Belföld

Felsőoktatás – tisztul a kép

Ismét radikális reform elé néz a hazai felsőoktatás. Jövőre már csak 150 szak közül kell választani uk az egyetemekre, főiskolákra jelentkezőknek az idei 445 helyett - közölte Pálinkás József oktatási miniszter.

Felsőoktatás – tisztul a kép 1A felvételi rendszer átalakításához elengedhetetlen az intézmények szerteágazó oktatási struktúrájának “összegereblyézése”. A különböző nevű, de tartalmilag közel azonos szakok további elburjánzása helyett összevonásra kerül sor, hogy majd csak a későbbi (negyed-, illetve ötödéves) specifikáció teremtsen lehetőséget az azonos szakhoz tartozó különböző ágazatok szétválására.

Az elképzelés születése az 1999-ben Bolognában megtartott európai konferenciához köthető, ahol több mint 30 ország képviseltette magát, hazánkat is beleértve. Az ott kiadott nyilatkozat, amely nem kötelező ajánlásokat tartalmaz, azzal a céllal született meg, hogy az európai felsőoktatási térségben növelje az állampolgárok mobilitását, foglalkoztathatóságát, valamint a felsőoktatás nemzetközi versenyképességét.

Felsőoktatás – tisztul a kép 2Széles látókör és rugalmasság

Kiss Ádám, az Oktatási Minisztérium felsőoktatási helyettes államtitkára azt mondja, a felvételire készülés és a szak kiválasztása közben a túl sok lehetőség gyengíti a világos szándékok kialakítását, szinte átláthatatlanná teszi a rendszert. Helyesebb, ha a fiatalok egy szélesebb területre lépnek, és csak később dől el az, hogy milyen speciális szakképesítéssel hagyják el az egyetemet vagy főiskolát.

Munkaerőpiaci szempontból pedig azért lesz előnyösebb az új rendszer a döntéshozók szerint, mert a kevésbé specializált tudással megjelenő fiatal szakembert könnyebben alkalmazzák. A hallgatók számára a legnagyobb előnyt talán majd az jelenti, hogy szakváltáskor vagy újabb diploma megszerzésekor nem kell majd mindent elölről kezdeniük a túlságosan korai specializáció miatt.

SzakszaporulatAz elmúlt 3 évben mintegy 30 új szakot alapítottak, és egyre több intézményben indulnak már létező szakok is. 1999-ben 27 egyetemi és 21 főiskolai, 2000-ben 25 egyetemi és 20 főiskolai, tavaly 25 egyetemi és 24 főiskolai szakindítási kérelmet fogadtak el. Összehasonlításképpen: 1990-91-ben mindössze 15 egyetemi és 17 főiskolai szak indult.

Mindenki másnak örül

A jelenlegi helyzetet figyelembe véve az újabb felsőoktatási reform alapgondolatával többnyire egyetértenek az érintettek. Ámbár a különböző szerepelők mást és mást emelnek ki lényeges pontként az elképzelésből. Almássy Kornél, a Hallgatói Önkormányzatok Országos Konferenciájának elnöke azt reméli, hogy ez egy többlépcsős folyamat első fázisa, melyet a 3+2-es képzés kialakítása és a doktorandusképzés átalakítása követ.

Semjén András, az MTA Közgazdaság-tudományi Kutatóközpontjának tudományos főmunkatársa szerint az egymáshoz közel álló szakok összevonásával nő a felsőoktatás rugalmassága. Ez lehetővé teszi, hogy a munkaerőpiaci kereslet kisebb-nagyobb változásaira válaszul ne kelljen hosszadalmas adminisztratív utat végigjárva új szakokat létrehozni vagy korábbiakat megszüntetni, hanem csupán az összevont szakokon belül kell a specializációk tekintetében a megfelelő korrekciót végrehajtani.

Felsőoktatás – tisztul a kép 3Specializált bölcsészek

Sajátos helyzetben vannak a bölcsészek, akiknél talán a leginkább szerteágazó a különböző szakok tantervi felépítése. Manherz Károlytól, az ELTE bölcsészkar dékánjától megtudtuk, hogy a 2003-ban felvételizők 4 szakcsoport közül választhatnak. A jelentkezők szempontjából a legfontosabb, hogy aki nem nyelvszakra jelentkezik, annak mindenképp magyarból és történelemből kell felvételiznie, és a nyelvszakosok is csupán az egyiket “úszhatják meg” a kettő közül.

Egy szakcsoportot jelent például a jelentősebb idegen nyelvekhez kapcsolódó területek (angol, orosz, német, latin), miként egy másik csoportba a klasszikus szakok kerültek (magyar, történelem, művelődésszervező, színháztörténet). A dékán szerint mindez akkor válik elengedhetetlenné, ha megvalósul az a 2005-re tervezett reform, amely az érettségi és felvételi vizsgák összevonására vonatkozik.

Bár a reform végleges jogi formába öntése még nem fejeződött be, a mostani középiskolai harmadikosok már a részletekről is megtudhatnak egyet és mást. Hasznos mankó lehet az erről szóló nemrégiben megjelent 150 oldalas tájékoztató, illetve érdemes ellátogatni az Országos Felsőoktatási és Felvételi Iroda honlapjára is.

Intézményi toplista
Intézmény
Jelentkezõk száma (2001)*
Eötvös Loránd Tudományegyetem
11 428
Budapesti Gazdasági Főiskola
5 687
Szegedi Tudományegyetem
5 561
Pécsi Tudományegyetem
5 278
Debreceni Egyetem
5 270
Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi
Egyetem
4 476
Budapesti Közgazdaság-tudományi
és Államigazgatási Egyetem
4 128
Szent István Egyetem
3 621
Budapest Műszaki Főiskola
2 641
Miskolci Egyetem
2 401
Forrás: OFI (Népszabadság,
2002. január 4.) *elsõ hely, alapképzés

Ajánlott videó

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
Olvasói sztorik