “szórtak ki” szponzori szerződésekre. A Nike és az Adidas által szponzorált 49 focistából csupán hét rúgott gólt a vébé alatt, közülük Ronaldo, a brazil ász az egyetlen, aki kettőnél többször betalált a kapuba.
Halmozottan peches hirdetők
Mások még pechesebben választottak: a kiszemelt focisták vagy megsérültek, vagy csapatuk korán elszállt, de akadt olyan balszerencsés is, akinek a kiszemeltje el sem jutott a vébére. A portugál Figo sérülten érkezett a vébére, és csapata is a vártnál korábban távozott – a Nike nagy bosszúságára.
Az Adidas egyik legnagyobb sztárja, Zinedine Zidane a franciák három meccséből kettőt a kispadról figyelt. A Pepsico tulajdonában lévő 7UP írországi óriáskampányát Roy Keane-re, az ír válogatott kapitányára alapozta. Ő azonban a világbajnoki felkészülés alatt kegyvesztetté vált.
A Renault a francia csatárral, Thierry Henryval fürdött be: a Clio reklámemberét az Uruguay elleni meccsen kiállították, a világbajnoki címet védő francia válogatott pedig szégyenszemre a legjobb 16 közé sem tudta beverekedni magát. A Renault frontembere a vébé alatt csupán 115 percet töltött a pályán.
Hasonlóan járt a rivális Fiat is: ők az olasz csatárral, Francesco Tottival reklámozták a Fiat Stilot. “Fantáziadús autó ötletgazdag embereknek” – hírdeti a reklámban Totti, akinek egy élénk fantáziájú bíró mutatott fel piros lapot a dél-koreaiak ellen. Totti szabálytalansága fikció volt – állítják egyöntetűen az olasz lapok. (Az igazsághoz tartozik, hogy ennél jóval keményebben fogalmaznak.)
375 millió fontot szórtak ki az ablakon
A 15 hivatalos szponzor 375 millió fontot költött reklámra 200 országban, közel 500 milliós közönséget megcélozva. “Ha olyan sportszemélyiséget választ egy cég reklámemberként, aki szinte csak a futballképességeiről ismert, ilyen például Thierry Henry, a brand és saját imázsa is kiemelten függ a sportoló teljesítményétől – vélekedett a Media Guardiannek a Datamonitor brit piackutató cég szakértője. – Ha azonban olyan céget választanak reklámembernek, aki egyben médiaszemélyiség is, ilyen például David Beckham az Adidas számára vagy Eric Cantona a Nike-nak, a kampány sikere kevésbé függ a pályán nyújtott egyéni teljesítménytől.”
Dagad a botrányA “bíróbotrány” legújabb fejezete, hogy a Spanyol Labdarúgó Szövetség elnöke, Angel Maria Villa lemondott a FIFA Bírói Bizottságában betöltött pozíciójáról. Az ibériai csapat Dél-Korea elleni mérkőzésén az egyiptomi bíró két szabályosnak látszó spanyol gólt nem adott meg.
Az elmúlt napokban kritikával illette a bírók teljesítményét a legendás Pelé, de Mexikó, Belgium és az USA képviselői sem éppen dicsérőleg szóltak mérkőzésvezetőkről.
Az olasz köztévé pert fontolgat a FIFA ellen
Míg a szponzorok kidobott pénzüket siratják, az európai focirajongók, különösen a spanyolok és az olaszok a bírók teljesítménye miatt háborognak. A RAI olasz köztévé annyira felháborodott az olaszok Dél-Korea elleni meccsén elkövetett bírói műhibákon, hogy jogi lépéseket fontolgat a FIFA ellen. (A dél-koreaik a hosszabításban lőtt aranygóllal jutottak tovább, azután, hogy az ecuadori bíró az olaszok egyik gólját a rendes játékidőben nem adta meg.)
Az olasz tévécsatorna 140 millió dollárt fizetett a német KirchMedia-nak a vébé közvetítési jogaiért. Az üzletben már a 2006-os németországi vébé 25 meccse is benne foglaltatott.
Az olasz csapat meccsei 20 millió drukkert és számos hirdetőt vonzottak eddig a képernyők elé. Az olaszok “kiejtése” azonban a csatorna számára üzleti kárt jelent, a bírók gyenge teljesítményéért pedig a nemzetközi szövetség okolható – véli a csatorna vezetése.