Belföld

Veterán autók – futottak még

Az érdeklődés megvolna ugyan, de a kínálat szűkössége egyelőre sakkban tartja a hazai veteránjármű-piacot. Talán ezért is vélik némelyek, hogy egy kicsinosított Wartburg nemsokára aranyat érhet.

Veterán autók – futottak még 1Az egyre erősödő hazai veteránautós mozgalom két éve hívta életre az első hazai old timer aukciót, amely a vártnál nagyobb érdeklődést és magasabb leütési árakat hozott. Azóta félévente kerítenek sort hasonló eseményekre, amelyeken a veteránautókon és motorkerékpárokon kívül sokféle, a tárgykörhöz kapcsolódó, de 1970 előttre datálható kellékre (könyv, újság, katalógus, prospektus, fénykép, levelezőlap, szórólap, plakát, plakett, jelvény, okmány, alkatrész és egyéb kiegészítő, játék, modell, kerékpár) lehet licitálni.

Miközben az ingatlanárak például erős volatilitást mutatnak, a veterán járművekért évről évre többet hajlandók fizetni az érdeklődők, így az antikvitások iránt fogékonyaknak jó befektetési lehetőségként kínálkozik ez a terület. Bár jócskán elfogult, mégis idevág az a “veterános” vélemény, miszerint a veterán autó jóval szórakoztatóbb, mint bármely festmény vagy stílbútor, emellett pedig az ember még a pénzét sem bukja el.

Vásároljon Nicolas Cage-től! A népszerű színész a minap döntött úgy, hogy megválik garázsának néhány nívósabb lakójától. A Los Angelesben kalapács alá kerülő veteránok között hat motorkerékpár, két Bugatti, két Lamborghini, két Jaguar, egy Rolls Royce, egy 1968-as Corvette, egy 1957-es Ford, egy 1991-es Ferrari, valamint a sztár legelső és egyben legféltettebb kocsija, egy 1956-os Jaguar XKD 546-os található. Ezért az amúgy különleges darabért az előzetesen beérkezett ajánlatok alapján hétszázezer dollárról indulhat majd a március közepi licit. Nem számíthat ekkora kikiáltási árra Cage másik, szintén felkínált kedvence, a Triumph Spitfire, a szakértők ugyanis csupán húszezer dollárra taksálják.

Öreg autók magyar reneszánsza

Magyarországon a veterános mozgalom az elmúlt évtizedben talált magára. Egyre több veterán gépjárművet újítanak fel, gombamód szaporodnak a rendezvények, sőt, az egyre növekvő számú old timer tulajdonosok között napjainkra megjelentek az elkülönülő márkaklubok is. Ezzel párhuzamosan a behozatal és a fenntartás feltételei is javultak, a nyugat-európai műhelyárakhoz képest hazánkban még mindig olcsó a restaurálás, a bérjavíttatás.

A piac ennek ellenére fejletlen, az elszomorítóan szegényes hazai kínálat a rendszerváltás előtti időszak következménye. A második világháború okozta pusztítást követően gyakorlatilag megszűnt a magántulajdonban lévő gépjárműpark, hiszen a működőképes autókat be kellett szolgáltatni. A működésképtelenségük folytán a rekvirálást elkerülő autómatuzsálemek jó része a kertek végében vált az enyészet martalékává. A megpróbáltatásoknak jobban ellenálló, tartósabb darabok az ötvenes évek hidegháborús készülődésének, pontosabban az akkoriban kibontakozó fémhulladék gyűjtési akcióknak estek áldozatul. Sok különleges ritkaságot – BMW, Maserati, Bugatti – préseltek össze akkoriban a MÉH telepek zúzdái, a megmaradtakat szemfüles hozzáértők a nyolcvanas évek derekáig kicsempészték az országból.

Zúgnak a Volgák

Elton John már megvált gyűjteményétőlAz ismert popsztár a múlt év őszén vált meg autóritkaságaitól, a rossznyelvek szerint egy akkoriban elveszített per sokmillió dolláros vonzatának kiegyenlítése miatt. A zenész úgy fogalmazott: “valójában nagyon keveset vezettem az autóimat, ezért jobban szeretném olyanok tulajdonában látni, akik nem csak szeretik, de használják is őket”. A húsz, javarészt brit luxuskocsikból álló kollekció elárverezésére felkért Christies olyan csemegéket árverezhetett, mint a találóan csak tanknak nevezett, 36 hangszórós audioberendezéssel kistafírozott Rolls Royce Phantom VI, vagy a sztár kedvenc futballcsapata, a londoni Watford színeiben pompázó, s rettenetes hangja miatt Vadállatnak becézett Aston Martin Vantage. A szakértők által másfél millió dollárra becsült gyűjtemény vágül 2,75 millió dollárért kelt el.

A hatvanas évektől a KGST országaiban gyártott autók jelentették a hazai választékot, nem véletlen, hogy a hazai veteránosok jó része ma éppen ezeket a típusokat kedveli. A korábban “cikis” Wartburgok, Skodák, Moszkvicsok, Volgák, Uralok reneszánszukat élik, a fokozódó kereslet, továbbá az utángyártott alkatrészek hiánya az elkövetkező tíz év távlatában erős felértékelődést sejtet. A magyarországi szabályzat szerint mostantól lép veteránkorba az első, 1971-ben hazánkba érkezett VAZ 2101. A Zsiguli 1200-asokat pusztán a koruk nem teszi automatikusan veteránjárművekké, ehhez a szakszövetség vagy a Magyar Autóklub minősítő vizsgáit kell abszolválniuk. Bár “antik” formavilága miatt a laikusok szemében minden bizonnyal annak gondolják, nem tekinthető veterán autótípusnak a bogárhátú sem, amelyet egyébként a mai napig gyártanak a Volkswagen mexikói gyárában.

Ajánlott videó

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
Olvasói sztorik