Belföld

Üzleti hírszerzés és kémkedés napjainkban

Beépített emberek, új állással kecsegtetett, titkos adatokat kikotyogó kutatók, lefizetett takarítók a jelenkor szereplői, hiszen információk nélkül ma már könnyen lemarad bármely jónevű cég az éles versenyben.

Üzleti hírszerzés és kémkedés napjainkban 1Mit tegyen egy vegyipari cég, ha felettébb bosszantja, hogy konkurense bármilyen makacs foltot eltűntető mosópor kutatásán dolgozik, és borzasztóan érdekelnék a részletek? Egy megoldás a múltból: szövetkezik egy fejvadász céggel, meghirdet egy olyan állást, amely ráillik a konkurens kutatóira, fizetésként pedig csillagászati összeget ígér. Egy megtörtént esetben a hattagú kutatócsoportból négyen rögtön lecsaptak az állásra.

A fejvadász nem keltett gyanút bennük, ugyanis nem a kutatás részleteiről, hanem eddigi pályájukról faggatták őket. A négy ember szaktudásával, valamint az ötletgazda vegyiparcég hozzáadott értékével már készen is állt a mindentudó mosópor. A bökkenő csak az volt, hogy hamarabb dobták piacra, mint az eredeti kutatást végző konkurencia, akinek így gyanút fogott, és rövid nyomozás után le is leplezte a lusta, bár ambiciózus céget.

Néhány kémtörténet a múltbólA Procter & Gamble (P&G) egy dolgozója 1943-ban megkent egy munkást, aki a Lever Brothersnél (a Unilever elődje), hogy ellopjon a fejlesztés alatt álló Swan szappanból néhány rudat. A P&G a termék alapján kidolgozta saját Ivory szappanját, és persze kifizette azt az 5,6 millió dolláros büntetést, amit a bíróság vert rá a szabadalom lekoppintásáért. A történet megismételte önmagát a közelmúltban, amikoris 10 millió dollárjába került a P&G-nek a kémkedés. Ma már szinte klasszikus esetnek számít, mikor a General Motors alelnöke a Volkswagen AG-nek kémkedett.

Olcsóbb kémkedni, mint kutatni

Ilyen és hasonló esetek a mai napig léteznek az üzleti életben, hiszen a piac nem végtelen, és az első mindig lépéselőnyben van, kutatni, fejleszteni viszont meglehetősen költségigényes. A tengerentúlon már 30 éve fontosnak ítélik az üzleti hírszerzést, azaz törvényes eszközökkel figyelemmel kísérni a konkurencia tevékenységét, ,,és nyitott szemmel járni a világban”.

Egy amerikai, ipari kémelhárítással foglalkozó szakértő szerint viszont nem csak az üzleti hírszerzés, de az ipari kémkedés is mindennapos dolog a dollármilliárdos iparágakban. Az ipari kémkedés ,,fellendülése” az amerikai kongresszust arra késztette, hogy elfogadja azt a törvényt, amely büntetőjogi kategóriába sorolja a kémkedést az üzleti világban (is). Egy tanulmány 25 millió dollárra becsülte az 1997-ben eltulajdonított szellemi termékek értékét.

Hírszerzés Magyarországon

Üzleti hírszerzés és kémkedés napjainkban 2Magyarországon három éve működik a Posys Kft., amely üzleti hírszerzéssel és vállalatbiztonsági tanácsadással foglalkozik. Jasenszky Nándor, aki korábban bűnügyi felderítőként, majd a Magyar Fejlesztési Bank biztonsági igazgatójaként dolgozott, jelenleg a társaság egyik szakértője. Tájékoztatása szerint a megrendelőik között multinacionális cégek, bankok és magánszemélyek is találhatók.

Volt olyan ügyfelük, aki Magyarországon akart új céget alapítani. A Posystől azt várta, hogy ellenőrizze le a három kiválasztott felsővezető önéletrajzának valósságát. A társaság munkáját 15-20 fő szakértői gárda segíti, napidíjuk 500 dollár körül van, ami a megrendelés fajsúlya alapján változik.

Nem összekeverni!Az üzleti hírszerzést, – amely egy folyamatos információszerző és elemző tevékenység -, és az ipari kémkedést, – amely egy konkrét adat megszerzésére irányul -, külön kell választani. Az üzleti hírszerzésben csak a legális eszközökre támaszkodnak, míg a kémkedés büntetőjogi következményeket vonhat maga után.

Jasenszky úgy véli, hogy sok hasonló ,,képességű” gazdasági társaság tevékenykedik ugyanabban az ágazati szegmensben, a pozícióharcot jelentősen befolyásolja, hogy ki milyen gyorsan reagál az új helyzetekre mennyire rugalmas. Az információs társadalom robbanása még inkább felerősíti ezt. ,,A kevés információnál pedig már csak a sok információ a rosszabb”.

Betelepült multik – mik a szándékaik?

Sok Magyarországon beruházó multi gyárnyitáskor 10 éves adómentességet kapott. A szakértő szerint nem lenne hátrányos, ha a magyar állam puhatolózna a legális hírszerzés eszközeivel, hogy ezeknek a cégeknek mi a céljuk. Több annyira árérzékeny, hogy könnyű megjósolni: ezek egy része odébb fog állni Romániába, Kárpátaljára, mint ahogy erre már több példa is akadt.

A magyar cégek jellemzően nem sokat adnak a biztonságra, sokszor milliárdos tenderre szóló ajánlatok hevernek az asztalon, a takarítócég alkalmazottjának fizetni, vagy valakit felvetetni a takarítócéghez pedig nem nagy művészet. De akár a cégek kukáiban guberálva is érdekes anyagokra lehet bukkanni, gondoljunk csak a Postabank irataira, amelyeket egy nyilvános szemétlerakó-helyen találtak. Persze a biztonság pénzbe kerül, és legtöbbször csak akkor látják be a cégvezetők a szükségességét, amikor már kár éri őket.

A poligráf nem ismeretlen Nyugaton

Üzleti hírszerzés és kémkedés napjainkban 3Nyugaton és a tengerentúlon a biztonságra sokat költenek, hiszen egy ellopott lap-top a cég valamennyi adatával akár a társaság végét is jelentheti. Több multinacionális cég úgy vesz fel alkalmazottakat, hogy aláírat velük egy ívet, hogy a telefonjaikat joga van lehallgatnia, az e-mailjébe joga van belenézni, sőt a Magyar Postánál nagy felháborodást keltett poligráfos vizsgálat sem ismeretlen az eszköztárban. Mindezt persze úgy, hogy a felvételnél igyekeznek minden kétséget kizáróan bizonyosságot szerezni afelől, hogy a delikvens nem a konkurencia beépülni vágyó embere.

Az ipari kémkedés veszélyes terület, hiszen büntetőjogi következményei vannak, és persze a lebukás sokat ront a cég hírnevén is. Ugyanakkor egyes szakmákban -különösen, ahol a kutatásra nagy hangsúlyt fektetnek, például a gyógyszeriparban – alkalmazzák. Jasenszky tájékoztatása szerint ilyen ügyet nem vállalnak, ám ha valaki azzal keresi meg őket, hogy gyanítják, hogy a konkurencia kémkedik, annak felderítését és elhárítását örömmel.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik