Belföld

A Vodafone kitart a jóképű utcaseprő mellett

Az Önszabályozó Reklámtestület etikátlannak minősítette a "Matáv-ellenes" Vodafone-reklámot , a mobilszolgáltató mégsem szünteti be kampányát, és nem is változtat rajta. Az ÖRT csak ajánlást adhat, de még soha nem fordult elő, hogy ne fogadták volna meg véleményét.

Tovább szedegetheti a kihajított Matáv-telefonokat az utcaseprő, A Vodafone kitart a jóképű utcaseprő mellett 1miután a Vodafone nem kívánja beszűntetni az etikátlannak minősített reklámot. A reklámtestület a hirdetésben bemutatott durva összehasonlítást súlyos normaszegésnek minősítette, szerinte a mobilszolgáltató túlment a megengedett határon.

(Korábbi írásunkért kattintson ide >>)

Az ÖRT állásfoglalásaAz Önszabályozó Reklámtestület szerint a Vodafone reklámja sérti a Reklámetikai Kódex azon bekezdését, miszerint “a reklámnak törvényesnek, tisztességesnek és igaznak kell lennie”. Az ÖRT döntése szerint a reklámban bemutatott vezetékes telefonok és telefonfülkék szemétbe dobása nem felel meg a tárgyilagos és tisztességes összehasonlítás követelményének. A testület elítéli a kampányt és a súlyos normasértés miatt a tevékenység abbahagyására szólította fel a Vodafone-t.

A Vodafone nem tágít

“Fogyasztói társadalomban élünk, ahol a verseny természetes, a termék kommunikációja alapvetően a fogyasztók érdekeit veszi figyelembe. A 9 forint/perc vezetékes vonalra egyedülálló az ügyfelek számára” – mondta lapunknak Pál Beáta, a Vodafone sajtóosztályának munkatársa.

A Vodafone szerint a Rock’n’Roll Fix reklám nem törvénysértő, összehasonlító reklámnak nem minősíthető, más szolgáltatóról értékítéletet nem tartalmaz, a humor eszközével kívánja felhívni a fogyasztók figyelmét a szolgáltató új termékére. Sajnálatos, hogy a reklámmal kapcsolatosan félreértések és téves értelmezések születtek, hiszen nem történt más, csak annyi, hogy a Vodafone is élt a más távközlési szolgáltatók által már korábban, sokkal élesebb piaci helyzetben, a távközlés liberalizációjakor alkalmazott tréfás megjelenés lehetőségével.

Nehezen indokolható, és kedvezőtlen tendenciákat mutatna, ha a fogyasztók megtartásáért zajló küzdelem a szolgáltatások helyett a jog területén zajlana. A társaság akkor tesz további lépést, ha a reklámmal kapcsolatosan jogilag is megalapozott, független bíróság által hozott jogerős döntés születik.

Fontolgat az RTL KlubAz RTL Klub komolyan foglalkozik az ÖRT döntésével, hiszen a csatorna is tagja a testületnek. Ugyanakkor a Vodafone fontos üzleti parnere az RTL Klubnak – mondta a FigyelőNetnek Kolosy Péter programigazgató, aki egyelőre nem kívánt nyilatkozni arról, hogy felfüggesztik-e a reklám sugárzását.

Szomorú az ÖRT

Az ÖRT főtitkára, Fazekas Ildikó “szomorúnak” találta a Vodafone álláspontját. Ugyanakkor szerinte mégsem az önszabályozás kudarca, hiszen ez az első eset, hogy egy cég nem hallgat az állásfoglalásukra. Az ÖRT a döntéssel nem azt vonta kétségbe, hogy igazat mond a társaság, hanem a kifejezés módjával akadt gondja. Fazekas Ildikó szerint előbb-utóbb megfogadja a “tanácsot” a társaság – bár lehet, hogy erre már jogi eszközökkel kényszerítik majd a céget.

Megyer Örs, az ÖRT elnöke azt mondta a FigyelőNetnek, szeretné, ha a tévétársaságok leállítanák a Vodafone reklámjának sugárzását. Minden csatornát megkerestek, és tájékoztatták őket arról, hogy etikátlannak minősítették a hirdetést. Megyer Örs szerint volt olyan csatorna, amelyik azonnal pozitívan reagált a megkeresésre.

Már megvan a Matáv válasza

Az ilyen típusú reklám nem elsősorban jogi kérdés – mondta a FigyelőNetnek Nagy Bálint, a Matáv kommunikációs igazgatója -, de megvizsgálják a jogorvoslati lehetőségeket. Ugyanakkor egy kampány 3-4 hétig tart általában, amiből kettő már lement, így a jogi lépésnek elsősorban elvi jelentősége lenne, nem pedig gyakorlati. Mindemellett ez a reklám minősít, és a szakmai vélekedés is önmagáért beszél.

A Matáv már reagált: tegnap óta megy az “ellenreklám”, amelyben a 9 forintos percdíj töredékéért kínálnak helyi beszélgetési lehetőséget. Bár a Vodafone név nem jelenik meg, de a reklám egyértelmű, ugyanakkor “elegánsabb, mint a mobilszolgáltató megoldása” – véli Nagy Bálint. A televíziós csatornákat nem keresik meg a reklám sugárzásának felfüggesztése végett.

Nagy Bálint nem hiszi, hogy az eldurvult verseny következménye lenne a reklám, sokkal inkább egy szorult helyzetben lévő társaság pánikban készült kampányáról van szó. A Matáv reklámja egy-két hétig megy majd, éppen addig, ameddig a Vodafone kampánya.

Ajánlott videó

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
Olvasói sztorik