Belföld

Kiszámíthatóság, átláthatóság, biztonság – László Csaba elvei

A politikai túlfűtöttség kevéssé kedvez az épeszű érvelésnek, de az FN olvasói inkább lehetnek a racionális érvekre kíváncsiak - ebben a szellemben beszélgettünk László Csabával, a szocialisták pénzügyminiszter-jelöltjével a vezérigazgatók konferenciáján, Röjtökmuzsajon.

Tegnap nem volt egyértelmű, hogy mit tervez a szocialista párt a gázárakkal. Emelik, de nem nagyon?

Kiszámíthatóság, átláthatóság, biztonság – László Csaba elvei 1– Nem emeljük a gázárakat. De ha már itt tartunk: az első forduló után Medgyessy Péter megkérte a kormányt, hogy ne tegyen olyan lépéseket, amelyek túlérnek a hatáskörén. Ne kezdjen nagy tranzakciókba. Ehhez képest 500 milliárd forintos akciót jelentett be a miniszterelnök úgy, hogy semmit nem tudni a hátteréről, hogy milyen számításokat végeztek. Ki jár jól a gázüzletág megvásárlásával? Az adófizető? A kisrészvényes, aki megsejthette, hogy felszöknek az árfolyamok? Az állam? A lakosság? Semmi sem tiltja a kormánynak ma sem, hogy bármit döntsön a gáz áráról, de most a bejelentésnek egyetlen értelme volt: hogy megbolonduljanak a spekulánsok – nem beszélve a politikai kiszámíthatatlanságról.

Ide tartozik a nyugdíjjal kapcsolatos bejelentés is. Jó lett volna, ha olyan számok szerepelnek a költségvetésben, amelyek alapján reális képet alkothattunk volna, hogy mennyi lesz a bevétel. Ezzel szemben olyan döntést készít most elő a kormány, amelyet a parlament már nem hagyhat jóvá, hiszen ez a kormány már nem hívhatja össze, a javaslat tehát nem építhető be a költségvetésbe. Nem mellesleg a szocialisták javaslata volt először a 13. havi nyugdíj, az ötlet nem a Fideszé – finoman fogalmazva.

Mekkora forrásokhoz juthat az ország, amikor belépünk az unióba?

– Jó esetben a forrás egymilliárd euró lehet, de senki nem tudja pontosan. Azt sem látni, hogy mennyire vannak előkészítve az ebből a szempontból igazán kritikus tárgyalások, hiszen az agrárfejezet, illetve a strukturális alapok vitái még lehetnek élesek. Ha nem leszünk elég felkészültek, akkor ott sok elveszhet, illetve jelentős tételek átutalása kicsúszhat egy évvel későbbre.

Akkor mi az 5-6 százalékos növekedés motorja, amennyivel a szocialisták számolnak? Vértes András a GKI számításaira hivatkozva azt mondta, nem lát esélyt 3 százaléknál többre az idén, de jövőre sem prognosztizál 5 százaléknál nagyobb növekedést.

– Azért az a GKI és más EU-s bizalmi indexek elemzéséből is látszik, hogy nagyjából most vagyunk a mélyponton, a konjunktúra elkezdődik. Másrészt az EU források elérhetővé válnak, ha ügyesek vagyunk, azokból hamar lehet akár 1 milliárd euró forrástöbblet. Csökkeni fog a költségvetés hiánya, lesznek infrastrukturális fejlesztések, vagyis az állami megrendelések is hajtják a gazdaság motorját, csökkenek az adóterhek a versenyképesség növelése érdekében, ezek együtt hatnak majd a tervezett mértékben.

Mennyi új befektetésre számít?

– Mihez képest? Csak azért kérdeztem vissza, mert amit a kormány mond, az közgazdaságilag értelmezhetetlen. Ha az összehasonlítható számokat nézzük, vagyis a tulajdonosi hitelek nélkül, ami az új elszámolási szabályok miatt megnőtt, de nincs jelentősége, akkor tavaly 1,1 milliárd euró jött be. Ez feltornázható kettőre. Nem szívesen említem, de a kormány intézkedéseit a nemzetközi pénzpiacon nem kísérte szimpátia, amikor érzékelhetetlenül kicsi volt a távolsága a szélsőjobbtól vagy amikor a tőzsdéről kifejezetten negatív szellemben nyilatkoztak.

Varga Mihály rendületlenül hisz a közép-európai tőzsdében. Ön?

– Csak a kollégákat elfelejtették tájékoztatni a magyar kormány terveiről, bár akkor legalább megmondhatták volna, hogy eszük ágában sincs ezt támogatni. Arról nem is beszélve, hogy az új szabályozással eleve 10 országgal kellene egyeztetni, hiszen senkinek sem lehet nagyobb tulajdona egytizednél.

Lesz kétéves költségvetés, ha szocialista kormány lesz?

– Éves költségvetés lesz 3 éves kitekintéssel, ahogy azt az államháztartási törvény előírja. Elkészítjük a középtávú költségvetési tervet 2006-ig, mert akkor van a ciklus vége és ez így korrekt, másrészt az EU költségvetési forduló is akkor lesz. A távlati terv a főbb bevételi forrásokat és a kiadásokat veszi számba, az éves költségvetések már csak azon belül mozoghatnak. Ez ahhoz kell, hogy a három alapelv valóban érvényesülhessen. A kiszámíthatóság, az átláthatóság és a bizalom.

Az átlagpolgár betekinthet majd állami vállalatok papírjaiba?

– Az ma már nem vita tárgya a szakmában, hogy a nagy cégek életét Magyarországon leginkább a nyilvánosság változtatta meg – és nemcsak azokét, amelyek tőzsdén szerepelnek, kérdezze meg a vezetőiket. Folyamatosan el kell tudni számolni azzal, hogy mit csináltak. A versenyt az állami szektorban leginkább a nyilvánosság helyettesíti. Ez arra is érvényes, hogy a cégek életében már tudományos igénnyel törekednek a vevő kiszolgálására, annak fejlesztésére, ha azonban állami intézménybe lép be az ember, gyakran úgy érzi, mintha másik bolygón lenne. Pedig ma már a világ bármely táján bemegy a vásárló a szolgáltatóhoz, akkor szinte pontosan ugyanazt kapja – kiszolgálják.

Milyen mértékben csökkenti a közterheket a szocialista kormány?

– A személyi jövedelemadó kulcsai 13-25-40 lesznek – a szeme villanására reagálva hadd tegyem hozzá, még nem kezdődtek el a tárgyalások a szabaddemokratákkal, de szerintem összecsiszolhatóak az elképzelések. Nem lesz adóköteles a minimálbér…

…amin sokat senki nem nyer, mert a kedvezmények szinte teljeskörűek.

– Egyáltalán nem lebecsülhető az az összeg. Megszűnik a fix egészségügyi hozzájárulás és a tévé-előfizetési díj. Ez tényleg csak szimbolikus összeg, de a fele sem folyik be, és senki nem tudja ellenőrizni. Akkor pedig minek?

Az egyszerűsített vállalkozói adó új mozgalmat indíthat Magyarországon, milliárdos Rt-ék fognak 10 milliós cégekre bomlani, hogy megkerüljék a tételes elszámolást.

– Nem hiszem. Ez a rendszer nem akar se elvenni, se adni az érintett 600 ezres körnek, úgy szeretnénk megcsinálni, hogy a nyereség az adminisztrációs kínoktól való megszabadulás legyen.

Miért szüntetnék meg az APEH nyomozóhivatal nyomozati jogát, amikor sok milliárd forintot találtak az elmúlt időszakban?

– Mi csak végrehajtanánk az Alkotmánybíróság ítéletét. Nyomozni nem feltétlenül kell az adószakértőknek, és ettől nem kell csökkennie a behajtási hatékonyságnak.

Most akkor lesz pótköltségvetés vagy nem lesz?

– Az biztos, hogy rendbe kell tenni a költségvetést, mert most már akkora a különbség a valóságos számok és a tervezettek között, hogy nem tartható így tovább. Ezt nem kell pótköltségvetésnek hívni, mert nem feltétlenül az. Abszurd előirányzatokból kellene előteremteni a forrásokat a létező igényekhez. Az nem megy.

Milyen lesz a kapcsolata Járaival?

– Ha valaki az adófizetőktől kapja a fizetését, akkor kutya kötelessége a feladatát a legjobban ellátni. Mind a ketten onnan kapjuk. Nem mellesleg egy évig együtt dolgoztam vele a minisztériumban, ahol a főnököm volt, és nincs semmilyen rossz élményem. Valószínűnek tartom, hogy jól fogunk együtt dolgozni, ezt már sokszor mondtam. Talán most már egyszer tőle is megkérdezik.

Milyen szerepet szán a PM-nek a gazdaságpolitikában?

– Ebben nem lesz változás. Ma is a Pénzügyminisztérium a gazdaságpolitika centruma. Csak ott van gazdaságpolitikai főosztály, minden nemzetközi fórumon ők képviselik a gazdaságpolitikát, minden ilyen anyagot ott készítenek elő.

Bírálta a kormányt, hogy sokszor megszegte az államháztartási törvényt. De volt erre példa annak idején is, amikor Medgyessy volt a pénzügyminiszter.

– Nem volt. Orbán idején 95 milliárd forintot tettek letéti számlára, hogy ne kelljen elszámolni vele. Ilyen korábban soha nem történt. Mi alkottuk meg azokat a törvényeket, amelyeket betartottunk, és nekik is be kellett volna. Tucatjával szegték meg. A határidők teljesen elvesztették jelentősségüket, arról nem beszélve, hogy törvényeket alkottak, amelyekkel állami pénzeket vontak ki az ellenőrzés alól. Ennek biztos, hogy vége lesz, ha mi alakítunk kormányt.

Miért engedték, hogy a Fidesz a saját kampánycéljaira használja fel a konszolidációs programot, amit Bokros Lajos idején dolgozott ki a PM?

– Azzal a Fidesznek kell elszámolnia önmaga előtt. Meg lehet nézni, hogy mit mondtak, nyilatkoztak, írtak 1994 előtt, hogy milyen átalakításokat nem végeznek majd el a szocialisták a gazdaságban. Amikor megcsináltuk, akkor csak a lényegről feledkeztek meg. Ma erről már csak színvonalas társaságban érdemes beszélni…

Ajánlott videó

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
Olvasói sztorik