Belföld

Véget ér a Pepsi-palackok vándorútja

Megszünteti a kétliteres visszaváltható üvegek forgalmazását a Pepsi-Cola. Honfitársainknak elegük lett az ütött-kopott palackok spájzban tornyosodó halmából. A zöldek azonban nem díjazzák a lépést.

Két hónap múlva kivonja a hazai piacról a kétliteres visszaváltható palackokat a Pepsi-Cola. Az évek óta tartó folyamatos Véget ér a Pepsi-palackok vándorútja 1keresletcsökkenés indokolta a döntést – mondta a FigyelőNetnek Barta Zsolt, a Fővárosi Ásványvíz- és Üdítőipari Rt. pr-vezetője. Megváltoztak a fogyasztói szokások: az emberek hetente, havonta intézik nagyobb bevásárlásaikat, és ilyekor általában nagyobb mennyiséget vásárolnak. Ezért fontos szempont a könnyű szállíthatóság, és nem szívesen állnak sorba az üvegvisszaváltónál sem.

Követte az üvegetA Pepsi 1993-ban vezette be a visszaváltható műanyag csomagolást, amire akkor jelentős fogyasztói igény mutatkozott. Az akkor még közkedvelt üveg azért szorult háttérbe, mert nem volt praktikus, jóval nehezebb, mint a műanyag.

Három cég tért át a visszaváltható palackokra: a Pepsi-Cola, a Coca-Cola és a Buszesz (a Queen üdítőkkel). Ez utóbbi már korábban megszüntette a betétdíjas csomagolást. A Margitszigeti Kristályvíz esetében a Fővárosi Ásványvíz és Üdítőipari Rt. megtartja a 1,5 literes visszaváltható kiszerelést, mert ez a visszaváltható palackos ásványvizek között gyakorlatilag egyeduralkodó.

Már nem szeretünk a visszaválthatóval bajlódni?

Míg a ’90-es évek elején a visszaváltható üvegeket részesítették előnyben, mára az eldobható palackok kerültek előtérbe. A betétdíjas palackok forgalmának aránya országosan 1997-ben még a teljes eladás 66,2 százalékát tette ki. A múlt évben ez már csak 30,8 százalék volt, a Pepsinél pedig a forgalom kevesebb mint 10 százalékát adja.

Szempont az is, hogy az “egyutas” palackok külsőre kulturáltabbak, mint sok mosást megélt visszaváltható társaik. A változásra rásegített az, hogy a kereskedelmi láncok sem visszaváltható palackban forgalmazzák egyre népszerűbb saját márkás termékeiket, amilyen például a Tesco-cola vagy a Spar narancs.

Miután a kereslet eltolódott az eldobható palackos üdítők felé, a betétdíjas csomagolás veszteségessé vált – mondta Barta. A palackmosó és más gépek beszerzése, a palackok minőségellenőrző berendezéseinek megvásárlása milliárdos beruházást igényelt, és a működtetésük is költséges.

Környezetszennyezésre való felbujtás

A Pepsi döntése várható volt – mondta a FigyelőNetnek Nagy Tamás, a Hulladék Munkaszövetség (Humusz) programvezetője. Az ügy előzményéhez hozzátartozik, hogy a kormányrendeletek és jogszabályok nem állították meg az újratölthető csomagolás piaci helyzetének romlását. Ugyanakkor a Pepsi is gerjesztette ezt a

folyamatot, hiszen tavaly olyan reklámmal rukkolt elő, amelyben az eldobható palackot népszerűsítette úgy, hogy a plakáton szereplő flaskán nem szerepelt a Pepsi logó, amivel gyakorlatilag minden termékre értelmezhető volt. Ez környezetszennyezésre való felbujtás – véli Nagy.

Véget ér a Pepsi-palackok vándorútja 2A Humusz a Reklámetikai Bizottsághoz, a Fogyasztóvédelmi Főfelügyelőséghez és a Gazdasági Versenyhivatalhoz fordult, s végül a Pepsi beszűntette a reklámot. A szervezet nem adta fel: honlapján “bojkott Pepsi” néven foglalkozik a betétdíjas palackok beszűntetésével. A honlapra látogatókat felszólítják, hogy ne vásárolják a Pepsi termékeket, beleértve az ásványvizeket is.

Egyik szemük a környezeten, másik a piacon?

A jogszabályi háttér elégtelensége miatt félő, hogy hamarosan a borokat és a pezsgőket is eldobható üvegekben fogják forgalmazni – mondta Nagy. A szabályozatlanság miatt fordulhat elő, hogy a soproni és a szekszárdi bort egyforma üvegekben forgalmazzák, de csak Szekszárdon veszik vissza. Emiatt a szekszárdi gyártó már mozdulni nem tud az üvegektől, amelyek jó része Sopronból került hozzá.

A Pepsi és a Humusz vitája nem új keletű. Mindazonáltal Barta Zsolt hangsúlyozta, hogy fontosnak tartják a környezetvédelmet, ugyanakkor a piaci viszonyokat sem hagyhatják figyelmen kívül. A Pepsi alapító tagja és évek óta jelentős pénzügyi támogatója a szelektív hulladékgyűjtés országos bevezetésére kész megoldást ajánló ÖKO-Pannon közhasznú társaságnak.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik