Belföld

Gyógyszeripar – receptarányos nyereség

Pluszjövedelmet kínált a Centocor gyógyszergyár a saját szerét felíró orvosoknak az Egyesült Államokban. Etikátlan marketingtechnika vagy törvénysértő módszer?

Gyógyszeripar – receptarányos nyereség 1A Johnson&Johnson leányvállalata, a Centocor gyógyszergyár pluszjövedelem lehetőségét kínálta orvosoknak az Egyesült Államokban, abban az esetben, ha izületi gyulladásra alkalmazott szerét, a Remicade-et írják fel a pácienseknek. A vizsgálat most indult a módszer miatt a cég ellen. Szakértők szerint a társaság törvényt sértett azzal, hogy anyagilag érdekeltté tette az orvosokat a szer használatában.

Kézzel fogható jövedelem

A jövedelemszerzési lehetőség megtalálható volt a gyógyszergyár honlapján a múlt hétig, amikoris egy újságíró elkezdett arról érdeklődni, hogy vajon a Remicade felírása nem pénzügyi nyomás hatására történik-e sok esetben. A weboldalon volt egy egyszerű kalkulációs program is, ahol a szakorvosok kiszámolhatták “páciensarányos nyereségüket”. A nyereség a biztosító támogatása és a gyógyszergyár terhelésének különbségeként adódott. A szert intravénásan kell alkalmazni, így azt csak orvos adhatja be rendelőjében.

A jogi szakértők úgy vélik, hogy a mostani eset kísértetiesen hasonlít korábbiakhoz, amelyeket jogsértőnek minősített a bíróság. Az egyiknél egy prosztatarák kezelésére kifejlesztett gyógyszer “népszerűsítésében” tették érdekeltté az orvost, szintén a támogatás mértékéből részesedést kínálva. A gyógyszergyár 875 millió dollár megfizetésére kötelezték – ez a legnagyobb összeg, amit egészségügyi csalásért valaha fizettek.

Nyereség a támogatásbólA Medicare kedvezményt kap a gyógyszergyáraktól, ezért az orvosoknak a szerek nagykereskedelmi árának 95 százalékát utalja általában támogatásként. A vizsgálatok azonban azt mutatják, hogy több cég magasabb átlagárat jelent a kormánynak, így lehet, hogy a Medicare támogatása meghaladhatja azt az összeget, amit a gyógyszergyárak számláznak. A Medicare 2000-ben 141 millió dollárt fizetett Remicade használatáért, ami csaknem háromszorosa annak az összegnek, amit a kormány költött ugyanarra a gyógyszerre.

Egyszerű hanyagság?

A Centocor illetékese úgy nyilatkozott, hogy a weboldalon korábban hozzáférhető marketinganyag idejétmúlt, azt egyszerűen csak elfelejtették levenni. A társaság már 2000-ben felfüggesztette a módszert, amikor felülvizsgálták, hogy mely marketinglépések sérthetik a Johnson&Johnson politikáját.

A cég nem foglalkozik azzal, hogy miként tudnak pluszjövedelemre szert tenni az orvosok” – nyilatkozta a társaság egyik vezetője a New York Times-nak. Egy oklahomai orvos viszont éppen az ellenkezőjéről számolt be: a Centocor képviselői találkozóra invitálták, amelyen kiderül, hogy profitálhat a Remicade felírásával.

Ha kell, ha nem

Az ügyet vizsgálók szerint a gyógyszergyár “marketingtechnikája” miatt az orvosok inkább rögtön a Remicade-et írják fel, ami 20 ezer dollárba kerül évente, ahelyett, hogy először egy jóval olcsóbb generikus szerrel próbálkoznának. De ugyanígy a hasonló gyógyszerekkel szemben is előnyben részesítik a szert, az anyagi érdekeltség miatt. A Remicade jó gyógyszer – szögezik le a szakértők – , de a szükségesnél jóval több esetben használják.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik