Belföld

Sebesen terjed az ADSL

Az értékesített ADSL-csomagok száma megnégyszereződött fél év alatt. Bár az internetgazdaság még mindig nem talált magára a tavaly szeptemberi terrortámdás óta, az ágazat egyik legfiatalabb konstrukciója megdöbbentő gyorsasággal gyűjti híveit.

A GKI-Webigen-Sun Microsystems felmérése szerint az utóbbi fél évben rendkívüli mértékben, négyszeresére nőtt az ADSL típusú internethozzáférések száma, így a vizsgált vállalati szegmensben 8

Enyhén visszaesett az e-gazdaság indexAz internetgazdaság enyhe visszaeséséről árulkodik a GKI-Westel első negyedéves e-gazdaság indexe – derül ki a GKI, a Webigen és a Sun Microsystems közös kutatásából. A konjunktúra index, amely a magyar gazdaság és az internetes alkalmazások kétirányú hatásaihoz fűződő várakozásokat számszerűsíti, az év első három hónapjában 10,8-on állapodott meg, szemben az előző negyedévre számolt 11,7-es értékkel. A kereskedelem növekvő optimizmusának köszönhető, hogy az ipari és szolgáltatói szféra, valamint a turizmus borúlátóbb előrejelzései csupán 0,9-es csökkenést eredményeztek. A tavaly szeptemberi terrortámadás hatásait még mindig nem heverte ki a piac, azóta többé-kevésbé stagnál a mutató értéke – magyarázta a mérséklődést Szabó László kutatásvezető. Másrészt, úgymond, elmúlt az internethez kapcsolódó hurráoptimizmus kora, a fogyasztók óvatosabbak, sokkal reálisabban látják át, hogy egy-egy informatikai beruházás költségvonzata miatt esetleg érdemes kivárni, amíg lejjebb mennek az árak.

százalékra ugrott. Mindez annak köszönhető, hogy nem csupán más szélessávú hozzáférési típusokkal szemben vált versenyképes alternatívává az ADSL, hanem az internetet eddig modemmel használó vállalatok számára is.

A közeljövőben pedig vitathatatlanul “jót tesz” a forgalomnak majd az is, hogy a Matáv júliustól megszünteti két legnépszerűbb szolgáltatását – így a hoppon maradt internetre vágyók kénytelenek más megoldást keresni, ha már bizsereg a lábuk alatt a szörfdeszka.

Ördögi technika – a szolgáltatók a Matávra utaltak

Az ADSL előnye és hátránya is ugyanarról a “tőről fakad”, ez pedig az, ami összeköti a szolgáltatókat is – hívja fel a FigyelőNet olvasóinak figyelmét Petrucz Péter, az Enternet ügyfélmenedzsere. Ez a közös ok pedig az infrastrukturális háttér. Az ADSL vonzereje, hogy a már kiépített telefonvonalat felhasználva viszi házhoz az internetet úgy, hogy közben a vezetékes készülék elsődleges funkciója is megmarad, lehet rajta telefonálni.

Ugyanebből adódik viszont a hátránya is, azaz az ADSL területi lefedettsége még erősen hézagos. Nem használható a rendszer azokban a körzetekben, ahol a Matáv optikai hálózatot épített ki, így jelenleg csupán Budapest 75 százaléka és további 14-15 vidéki város számít” ADSL-kompatibilis” területnek.

Számokban az e-gazdaságA GKI, a Webigen és a Sun közös tanulmányából kiderül, hogy az ötnél több embert foglalkoztató cégek háromnegyedénak van internetkapcsolata, és további 11 százalék tervezi, hogy egy éven belül lesz neki. 2001-ben az interneten lebonyolított nagykereskedelmi forgalom 31,5 milliárd forintot tett ki, míg az internetes kiskereskedelem 5,4 milliárd forintos árbevételt ért el. Ez utóbbi a turizmushoz kapcsolódó forgalom nélkül értendő, az utazásszervezés-jegyrendelés egymaga 10,6 milliárd forint bevételt ért el.

Árharc: lesz még olcsóbb is?

A Datanetnek új ADSL-konstrukcióival elsősorban a lakosságot és a kisvállalkozásokat sikerült “megtalálnia” – mondta el a FigyelőNetnek Varga Edit, a cég PR-menedzsere. – Bár a konkurenciaharc által indukált árcsökkentés a jelenlegi feltételek mellett tovább már nem igazán fokozható, mégis van esély arra, hogy az év második felében még a mostani akciós ajánlatoknál is olcsóbban lehet internethez jutni. Ha ugyanis a szolgáltatók megkapják a Matávtól a nekik járó, díjmegosztáshoz kapcsolódó kedvezményt, várhatóan összel, akkor az árak a vevők szempontjából újra kedvező irányba mozdulhatnak.

Az Axeleronál a decemberi akció nyomán feltorlódott megrendelési állomány túlhangsúlyozása a közvélemény számára némileg visszavetette az idei év első negyedévére a növekedés ütemét – foglamaz Pohly Ferenc az Axelero kommunikációs igazgatója. Márciusra azonban sikerült “utolérni magukat”. Ez már ok a bizakodásra – mondta Pohly -, hogy az áprilisi és a májusi eredmények további dinamikus növekedést jeleznek majd.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik