Belföld

HR-háló haladóknak

Új kategória Európában: önkiszolgáló elven működő emberi erőforrás osztály. Még csak elvétve fordul elő a kontinensen, de a tengeren túlon már sikeres az internet segítségével megalkotott e-HR.

HR-háló haladóknak 1Az alapötlet: az emberierőforrás-gazdálkodás adminisztratív és a dolgozókat érintő tevékenységeit az intranet segítségével gyakorlatilag a szereplők kezébe adják. Az emberi erőforrás osztály így jelentős részben virtuálissá válik, a munkatársak interaktívan részt vesznek az osztály feladatainak ellátásában. Ráadásul nagyon egyszerűen, egy gyors duplaklikk segítségével, egy könnyen kezelhető rendszerben barangolván.

Az emberi erőforrás osztály munkatársai így a stratégiai kérdésekre, a tehetséges munkavállalók felkutatására és a kulcsemberek megtartására koncentrálhatnak. A munkavállalók pedig beleszólhatnak az őket érintő kérdésekbe, optimalizálhatják munkavégzési körülményeiket és folyamataikat. Ezzel nemcsak a teljesítményük nő, hanem az elkötelezettségük is.

Egy egyszerű példaKönnyen érthetőek az interaktivitás előnyei, hiszen a rendszer alkalmas például arra, hogy az alkalmazott közvetlenül javítsa ki a rá vonatkozó adatokat a nyilvántartásban. Ha másik számlára kéri a pénzét, csak beírja az új számlaszámot.

(A Figyelő cikke az Internet HR előnyeiről >>)

Nagyban játszanak

A teljesen új, intranetes rendszer kifejlesztése a szakértők szerint legalább 10 millió forint, de lehet egy nagyságrenddel drágább is. Egyelőre a több ezer embert foglalkoztató cégeknek javasolják a módszer bevezetését. Náluk viszont viszonylag hamar megtérül a befektetés.

A hatékony információáramlást kínáló, könnyen kezelhető, tisztán átlátható, a munkavállalók és a munkaadók igényeihez alkalmazkodó, egységes HR rendszer minden döntést ahhoz rendel, akinek arra a felhatalmazása is megvan. A döntések közvetlenül a rendszeren belül jelennek meg, csak azzal kell egyeztetni, aki azt kikövetelheti magának, aki nélkül amúgy sem lehetne dönteni.

Az internetes HR alkalmas az úgynevezett 360 fokos teljesítményértékelésre. Vagyis arra, hogy integrálja az alkalmazottról a cégen belül kialakult képet, figyelembe véve minden vele kapcsolatban lévő beosztott és vezető véleményét. A vállalat emberi erőforrás osztályának teljesítménye tehát sokkal jobb lehet. Ehhez persze az is kell, hogy mérhető legyen ez a teljesítmény.

(Korábbi írásunk a HR csoportok teljesítményének új mérési módszereiről >>)

HR-háló haladóknak 2A gyakorlatban is működik

Az Osztrák Nemzeti Bank tavaly vezette be új e-HR rendszerét. Segítségével mind a 936 munkavállalója egy egyszerű klikkeléssel, a nap bármely órájában betekintést nyerhet a bank emberi erőforrás gazdálkodásába.

2000 végén a bank 100 alkalmazottja látott hozzá az emberi erőforrás eszközök újrastrukturálásához. Tanácsadó cég is segítségükre volt, de vezetők elsősorban a munkatársak bevonásával akartak létrehozni olyan rendszert, amely tökéletesen illeszkedik a bank már meglévő struktúrájához, szokásaihoz. Úgy kellett megalkotni, hogy egyszerű és szabad kommunikációs csatorna legyen a vállalat vezetői és a vállalat alkalmazottai között.

Az alkalmazott ráérő idejében például böngészheti a naponta aktualizált állásbörzét, amely a cégen és a konszernhez tartozó vállalatokon belüli előrelépési lehetőségekről tájékoztat. Ha esetleg nem is gondolkodott váltáson, a felkínált lehetőségek felébreszthetik érdeklődését.

A tudatos álláskeresőknek pedig természetesen ez a legjobb lehetőség. Ilyenkor persze azonnal kiderül, ha az új pozíciók betöltésének feltételei nincsenek teljesen tisztázva. Az újonnan jövőknek olyan integrált tervet dolgoznak ki, mely a beilleszkedési és a fejlődési folyamatban is segít.

Két kényes pontKönnyen lehet, hogy az eHR szoftverek versenyében döntő lesz: melyik alkalmazkodik jobban a cégek belső tagoltságához. Ha minden vezetői szinthez megteremtik az önálló humán erőforrás stratégia jogát, vagyis azt, hogy személyre szabott lehessen az irányítás a cégen belül, akkor a mindenki számára elérhető, illetve a speciális információs csomagok összehangolása aránytalanul sok többletfeladatot róhat a vezetőkre.

A cégek közötti tudásversenyben érdemes arra készülni, hogy az alkalmazottak folyamatos képzése a munkaadó feladata, tehát annak elbírálása is az ő dolga, hogy kit mire érdemes tanítani, merre érdemes terelni a lehetséges kurzusok közül. A képességek, készségek, felkészültség folyamatos értékelése is jelentős részben folyhat az intranet humán erőforrás programon belül.

Válasz a jelen kihívására

Az állásajánlatok mellett az alkalmazottak az online emberi erőforrás rendszerben folyamatosan értesülnek a bank által szervezett és felkínált továbbképzésekről, nyelvtanfolyamokról, akár MBA képzésekről. A kiválasztott képzésre szintén az intraneten jelentkezhetnek, sőt további képzési javaslatokat tehetnek.

A vezetés szerint azért van erre szükség, mert a munkaerőpiacon az alkalmazottaknak egyre nagyobb követelményeknek kell megfelelniük, a szakmai kiválóság mellett, magas szintű technológiai ismeretek megszerzésével és több idegen nyelv tökéletes elsajátításával maradhatnak csak versenyképesek.

A bank vezetése és a munkavállalók is elégedettek a virtuális emberi erőforrás osztállyal. Az új, intranetes rendszert olyan befektetésnek tekintik, mely a munkavállalók elkötelezettségében és szakmai felkészültségében térül meg. A rendszer sikerét mutatja, hogy januári indulása óta közel 15 ezerszer látogatták meg.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik