Belföld

Parkolási anomáliák – lebilincselő javaslatok

Átláthatóbb rendszerre, a kettős szankcionálás megszüntetésére, egységes parkolási kártya bevezetésére, a bírságok szigorúbb behajtására, "lakóutcák" létrehozására számíthatnak a fővárosi autósok.

ÖsszefogásA fórumban képviseltetik magukat a fővárosi önkormányzatok, a parkolást üzemeltető társaságok és civil szervezetek. A munkában szerepet vállalt többek között a Budapesti Rendőr-főkapitányság, a Magyar Autóklub, a Budapesti Kereskedelmi és Iparkamara, a Vállalkozók Országos Szövetsége, a Magyar Szállodaszövetség és a Magyar Parkolási Szövetség.

Hosszú évek után végre előrelépés történhet a parkolások ügyében. Már az is haladás, hogy egy asztalhoz ült az összes érintett szervezet képviselője. Együtt próbálják meg feloldani a mai, már-már anakronisztikusnak nevezhető helyzetet.

A nemrég megalakult budapesti parkolási fórum nyitott szervezet. Konszenzuson alapuló megoldást keres a vitás kérdésekre.

Parkolási anomáliák – lebilincselő javaslatok 1Egységes kártyarendszer

A megbeszélésen három munkacsoportot hoztak létre. Az egyik ilyen munkacsoport vizsgálja az egységes kártyarendszer bevezetésének lehetőségét. Böhm András, a fővárosi SZDSZ frakciójának vezetője, aki a fórum megalakulásáról a sajtót tájékoztatta, a FigyelőNetnek elmondta, hogy a közös kártya eddig egyrészt a kölcsönös bizalmatlanság, másrészt a központi elszámolási rendszer hiánya miatt nem jöhetett létre. Szerinte a megnyugtató és mindenki számára kielégítő megoldás egyértelműen egy kereskedelmi bank bevonása lehet.

Külön csoport dolgozik annak a javaslatnak a kidolgozásán, melynek célja, hogy véget vessen a párhuzamos büntetéseknek. Így kizárhatnák azt a lehetőséget, hogy pótdíj befizetésére felszólító “mikulás-csomag” mellett (illetve alatt) még kerékbilinccsel is büntessék a vétkező autóst. Ugyancsak kikerülne a rendeletből, hogy a közterület-felügyelők is elszállíthatják az autókat. Ez teljesen átkerülne a rendőrség jogkörébe.

A büntetés költségei• Kerékbilincs: 4000 Ft

• Elszállítás költségei:

szgk., mkp., smkp.: 7000 Ft

más jármű: 21 000 Ft

• Őrzés, tárolás napi: 500 Ft

Kedvezménytörvény négy keréken

Felmerült az a javaslat is, hogy csupán annak a kocsijára kerüljön ilyen nem kívánatos “pótalkatrész”, aki egy fél éven belül már másodszorra szegi meg a szabályokat. A másik oldalról viszont magasabb pótdíjra és a bírság szigorúbb behajtásra készüljenek fel a vétkezők.

A harmadik munkacsoport a kedvezmények hálózatát vizsgálja. Abból a szempontból talán ez a “legforróbb” terület, hogy itt komoly érdekellentétek akadályozzák az egységes rendszer kialakítását.

Mindhárom munkacsoportnak 30 nap áll rendelkezésére, hogy észrevételeit, elképzeléseit kidolgozza. Böhm szerint ezek a javaslatok szeptemberben kerülhetnek a fővárosi közgyűlés elé.

Lakóparkok után lakóutcák

Tóth József, a fórum létrehozásában kulcsszerepet vállaló Magyar Parkolási Szövetség elnöke arra hívja fel a figyelmet, hogy az 1993-ban megszületett, parkolást szabályozó rendelet óta rengeteg olyan változás történt, amely megköveteli az újítást. Egyre több a bérelt és lízingelt autó, az egyes önkormányzatok egyre több beleszólást követelnek a szabályozásba.

Vizsgálni fogják lakóutcák létrehozásának a lehetőségét is. Ez nyugati minta alapján olyan utcákat jelentene, amelyekbe bárki behajthat, viszont megállásra vagy parkolásra csak az ott lakók jogosultak.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik