Vízionál a Vodafone. A veszélyes szakmák listájára felkerül az utcaseprés: környezettudatosnak cseppet sem nevezhető állampolgárok jóleső reggeli nyújtozkodás helyett az utcára dobják megunt vonalas telefonjukat, jóképű köztisztasági alkalmazottak életét veszélyeztetve. Lerí a reklámról, hogy a mobilcég elfelejtette előzetesen véleményeztetni a Hulladék Munkaszövetséggel (Humusz).
Mattot kaptak a tévécsatornákAz inkriminált reklám a TV2-n, az RTL Klubon és az m1-en is fut. A tévétársaságok – amelyeket vagy nem sikerült elérnünk, vagy dühösen elutasították közeledésünket – joggal tarthatnak az ügytől, hiszen ha a vita révén bármelyik céget elvesztik ügyfélkörükből, azt jelentősen megérzi a reklámbüdzséjük. (A két cég becslések szerint az egyes csatornák reklámbevételének 5 százalékát adja).
A Matáv nem osztja a Vodafone utópiáját
A Matáv sem díjazta, hogy a Vodafone reklámjában leszámolt a vezetékes telefóniával, és a telefonkészülékeket utcaseprői hatáskörbe tartozó szemétként jelenítette meg. Értesülésünk szerint a reklámmal kapcsolatban többen is panasszal fordultak az Önszabályozó Reklámtestülethez (ÖRT).
“Nyilvánvaló, hogy minden reklám burkoltan sérti a versenytársak érdekeit, hiszen az a célja, hogy az adott cégre, illetve termékre irányítsa a figyelmet – mondták el lapunknak magukat megnevezni nem kívánó reklámszakemberek. – Ennek azonban vannak határai, nem lehet a versenytársat nyíltan pocskondiázni. Szokatlan stílusú a Vodafone reklámja, és igazából Európában sem kedvelik a konkurens effajta nyílt sárbatiprását.”
A Vodafone elégedett, az ÖRT-nek nem tetszik
Az ÖRT ad-hoc bizottsága csütörtöki ülésén napirendre tűzte a Vodafone reklámot. Bár a hivatalos bejelentés még várat magára, tudomásunk szerint a Vodafone számára kedvezőtlenül ítélte meg a spotot.
Az Önszabályozó Reklámtestület egyébként elvi állásfoglalásokat ad ki, ajánlásai nem kötelező érvényűek. Ha a Vodafone nem szívleli meg ajánlását, a Matáv a Gazdasági Versenyhivatalhoz fordulhat.
Véleményünk szerint a reklámspot nem sért semmilyen törvényt – jelentette ki a FigyelőNetnek Pál Beáta, a Vodafone sajtóért felelős munkatársa. Pál azt állítja, a fogyasztóktól pozitív visszajelzéseket kaptak. “Egy versenyképes terméket kommunikálunk, amely méltán alternatívája a vezetékes telefóniának. Ha a Matáv esetleg jogi útra akarja terelni az ügyet, állunk elébe.”
Reklámhecc és telefónia – nem először
Az ilyen típusú reklám nem számít fehér hollónak a magyar távközlési szektor életében. Fél évvel ezelőtt, a telekommunikációs piac felszabadítása apropóján épp a Matáv élt a “reklámhecc” szellemes eszközével. Akkor egy póznán ülő, vidáman csivitelő madárhoz hasonlította magát a volt monopolista, a versenytársakat pedig a dróton esetlenül egyensúlyozó rusnya madarak személyesítették meg.
A spot végén az egyik rút vízimadár, feltehetően a Vivendit megszemélyesítő, a mélybe zuhant. Az érintett alternatív szolgáltatók akkor nem vették fel a kesztyűt, mondván: nem volna elegáns ellenkampányba kezdeni. A Vodafone által megbízott kreatívok alighanem úgy érezték, megérett az idő a legkomolyabb versenytárs megfricskázására.