Belföld

Autólízing: fizess, ha bírsz!

A turisztikai hozzájárulás januári megszűnésével nem oldódik meg a lízingcégek gondja, mivel az elmaradt befizetéseket továbbra is követelik rajtuk. Eddig nem fizettek, mondván: az autólízing nem idegenforgalmi tevékenység.

Autólízing: fizess, ha bírsz! 1Az APEH számításai szerint az operatív lízingből mára milliárdos kinnlevőséget halmoztak fel a lízingcégek. Az autóscégek együttes tartozása a késedelmi kamatokkal és a bírsággal együtt valószínűleg meghaladja a 600 millió forintot.

Mi a lízing?A magyar és nemzetközi gyakorlatban két fajta lízing alakult ki: a pénzügyi és az operatív. Az operatív lízing során a lízingelő meghatározott időtartamra bérbe adja a lízing tárgyát. A lízingbevevő a bérletért cserébe díjat fizet, és ha a lízing ideje lejár, eldöntheti, hogy megvásárolja vagy a lízingelőnek visszaszolgáltatja a lízing tárgyát. A vételár az eredeti árnak csak része, hiszen a tartós használat miatt a lízing tárgya veszít értékéből.

Az autók bérbeadásával foglalkozó cégeknek Magyarországon 1996 óta minden autólízingelési tevékenységből származó bevételük után turisztikai hozzájárulást kell fizetniük. Bár az autólízing nem turisztikai tevékenység, a jogszabályok értelmében bevételük két százaléka a turisztikai célelőirányzatot gazdagítja.

A magyar jogrendszerben az operatív lízingre vonatkozó szabályozást utólag hozták létre, és máig nem alakultak ki azok a szabályok, amelyek egyértelműen elkülönítenék azt az egyszerű bérléstől. A szolgáltatások KSH által összeállított jegyzékén belül az autólízing egy éven túli, tartós bérletnek minősül, ezért kerülhetett az autóbérléssel egy besorolás alá. A lízingtevékenységet folytató cégek számára a törvényi szabályozás nem volt egyértelmű. Mivel megítélésük szerint nem turisztikai tevékenységet végeznek, sokuk elmulasztotta a hozzájárulás befizetését.

Lízingelt autókMa már a beruházások több, mint 15 százalékát finanszírozzák lízingtechnikával. A lízingen belül a gépjárművek aránya körülbelül 75-77 százalék, de a piac folyamatosan bővül. Az új autók több mint fele kerül lízingeléssel a vásárlóhoz, és nem ritka, hogy a használt autók is lízing révén cserélnek gazdát.

A panaszszó felhallik az AB-ig

A Magyar Lízingszövetség a múlt év végén fordult az Alkotmánybírósághoz, mert diszkriminatívnak tartotta a fizetési kötelezettséget. Arra kérte a taláros testületet, hogy semmisítsék meg a lízingcégekre vonatkozó intézkedést.

Erkölcsileg elfogadható, ha hozzájárulást kell fizetniük azoknak, aki autókölcsönzéssel foglalkoznak és turistáknak adnak bérbe kocsikat – véli Palotay József, a szövetség elnöke. A lízingcégek túlnyomórészt termelő és kereskedő társaságoknak adják bérbe autóikat, méghozzá több évre. Emiatt méltánytalan, hogy rájuk is kivetették a turisztikai hozzájárulást.

Palotay véleménye szerint az idegenforgalmi célú tevékenységet el kell határolni az üzletitől. Az egy évnél rövidebb autóbérlések esetén feltételezhető az idegenforgalmi cél, ezekre érvényes lenne a fizetési kötelezettség, a hosszabbakra pedig el kellene törölni. A zárszámadási törvényben a gazdasági és a pénzügyi tárca határozott ígéretével ellentétben mégsem változott meg a korábbi szabályozás.

Autólízing: fizess, ha bírsz! 2Az APEH irányt mutat

A probléma kiküszöbölésére az APEH 1999-ben külön iránymutatást adott ki arról, kikre vonatkozik a turisztikai hozzájárulás fizetési kötelezettség. Elsőként ebben az iránymutatásban jelent meg egyértelműen, hogy a személygépkocsi járművezető nélküli kölcsönzéséből, bérbeadásából, operatív lízingjéből vagy más használatba adásából származó éves nettó árbevétel után kötelező a két százalék befizetése.

Felkavarta a kedélyeket, hogy az iránymutatást követően az APEH 2000-ben célvizsgálatokat indított több operatív lízinget folytató társaságnál. A vizsgálatok során derült ki, hogy az érintett cégek közül voltak, amelyek fizették, és voltak, amelyek nem fizették be a turisztikai hozzájárulást.

LízinglobbiA Magyar Lízingszövetség tíz éve kezdte meg munkáját, azóta lobbizik a lízingcégek érdekeinek érvényesüléséért. Kilenc cég alapította, de ma már több mint harminc a tagja. Az ágazat legnagyobb részét képviselik.

Az adóhivatal sziklaszilárd

Az alkotmányossági kifogás nyomán eddig nem született végleges döntés a lízingcégeket sújtó szabályozás megváltoztatásáról. Az APEH továbbra is fenntartja az iránymutatásban megfogalmazott törvényi értelmezést. Az indoklás szerint a gépkocsilízing hivatalos besorolása szerint továbbra is a turisztikai hozzájárulás alá eső körbe tartozik.

Annak ellenére, hogy jövő januártól megszűnik a fizetési kötelezettség, a lízingcégek tartozása a késedelmi kamatok és a bírságok miatt tovább halmozódik. A tárgyalások még folynak, de várható, hogy ha módosítják is a törvényt, ez a korábbi befizetésekre visszamenőleg nem vonatkozik – válaszolta a FigylőNet kérdésére Dr. Sebestyén Zita, az Innotrade Lízing jogásza. Cége már kezdettől befizette a hozzájárulást, ezért hátralékot sem halmozott fel. Sok olyan lízingcégről tud azonban, amelyet a tartozások kifizetése erősen visszavetne.

Az APEH fenntartja véleményét. A FigyelőNetnek megerősítette, hogy az alkotmányos kifogás alapján nincs lehetőség a befizetett hozzájárulások visszatérítésére.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik