A felvételi rendszer átalakításához elengedhetetlen az intézmények szerteágazó oktatási struktúrájának “összegereblyézése”. A különböző nevű, de tartalmilag közel azonos szakok további elburjánzása helyett összevonásra kerül sor, hogy majd csak a későbbi (negyed-, illetve ötödéves) specifikáció teremtsen lehetőséget az azonos szakhoz tartozó különböző ágazatok szétválására.
Az elképzelés születése az 1999-ben Bolognában megtartott európai konferenciához köthető, ahol több mint 30 ország képviseltette magát, hazánkat is beleértve. Az ott kiadott nyilatkozat, amely nem kötelező ajánlásokat tartalmaz, azzal a céllal született meg, hogy az európai felsőoktatási térségben növelje az állampolgárok mobilitását, foglalkoztathatóságát, valamint a felsőoktatás nemzetközi versenyképességét.
Széles látókör és rugalmasság
Kiss Ádám, az Oktatási Minisztérium felsőoktatási helyettes államtitkára azt mondja, a felvételire készülés és a szak kiválasztása közben a túl sok lehetőség gyengíti a világos szándékok kialakítását, szinte átláthatatlanná teszi a rendszert. Helyesebb, ha a fiatalok egy szélesebb területre lépnek, és csak később dől el az, hogy milyen speciális szakképesítéssel hagyják el az egyetemet vagy főiskolát.
Munkaerőpiaci szempontból pedig azért lesz előnyösebb az új rendszer a döntéshozók szerint, mert a kevésbé specializált tudással megjelenő fiatal szakembert könnyebben alkalmazzák. A hallgatók számára a legnagyobb előnyt talán majd az jelenti, hogy szakváltáskor vagy újabb diploma megszerzésekor nem kell majd mindent elölről kezdeniük a túlságosan korai specializáció miatt.
SzakszaporulatAz elmúlt 3 évben mintegy 30 új szakot alapítottak, és egyre több intézményben indulnak már létező szakok is. 1999-ben 27 egyetemi és 21 főiskolai, 2000-ben 25 egyetemi és 20 főiskolai, tavaly 25 egyetemi és 24 főiskolai szakindítási kérelmet fogadtak el. Összehasonlításképpen: 1990-91-ben mindössze 15 egyetemi és 17 főiskolai szak indult.
Mindenki másnak örül
A jelenlegi helyzetet figyelembe véve az újabb felsőoktatási reform alapgondolatával többnyire egyetértenek az érintettek. Ámbár a különböző szerepelők mást és mást emelnek ki lényeges pontként az elképzelésből. Almássy Kornél, a Hallgatói Önkormányzatok Országos Konferenciájának elnöke azt reméli, hogy ez egy többlépcsős folyamat első fázisa, melyet a 3+2-es képzés kialakítása és a doktorandusképzés átalakítása követ.
Semjén András, az MTA Közgazdaság-tudományi Kutatóközpontjának tudományos főmunkatársa szerint az egymáshoz közel álló szakok összevonásával nő a felsőoktatás rugalmassága. Ez lehetővé teszi, hogy a munkaerőpiaci kereslet kisebb-nagyobb változásaira válaszul ne kelljen hosszadalmas adminisztratív utat végigjárva új szakokat létrehozni vagy korábbiakat megszüntetni, hanem csupán az összevont szakokon belül kell a specializációk tekintetében a megfelelő korrekciót végrehajtani.
Specializált bölcsészek
Sajátos helyzetben vannak a bölcsészek, akiknél talán a leginkább szerteágazó a különböző szakok tantervi felépítése. Manherz Károlytól, az ELTE bölcsészkar dékánjától megtudtuk, hogy a 2003-ban felvételizők 4 szakcsoport közül választhatnak. A jelentkezők szempontjából a legfontosabb, hogy aki nem nyelvszakra jelentkezik, annak mindenképp magyarból és történelemből kell felvételiznie, és a nyelvszakosok is csupán az egyiket “úszhatják meg” a kettő közül.
Egy szakcsoportot jelent például a jelentősebb idegen nyelvekhez kapcsolódó területek (angol, orosz, német, latin), miként egy másik csoportba a klasszikus szakok kerültek (magyar, történelem, művelődésszervező, színháztörténet). A dékán szerint mindez akkor válik elengedhetetlenné, ha megvalósul az a 2005-re tervezett reform, amely az érettségi és felvételi vizsgák összevonására vonatkozik.
Bár a reform végleges jogi formába öntése még nem fejeződött be, a mostani középiskolai harmadikosok már a részletekről is megtudhatnak egyet és mást. Hasznos mankó lehet az erről szóló nemrégiben megjelent 150 oldalas tájékoztató, illetve érdemes ellátogatni az Országos Felsőoktatási és Felvételi Iroda honlapjára is.
Intézményi toplista
|
|||
Intézmény
|
Jelentkezõk száma (2001)*
|
||
Eötvös Loránd Tudományegyetem
|
11 428
|
||
Budapesti Gazdasági Főiskola
|
5 687
|
||
Szegedi Tudományegyetem
|
5 561
|
||
Pécsi Tudományegyetem
|
5 278
|
||
Debreceni Egyetem
|
5 270
|
||
Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi
Egyetem |
4 476
|
||
Budapesti Közgazdaság-tudományi
és Államigazgatási Egyetem |
4 128
|
||
Szent István Egyetem
|
3 621
|
||
Budapest Műszaki Főiskola
|
2 641
|
||
Miskolci Egyetem
|
2 401
|
||
Forrás: OFI (Népszabadság,
2002. január 4.) *elsõ hely, alapképzés |