Belföld

Játszd be magad a céghez!

Online út is vezethet egy új állás elnyeréséig. Miközben a pályázók egy speciálisan összeállított, interaktív stratégiai játék megoldásán törik a fejüket, a cégek rengeteg információt szerezhetnek róluk.

A Commerzbank és a Siemens is létrehozott egy-egy olyan interaktív játékot, melyet bárki végigjátszhat. Ezek kifejezetten olyan Játszd be magad a céghez! 1problémákat vetnek fel, amelyek egy munkahelyen is előjöhetnek. A pályázók otthon ülve, egy végcél elérése felé menetelve oldhatják meg a feladatokat, amelyek még szórakoztatóak is.

Amíg a regisztrált jelentkező otthon, saját gépe előtt üldögél és játszik, a cégek fontos információkat tudhatnak meg róla, amelyek a kiválasztást segítik. A német humán erőforrás szakemberek szerint ennek a még nem kiforrott technikának, melyet online assesment centernek neveztek el, nagy jövője lehet, ha nem is ér fel egy személyes beszélgetéssel. Egyre több kisebb cég is átveszi az ötletet, saját interaktív kiválasztó játékot indít.



Tesztfázisban

Az online assesment centerek ötlete Peter Reggentin-Michaelis, a Commerzbank munkatársának fejéből pattant ki 1996-ban. Abban az évben rendeztek meg ugyanis Brüsszelben egy karrierbörzét, ahova mindenki elment, aki számított. Kifejezetten magasan kvalifikált munkavállalókat kerestek a megjelenő vállalatok. Utána az összes emberi erőforrás szakember azonban egy véleményen volt: mindez csak pénzkidobás, a börzének semmi haszna. A jelentkezők és a munkaadók csak ismerkedtek egymással, hogy egyáltalán tudnának-e közösen dolgozni.
A végeredmény frusztráló volt, konkrét ajánlatok nélkül végződött a borsos áron megrendezett börze. Reggentin-Michaelisnek akkor ugrott be az interaktív kiválasztás ötlete, mikor kisfiát látta órákon keresztül a Ninetendóval játszani. “Úgy gondoltam, a cégek és jelentkezők ismerkedési fázisát egy virtuálisan felépített világban sokkal olcsóbban is le lehetne bonyolítani.” Így született meg a Hotstaff ötlete.
A Siemens Pearls játékát pedig Heinrich Ottawa, a Ruhr-Universität Bochum professzora – mellesleg egy tesztdiagnosztikával foglalkozó cég vezetője – fejlesztette ki. Még a tesztelés fázisában van, de hosszú távon szeretnék beilleszteni a kiválasztási folyamatba.

Legalulról, mint a valóságban

A karrierjátékoknak kerettörténetük van. A Commerzbanknál az a cél, hogy egy bank Frankfurt am Mainban található, virtuálisan megjelenített felhőkarcolója tetejére felküzdje magát a játékos. Mindenki a legalsó szinten kezd, mint a valós életben. Az előrejutásban, és a toronyban való felfele jutásban egy jó szellem segít, akit Cobonak hívnak. A pályázók a felhőkarcolóban virtuálisan közlekedhetnek, megismerhetik egy nemzetközi bank belső életét, és eközben próbára tehetik magukat. Feladatokat kell megoldaniuk, kérdésekre kell válaszolniuk, hogy egyre feljebb jussanak.

A Siemens által kifejlesztett Perls interaktív játékban 45 perc áll az érdeklődő rendelkezésére, hogy komplex problémákat oldjon meg. A felvázolt szituációkban általában vezetőként kell egy csapatot irányítania, motiválnia, és mindeközben eredményeket is el kell érni.

Koboldokat a hatalomba

A kitalálók nem kímélték a játékosokat, a helyzetek nincsenek bonyodalmak híján. Alkoholista beosztott miatti problémák, konfliktusok, elvárások, teljesítménykényszer. Stresszhelyzetek bőven akadnak. A játék után e-mailben kapnak visszajelzést vezetői képességeikről a játékosok.

Az online assesment centereknek már egy specialistája is megjelent a piacon. A Cyquest cég játékában a koboldokat kell hatalomra juttatni a sötét oldallal szemben. A több céggel (PricewaterhouseCoopers, Ernst & Young, Beiersdorf, Mannesmann, Unilever, BNW, Volkswagen) kapcsolatban álló Cyquest minden játékosról anyagot állít össze, melyet partnereinek is eljuttat.

Megírják, mit mutatott

Az online assesment center során a cégek letesztelhetik a pályázók szakmai kompetenciáját, vezetési stílusát, szakmai tapasztalatait, érzelmi intelligenciáját, motivációs készségét. Így rengeteg információt kapnak a pályázókról. Ezeket később csak meg kell szűrniük, hogy a pozíciónak és a munkakörnek megfelelő jelentkezőket kiválasszák. Emellett saját jó hírűket is növelhetik: mindenképpen érdekes munkahelyként tűntetik fel magukat.

Az interaktív játékokkal a fiatal pályakezdőket és az előléptetésre vágyó munkatársakat célozták meg. Ők így pontosabb képet kaphatnak a cégről, és magukat is letesztelhetik, hiszen minden ilyen alkalom után e-mailben összefoglalót kapnak a játékban nyújtott teljesítményükről és mutatott karakterükről. Egyelőre mindezt stresszmentesen, mert a cégek anonim felhasználóknak is megengedik a játék használatát.

Ajánlott videó

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
Olvasói sztorik