Belföld

Boom a napi fogyasztási cikkek piacán

A statisztikusok és a piackutatók más oldalról közelítve ugyanarra az eredményre jutottak: tavaly többől többre futotta. A reálkeresetek múlt évi 6 százalékos növekedése magasba lendítette a napi fogyasztási cikkek iránti keresletet.

A keresetekről a statisztika nyelvénA bruttó nominális átlagkereset 2001. január-novemberben 18,0 százalékkal, a nettó átlagkereset 16,3 százalékkal, a reálkereset 6,3 százalékkal haladta meg az egy évvel korábbit. További adatok talál a FigyelőNet Adatbányájában.

A napi fogyasztási cikkek tavalyi forgalma 1800 milliárd forintra tehető, 12 százalékkal haladja meg az előző évit – derül ki a GfK Hungária legfrissebb felméréséből. Eszerint a háztartások 2001-ben 16 százalékkal többet költöttek ilyen jellegű termékekre, mint 2000-ben.

A GfK 22 cikkcsoport – különböző élelmiszerek és kozmetikai cikkek – forgalmát külön-külön is megvizsgálta. A felmérés tanúsága szerint a háztartások édes kekszre a tavalyelőttinél 30 százalékkal, tisztítószerekre 22 százalékkal többet költöttek. Mennyiségben e cikkek forgalomnövekedése 13, illetve 10 százalékos volt.

Az átlag körüli mértékben, 13-15 százalékkal emelkedett az az összeg, amit a háztartások sajtra, ásványvízre, fogkrémre, személyes higiéniai termékekre, mosogatószerekre fordítottak. Az ásványvíz és a fogkrém forgalma mennyiségben vizsgálva is 11 százalékos növekedést mutatott.

A GfK felmérése szerint 6-10 százalék közötti mértékben visszaesett a háztartások tej-, sör-, felvágott- és gyümölcsléfogyasztása, és tésztából is 6 százalékkal kisebb mennyiséget vásároltak, mint az előző évben.

A mennyiségbeli visszaesés ellenére a tejfogyasztás értékben 9 százalékkal nőtt. A felvágottak esetében 13, a tésztáknál 6 százalékos növekedést mértek. A sör- és a gyümölcslévásárlások viszont értékben is csökkentek az egy évvel korábbihoz viszonyítva, 2, illetve 3 százalékkal.

Ajánlott videó

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
Olvasói sztorik