Belföld

Virtuális turizmus

Egyre többen szervezik utazásaikat az interneten, az utazási irodák mégis kevés perspektívát látnak a virtuális világban. Az intenetes szolgáltatások a hagyományos eladásokhoz nyújtanak segítséget.

Egyre többen szervezzük utazásainkat az interneten – derül ki a British Airways és a NagyUtazás.hu közös felméréséből. A megkérdezett 600 rendszeresen internetező 61 százaléka kezdi utazásai tervezését az interneten. Két évvel ezelőtt csak 10-12 százalékuk keresett a hálón utazási lehetőséget. Az interneten beszerezhető termékek sorában a banki szolgáltatások, a könyvek, a zenei árucikkek után az utazás a negyedik legkeresettebb online termékké lépett elő.

Külföldi turisztikai site-ok• Expedia

Travelocity

Lonelyplanet

Fodors

Travelselect

Hotels

Yahoo travel

Placestostay

Priceline

Travelnow

Virtualtourist

Hotel Reservation Service

A tematikus oldalak a legnépszerűbbek

A felmérésben megkérdezett internetezők körének 77 százaléka látogat el legtöbbször a hálóra belföldi és nemzetközi utazási információkért, de az utazás fontosabb elemeit – szálloda, repülőjegy – mindössze 28 százaléka foglalja le internet segítségével. A felmérésben résztvevők csupán 3 százaléka szervezi teljes utazását online módon, s lehetőségek híján még ennél is kevesebben fizetik ki utazásaikat a virtuális világban.

A turisztikai portálok közül legtöbben – 30 százalék – az utazásra szakosodott oldalakat választják, további 18 százalék közvetlenül az utazási irodák honlapjáról szemezget. A megkérdezettek körében fokozatosan nő azok aránya, akik a kiválasztott úticél rákeresésével választanak a virtuális világ kínálatából (31 százalék). Az interneten vásárlók legkedveltebb úticélja Európa, azon belül Anglia, Görögország és Spanyolország a legnépszerűbb.

Virtuális turizmus 1Nincs online vásárlás

Magyarországon a turisztikai szektor internetes megjelenésére jellemző, hogy sok a vállalati site, és elsődleges az e-mailes információáramlás. A specifikus portálok között alig van foglalási rendszer, a vásárlási rendszer pedig egyáltalán nem jellemző.

Az online turizmusra eltérő típusú portálok szakosodtak. Az interneten találhatók egyszerű linkgyűjtemények (utazas.lap.hu), amelyek a legfontosabb utazási irodákhoz, turisztikai szervezetekhez, utazással foglalkozó tematikus oldalakhoz adnak elérést. Léteznek a hálón olyan tematikus oldalak, amelyek friss híreket, cikkeket, leírásokat és fotókat adnak közre(turizmusonline.hu), míg más oldalakon összegyűjtött adatbázisokat használhatunk a tematikus kereséséhez (nu.hu).

A hálón a foglalási rendszerek közelítenek leginkább a hagyományos vásárlásához. A személyes adatok lekérdezve a foglaló személyt azonosítani lehet, de a portálokhoz kapcsolódó biztonságai rendszerek költségei miatt így is csak a nagyobb szolgáltatók vállalkoztak arra, hogy foglalási lehetőséget kínálnak a virtuális világban (travelport.hu, nagyutazas.hu, vilaglato.hu).

A vásárlási rendszerek megjelenéséhez az online fizetési módok elterjedése szükséges. A GKI által végzett felmérés szerint a kereskedelmi szálláshelyek 30 százaléka, az utazási irodák 35 százaléka és a közlekedési társaságok 50 százaléka véli úgy, hogy az elektronikus aláírás egyértelműen pozitív hatással lenne eladásaikra. Közel hasonló, a szálláshelyeknél 33 százalék, az utazási irodák esetében 39 százalék volt az aránya azknak a cégeknek, melyek szerint az újfajta hitelesítési mód nem éreztetné hatását az üzletmenetben.

A hálón sem lehet mindent eladni

Nem minden terméket lehet interneten eladni – mondta el a FigyelőNetnek Bednár Erika, a Vista marketing igazgatója. Az egyénre szabott utazások megszervezésénél elengedhetetlen a személyes kontaktus, ezért a virtuális fizetés elterjedése esetén is csak kész csomagokat vagy olyan egyszerű termékeket lehetne az online piactérre vinni, mint a repülőjegy, amiből közel 10 százalékot a Vista most is az internet segítségével értékesít. Viszont az egyszerűbb termékeknél az utazási irodák nagyon alacsony haszonkulccsal dolgoznak, ezért a kapcsolódó szolgáltatások bővítését a költségek növekedése miatt nagyon óvatosan lehet véghez vinni.

Az eszközök adta lehetőségek most csak az érdeklődés felkeltéséhez, az értékesítés támogatásához elegendők. A Vista ügyfelei körében elég népszerű az e-mailes kommunikáció, információszerzés, 70 százalékuk folyamodik ehhez a csatornához.

A virtuális megoldások a Neckermann utazási iroda üzletvitelében is csak a hagyományos eladást ösztönzik – mondta Blaskó Anikó marketing igazgató a FigyelőNetnek. Most folytatnak tárgyalásokat, hogy a virtuális piactéren is megjelenjenek, és termékeik teljes skáláját (repülőjegyek, szállások, utak) az internet révén is értékesítsék.

A Malév Air Tours oldalán kiutazásokra lehet jelentkezni. Egymilliárd forintos kiutaztatási árbevételük közel 30-40 százalékát adják azok az ügyfelek, akik a hálón találtak rá útjaikra.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik