Belföld

VW Phaeton – ez már nem népautó

A Volkswagen végérvényesen kilép a tömegautókat készítő gyártók köréből a Phaeton piacra dobásával. A Phaetonnak olyan nagy múltú ellenfelekkel kell majd megküzdenie, mint a Mercedes S-osztály vagy a BMW 7-es sorozata.

VW Phaeton – ez már nem népautó 1A Volkswagen honlapján dicsekedve állítja: “100 millió autót kell megépíteni ahhoz, hogy összegyűljön a Phaeton tervezéséhez szükséges tapasztalat”. A Phaeton külső és belső kialakítása ennek megfelelően sok tekintetben a Passat hétköznapi irányvonalát követi, a lemezek alatti technika viszont minden, csak nem szokványos. Ez mondható el a névválasztásról is: a görög mitológiában Phaeton Héliosz, a napisten fia volt.

Szerencsétlen névválasztás?Nem tűnik szerencsésnek a Volkswagen Phaeton, az első VW luxusautó elnevezése. A mitológiai Phaeton ugyanis igen előnytelen asszociációkat kelthet. “Amikor Phaeton elbizakodottan apja, Héliosz szekerén felhajtott az égboltra, gyönge kezével nem bírta a szárnyas lovakat fékezni, ezek túlságosan közel ragadták a földhöz a tüzes napszekeret, majdhogy lángra nem gyúlt tőle a föld, és ekkor Zeusz villámával halálra sújtotta a vakmerőt. Nővérei megsiratták, az ő könnyeikből keletkezett a borostyánkő” – olvasható Phaetonról, Héliosz napisten fiáról a Görög Regék című könyvben Trencsényi-Waldapfel Imrétől. A történet Ovidius Metamorphoses (Átváltozások) című munkája első könyvében szerepel. A név maga fénylőt, tündöklőt jelent eredetileg, tehát elvileg illene egy luxusautóhoz. Phaeton maga azonban elbizakodottsága miatt a görög mitológia egyik legtragikusabb alakja.

Karosszéria, motor

Az 5035 milliméter hosszú és 1898 milliméter széles limuzint várhatóan 2002 második negyedévétől fogják árusítani, kezdetben kétfajta benzin- és egy dízelmotorral. A kisebbik, 3.2-es, V6-os egység a maga 241 lóerejével akár átlagosnak is nevezhető. A 6 literes, W12-es viszont valódi műszaki csemege. A 420 lovas, W-elrendezésű erőforrás tavaly óta már rendelhető az Audi A8-ashoz. Később a sorozatgyártású Volkswagen W12 sportkocsiba is ezt fogják beépíteni, igaz, erősebb kivitelben. Harmadikként a 313 lóerős, ötliteres, V10-es TDI jelenik meg a kínálatban. Ha a többi gyár addig nem rukkol elő valamilyen újdonsággal, akkor ez lesz a világ legerősebb, szériautóba épített dízelmotorja. A TDI-t egyébként egy teljesen új, hatfokozatú automata váltóval fogják párosítani.

VW Phaeton – ez már nem népautó 2Biztonság, kényelem

A Phaeton szériában, motorváltozattól függetlenül, légrugós felfüggesztéseket kap, a lengéscsillapítás pedig elektronikus úton, fokozatmentesen állítható. A W12-es és a V10-es TDI motorral szerelt modelleknél mindehhez alapáron jár a Volkswagen 4Motion nevű összkerékhajtási rendszere. A többi motorvariáns közül néhányhoz szintén rendelhető lesz a négykerékhajtás.

A biztonságot szolgálják továbbá a xenon fényszórók és a visszapillantóba beépített kiegészítő fényforrások. A karosszéria merevsége kiemelkedő.

A legfelső osztályban nyújtott kényelmet a légrugózás mellett a világ első négyzónás klímaberendezése biztosítja. Ez Martin Winterkorn, a VW igazgatótanácsának kutatásért és fejlesztésért felelős tagja szerint annyira huzatmentesen képes hűteni az utasteret, hogy még a huzatra különösen érzékeny VW főnök, Ferdinand Piëch is megengedte a prototípusokkal megtett utakon a légkondicionáló bekapcsolását, ami először fordult elő.

A belső tér kialakításában is a luxus dominál. Valódi fabetét, bőr, a beeső fényre automatikusan elsötétedő tükör, hét collos színes képernyő a középkonzolon: a tervezők mindennel felvértezték az újdonságot, ami jó és drága. Vannak, akik eleve sikertelennek ítélik a Volkswagen belépését a luxusautók közé. Éppen az ellendrukkerek nagy száma miatt szinte biztos, hogy csak a legjobb megoldás és minőség volt elfogadható a Phaeton tervezése során.

VW Phaeton – ez már nem népautó 3A gyártóüzem sem átlagos

A Phaeton összeszerelése a VW új, drezdai üzemében történik majd. A közel 186 millió euróból épített, modern irodaházhoz hasonlító gyáregység fapadlós termeiben csak a gyártás végső fázisait végzik. A gyártás felfuttatása után 800 munkás segítségével naponta körülbelül 150 luxus-Volkswagen fog kigördülni az üzem kapuján. A kocsi technológiai színvonalának megfelelő a gyártóüzem is. Íme egy kis ízelítő:

VIP-ügyfeleknekGerhard Schröder német kancellár lesz az első sorozatgyártású Volkswagen Phaeton luxusautó tulajdonosa!

Még manapság is meglehetősen szokatlan, hogy a leendő tulajdonos kamerák segítségével nyomon követhesse autójának elkészültét, ez 5-10 évvel korábban pedig egyenesen eretnek gondolatnak számított volna. Nem csalás, nem ámítás! Drezdában mindennapos dolog lesz, hogy a tehetős megrendelő a helyszínen követi nyomon autójának születését, sőt interaktív kapcsolat segítségével, akár egy másik kontinensről is “ellenőrizheti” a gyártási folyamatot.

Amennyiben a leendő tulaj a gyártás helyszínén tartózkodik, úgy – a bámészkodás mellett – mással is elütheti az idejét: többek között a VIP-Lounge területén (nagyjából 15 ezer négyzetméteren) élvezheti a gasztronómia mesterfogásait. A 8,3 hektáros területen fekvő komplexum gigantikus méretű. A modern formákat mintázó épület 140 méter hosszú, 20 méter magas, s nagyjából 27 500 négyzetméternyi üvegfelülettel dicsekedhet.

Az ultramodern üzem közelébe (110 ezer márka értékben) mintegy 350 fát is ültettek, ami a VW környezetvédelem iránti elkötelezettségét mutatja. A gyártás “just in time” rendszerben, vadonatúj logisztika szerint folyik. A hatalmas üvegpalota és a friedrichstadti logisztikai centrum közötti kapcsolat a városi villamosvonal-hálózatra épül, így a gyártásra előkészített részegységek úgy érkeznek rendeltetési helyükre, hogy közben nem keletkezik káros emisszió.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik