Belföld

Új Opel Vectra – le a kalappal

A néven kívül nincs sok közös az új Vectrában és két elődmodelljében. A státuszában és méretében egyaránt számottevően nagyobb új verzió elsősorban menetkényelem és dinamika terén kíván a középosztály mércéjévé válni.

Új karosszéria

A Vectra harmadik nemzedéke az első tömegmodell az Opel új design stílusában. Modern vonalaival az olyan prototípusokat juttatja eszünkbe, mint a Zafira Snowtrekker, a G 90, vagy a Signum2, ugyanakkor nem hiányoznak a megszokott stíluselemek sem. A Vectra design csapata két fő témára koncentrált, a mozgásra és a feszültségre. A dinamikus hatás különösen a jellegzetes oldalvonal érdeme, amely az első lökhárítótól indulva átlendül az első kerékív felett, majd végignyúlik a jármű teljes hosszán. A könnyű, kiváló minőségű anyagok, az alumínium, a magnézium és a bóracél alkalmazásának köszönhetően a karosszéria szilárdsága, biztonsága, komfortja és minősége kielégíti a legmagasabb igényeket is. A hajlítási szilárdság 62, a csavarási szilárdság 74 százalékkal nőtt a típuselődhöz képest. Megváltoztak a méretek is: az autó 5 centivel magasabb és 10 centivel hosszabb lett, ráadásul a tengelytáv is 6 centivel nőtt az elődmodellhez képest. A csomagtartó pedig mostantól 500 literes, ami a kategóriában egyedülállóan nagy.

Küldetése vanAz Opelnek komoly szándékai vannak az elődjénél minden tekintetben nagyobb modellel: vissza akarja hódítani a kategória elvesztett első helyét. A márka németországi piaci részesedése ugyanis a tíz évvel ezelőtti 17 százalékos szintről mára 12 százalékra süllyedt, ami méltán kongatta meg Rüsselheimben a vészharangot. A márka hanyatlása leginkább a Vectrát érintette: 2001 első kilenc hónapjában csupán a 17. hely jutott a korábbi bestsellernek.

A szedánnál két centiméterrel alacsonyabb Vectra GTS agresszívebben néz ki testvérénél. Az elejét sötét fényszóró-keretekkel, nagyobb légbeömlőjű lökhárítóval és szögletes helyett kerek ködfényszórókkal módosították. Még sportosabbá és funkcionálisabbá teszi az autót a két fékhűtő nyílás, és a két jellegzetes légjárat a kerékívek előtt, amelyek rövidebbnek mutatják az orrkiképzést; a kocsi megjelenését a kupészerű tetővonal koronázza.

Komolyabb futómű

Az új IDS futómű megerősíti az egyes futómű-komponensek fejlett szabályzó és biztonsági funkcióit. Fő szerkezeti elemei a segédvázra szerelt McPherson első rugóstag és az új többlengőkaros hátsó felfüggesztés. Mindkettőben alumínium alkatrészek csökkentik a rugózatlan tömeget. Ezekhez járul a jellegdiagram-vezérlésű elektrohidraulikus szervokormány és a négycsatornás ABS, CBC-vel (Cornering Brake Control – kanyarodási fékszabályozás), EBD-vel (Electronic Brake Force Distribution – elektronikus fékerő-szabályozás) és fékasszisztenssel kiegészítve. Az eredmény kimagasló menetdinamika, nagy biztonsági tartalék és elsőrangú rugózási kényelem. Még tovább fokozza a Vectra harmadik nemzedékének menetstabilitását egy műszaki csemege, az ESP-Plus (Electronic Stability Program) elektronikus menetstabilizáló. Ellentétben a hagyományos ESP rendszerekkel, amelyek csupán az ívbelső hátsó kerék fékezésével hatnak a súlyos alulkormányzottság ellen, az ESP-Plus akár három kereket is fékezve fokozza a stabilitást, így sokkal progresszívebb és hatásosabb a működése.

Kezdetben kétféle benzin- és kétféle dízelmotorral lesz kapható az új Vectra. A benzineseknél az 1,8-as ECOTEC motor 122 lóerős, a 2,3-as 147 lóerős, a 2,0 illetve a 2,2 literes dízelmotorok pedig 100 és 125 lóerősek. Ezek mellett 2003-ra tervezik a Vectrákba egy sportos 3,2 literes V6-os, valamint egy háromliteres V6-os Common Rail erőforrás beépítését is.

Emelt felszereltség és biztonság

A gyártóüzem is vadonatújAz új Vectra az Opel háromnegyed milliárd eurós beruházással megépített rüsslesheimi gyárában készül. A frissen átadott üzem a világ egyik legmodernebb autógyára. A termelés a teljes felfutás után három műszakban, rugalmas gyártósorokon zajlik majd. Az új Vectra mellett további három modell itteni gyártására is sor kerülhet, és ezzel elérhetik a 270 ezer darabos éves kapacitást is. A további modellek közül a Vectra Signum és a Vectra Combi 2003-tól készülhet az új gyártócsarnokban, emellett a frissen átadott gyár lesz az Omega utódjának gyártóhelye is.

A Vectra építőinek becsvágyát tükrözi az utastér designja és igényes anyagválasztása is, de mindenekelőtt a vezető és utasai komfortját fokozó felszerelések gazdagsága. Van benne például integrált elektronikai rendszer, intelligens elektronikus klímaberendezés levegőminőség-érzékelővel, sokféle szórakoztató és tájékoztató készülék, nyolc irányban állítható első ülés, abroncsnyomás-felügyelő rendszer, esőérzékelő és parkolás-segítő “Park Pilot”.

A passzív biztonsági felszereléshez alapfelszerelésként tartozik a front-, oldal- és függönylégzsák, az Opel szabadalmaztatott pedálkioldó rendszere, valamint a nyaksérüléstől védő tovább tökéletesített aktív fejtámla.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik