Belföld

Minimálbér-emelés: áldás vagy átok?

Idén jóval többet szán a kormány a minimálbér növekedése által okozott vállalati többletkiadások kompenzálására, mint tavaly: 15 milliárd forintot. Az elosztás differenciálatlansága mégis komoly veszéllyel fenyeget.

Tavaly a versenyszférában 618 ezer alkalmazott havi bére nem érte el az 50 ezer forintot. A közszférában pedig 180-200 ezerre tehető azoknak a száma, akiket közvetlenül érint az, hogy 2002. január 1-jétől 50 000 forintra emelkedett az előírt bruttó minimálbér.

Mindezeket figyelembe véve, az előzetes számítások alapján az emelés 50 milliárd forintnyi többlet adó- és járulékbevételt jelent az államnak. A közszférában érintett dolgozók béremelése szintén elérheti az 50 milliárd forintot, bár ennek jelentős része az adók révén visszafolyik a központi büdzsébe.

Sokan hátrányba kerülnek?

Az MSZOSZ elõzetes javaslata
a minimálbér 2002. évre érvényes emelésérõl
Segédmunkás
57.500
Betanított munkás
65.000
Szakmunkás
75.000
Középfokú végzettség
80.000
Fõiskolai végzettség
120.000
Egyetemi végzettség
140.000

Az mindenképp jó hír a vállalatoknak, hogy a tavalyi 2 milliárdhoz képest idén jóval nagyobb összeget, 15 milliárd forintot szán a kormány a kompenzációkra, és 2002-ben már a kisvállalkozásokat sem zárja ki a kedvezményezettek köréből. Dr. Tóth Gábor, a Gazdasági Minisztérium (GM) bérpolitikai főosztályvezetője az FN kérdésére elmondta, hogy a tervek szerint a munkaügyi központokban február első felétől lehet beszerezni a pályázatokat, amelyeket a vállalkozóknak február 15. és március 18. között kell visszaküldeniük.

A formai ellenőrzés után a minisztériumban azt fogják vizsgálni, hogy a minimálbér-emelés, csökkentve a 2 százalékpontos társadalombiztosítási kedvezmény ellentétes hatásával, mekkora többlet munkaerőköltséget jelent a cégnek. Az aggregált számok alapján április végén, május elején dönt a Munkaerőpiaci Irányító Testület arról, hogy a megnövekedett munkaerőköltséget normatíva alapján milyen százalékban kompenzálja az állam.

A kompenzációs rendszer legnagyobb hibája annak általános jellegéből ered – fejtette ki ezzel kapcsolatban Koltay Jenő, a Magyar Tudományos Akadémia Közgazdaságtudományi Kutatóközpontjának igazgatója az FN-nek. A rendszer nem veszi figyelembe azt, hogy a gazdaság egyes szereplőit különböző mértékben érinti a döntés, ennek hatására bizonyos vállalattípusok és ágazatok komoly hátrányokat szenvedhetnek. A döntés elsősorban a kis- és mikrovállalatok életét nehezítheti meg, különösen a mezőgazdasági, erdészeti, kiskereskedelmi és idegenforgalmi szférában.

A minimálbér és
a köztisztviselõi illetményalap alakulása az
utóbbi 10 évben
Év
Minimálbér (100 %)
Köztisztviselõi illetményalap
A minimálbér százaléka
1993.
9.000
18.000
200
1994.
10.500
18.000
171
1995.
12.200
18.000
147
1996.
14.500
20.000
137
1997.
17.000
23.400
137
1998.
19.500
26.000
133
1999.
22.500
26.000
115
2000.
25.500
28.150
110
2001.
40.000
30.600
77
2002.
50.000
33.000
66

Mindenképpen feszültséget okoz

Kovács László, a Kereskedők és Vendéglátók Országos Érdekképviseleti Szövetségének (Kisosz) közgazdasági igazgatója azt felete, amikor az FN megkérdezte, hogy bár több szempontból is veszélyesnek tartják az újabb emelést, figyelemre méltó a megnövekedett kompenzációs összeg, illetve az arra jogosultak körének kiterjesztése az egyéni- és kisvállalkozókra. Ez komoly előrelépés az előző évhez képest.

Függetlenül attól, hogy az egyes cégeket mennyire érinti az emelés, a vezetők többsége egyetért abban, hogy az intézkedés mindenhol komoly feszültségeket okozhat. Hiszen így a betanított munkások fizetése esetenként alig marad el a magasabb végzettségű vagy szakképzett munkaerő bérétől. Ezt csupán két módon lehet házon belül orvosolni : vagy költséges, teljes körű bérkorrekciót hajtanak végre, vagy (csak papíron vagy gyakorlatban is) kénytelenek a részmunkaidős foglalkozatás eszközéhez nyúlni.

Európa ilyen vagy olyanAz állami bérszabályozás szempontból az Európai Unióban is komoly eltérések vannak: Luxemburgban több mint ötszöröse a minimálbér a spanyolországi értéknek. A szociális ügyekben különösen érzékenynek tartott Svédországban és Dániában nincs nemzeti szinten meghatározott minimálbér. Ausztriában, Finnországban és a németeknél ez foglalkozásonként különböző, Franciaország, Nagy-Britannia és a Benelux államok gyakorlatában pedig létezik egy második, valamivel alacsonyabb minimálbér, mellyel a pályakezdők munkába állását igyekeznek megkönnyíteni.

Külföldi tapasztalatok

Ha a külföldi összehasonlítások alapján akarunk értékelni, akkor ezt a reformot két részre kell bontani. A nemzetközi tapasztaltban igen ritka két, egymást ilyen gyorsan követő radikális emelés (két év alatt 96 százalékkal nőtt a minimálbér), ám ha az intézkedés célját nézzük, már sokkal biztatóbb a helyzet.

Az Európai Unió ugyanis irányelvként fogalmazta meg azt, hogy a minimálbér érje el az átlagbér 50-60 százalékát, és bár ebben a kérdésben közel sem olyan szigorú az EU, mint más területeken, az mindenképpen megállapítható, hogy ezen a téren jóval a többi csatlakozásra váró ország előtt járunk.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik