Belföld

Élelmiszer- és italgyártás, kereskedelem

Az élelmiszer- és italgyártás, valamint kereskedelem nagy részét privatizálták a tagjelölt országokban és a multinacionális cégek megjelenése elősegítette a szektor konszolidációját. A kiskereskedelemben a nagy nemzetközi áruházláncok agresszív terjeszkedése drámaian megváltoztatta az összképet, hozzájárulva a szétaprózottság gyors felszámolásához.

A magánosítás folyamán a Danone, a Nestlé, a Procter and Gamble és más multik felvásárolták a legnagyobb helyi gyártókat és – mivel a térségben az emberek ragaszkodnak a jól megszokott termékekhez – elsősorban a helyi márkák gyártására álltak rá. A kiskereskedelemben részben a már jól ismert üzletláncok felvásárlásával terjeszkedtek a külföldi cégek, a legismertebb cégek, mint a Metro, a Carrefour és a Tesco viszont inkább zöldmezős beruházásokba fogtak.

A jelentés aláhúzza, hogy az erőteljes külföldi jelenlét ellenére a kiskereskedelem – Magyarország kivételével – még nagyon széttöredezett: az 5 legnagyobb vezető cég piaci részesedése 40 százalék körül van, szemben az EU-ban átlagos 70 százalékos aránnyal. Közép-Európában az erősödő fizetőképes kereslet mind a gyártók, mind a kereskedők számára növekvő bevételeket és profitot ígér.

A jelentés szerint a kiskereskedelemre szakosodott cégek a disztribúciós hálózatok fejlesztése révén javíthatják pozícióikat a gyártókkal szemben. Egyébiránt a bővítésnek nem lesz közvetlenül érezhető hatása az élelmiszerek és italok gyártásával, valamint kereskedelmével foglalkozó szektorban.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik