Kínát is beveszikHamarosan kulcsfontosságú országgá válik Kína a whiskygyártók számára. Az Edrington alkoholgyártó óriás közvetlen exportszállítmánnyal látja el az ázsiai birodalmat, miután felmérései azt mutatták, hogy érdemes invesztálni az országba. A lakosság körében mutatkozó igény mellett az sem volt elhanyagolható tény a társaság számára, hogy a whiskyt terhelő 140 százalékos adó mértékét a közelmúltban 60 százalékra csökkentették.
Elsősorban az ázsiai piacoknak köszönhetően sikerült a skót whiskyexportőröknek túlszárnyalniuk tavaly az egymilliárd palackos lélektani határt. Leginkább a japán fogyasztók körében volt tapasztalható a skót nedű iránt nagyobb érdeklődés: 2001-ben mintegy 32,9 százalékkal növekedett az eladás – tudatta a Scotch Whiskey Association.
Japán és Dél-Korea az élen
Japán mellett Dél-Koreában volt tavaly erőteljes fogyasztásnövekedés, mintegy 26,5 százalékos. A felfokozott kereslet arra vezethető vissza, hogy az ázsiai gazdaságok kilábalni látszanak a ’90-es évek végén volt recesszióból, és a lakosok többet áldoznak egy kis kikapcsolódásért.
Whiskyfogyasztó nemzetek
Európában a franciák fogyasztják a legtöbb whiskyt, sőt 2000-hez képest Franciaországban volt a legnagyobb, 12,8 százalékos bővülés az eladások terén. A franciákat a spanyolok követik – akik ugyan kissé elfordultak a whiskytől az elmúlt évben, de még mindig tartják előkelő második helyüket az európai ranglistán -, majd a görögök és a németek.
A tíz legnagyobb exportőr ország között van az Egyesült Államok és Ausztrália is, bár ez utóbbiban 18 százalékkal csökkent az eladás tavaly az egy évvel korábbi szinthez képest. A tízes ranglistán szereplő országok közül Venezuelában drágult legjobban a whisky: 10,7 százalékos volumennövekedés mellett 34,9 százalékkal nagyobb összeget vághattak zsebre a forgalmazók.
Több fogyott drágábban
A skót whisky mintegy 90 százalékát exportálják – ennek összértéke 2,3 milliárd font. Az ágazatot három cég vezeti: a Diageo (Johnnie Walker és J&B), az Allied Domecq (Ballantine’s) és a Pernod Ricard (Chivas Regal).
Tavaly összesen 2,4 százalékkal nőtt a kivitel – összesen 1,01 millió palackkal exportáltak -, ebből az EU országokba történő eladás 0,3 százalékkal emelkedett. A korábbi rekord 1997-ben született, akkor 11 millió palack hiányzott az egymilliárdhoz. Öt év óta most először fordult elő, hogy az export értékének százalékos növekedése – ami most 6,4 százalék lett – meghaladta a mennyiségi növekedést. Ez Venezuela mellett például Dél-Koreának köszönhető, ahol – presztízsokok miatt – 85 százalékban az igen drága 12 éves fajtát fogyasztják.