Belföld

Terepjáró is, meg nem is

Az autóipar újdonságait valamennyire is követni kívánó olvasó már megszokhatta, hogy folyamatosan újabb és újabb – általában az amerikaiak képességeit sem meghaladó, azaz 3-4 betűs – rövidítéseket kell elsajátítania. Az SUV (Sport Utility Vehicle) az elmúlt tíz év egyik, ha nem a legnagyobb újítása volt. Minden valamire való autógyártó megjelent az ígéretes piacon: a vérbeli terepjárómárkák finomítottak puritán modelljeiken, a személyautókat gyártó márkák magasított felépítménnyel és robosztus kerekekkel kínálták csodáikat.

Terepjáró is, meg nem is 1Nem kellenek a teherautók

Az autógyárak hatalmas összegeket költenek a fogyasztók igényeinek megismerésére, és tanulmányautókkal tesztelik a közönség vélekedését. Eszerint pedig a vevőknek elegük van a benzinzabáló szörnyetegekből, melyek belső kialakítása sem felel már meg a mai igényeknek, ráadásul nem is olyan biztonságosak, mint amilyennek látszanak.

Egyre inkább prioritást kap az üzemanyagtakarékosság; az pedig a funkcióból adódik, hogy a széles közönségnek nincs szüksége igazi dzsipre. Az átlagvevőnek a terepező képességnél többet jelent az, ha például nem kell olyan magasra emelnie a gyerekülést beszereléskor, és így elkerülheti a derékfájást.

Építsünk a személyautókra!

Terepjáró is, meg nem is 2Az SUV-k fejlődése tehát még inkább a személyautók irányába fog eltolódni. Ezek ugyanis nemhogy jóval kevesebb üzemanyagot fogyasztanak, hanem a töréstesztek is sokkal nagyobb passzív biztonságról tanúskodnak, mint dzsipalapú társaik esetében. A belső tér kialakításában, az anyagok felhasználásában pedig könnyen lehet tartani a személyautókban megszokott szintet.

A fejlődés iránymutatói már ki is fejlesztettek egy olyan 42 voltos elektronikus rendszert, mellyel tovább csökkenthető az üzemanyagfelhasználás. Erejüknek köszönhetően ugyanis a piros lámpáknál leállítható a motor, a nagy akkumlátorok bírják szuflával a megkérdőjelezhetetlen légkondi és az ezerwattos audiórendszer ellátását. Amint a vezető újra gázt ad, a motor magától újra indul. A különböző hibrid erőforrások alkalmazásával tovább optimalizálható a kocsik gazdaságossága.

Mindenkinek a magáét

Edward R. Golden, a Ford dizájncsoportjának vezetője nem is abban látja a kihívást, hogy a gyárak a megváltozott igényeket felismerve új kocsikkal rukkoljanak elő, hanem abban, hogy mindezt opciók és egyéniesítési lehetőségek tömkelegével kínálják a nagyérdeműnek. Ami ma kicsi, közepes és nagy méretben kapható, húsz év múlva ezernyi variációban lesz hozzáférhető: variálható lesz a külcsín és a belbecs; az erőforrások, a biztonsági és a kényelmi extrák hadáról nem is beszélve. A jövőben minden apró fogyasztói csoport meg fogja találni azt az SUV-t, amire valóban vágyik – véli Golden.

Ajánlott videó

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
Olvasói sztorik