Belföld

Nem fulladt ki az online reklámpiac

Az általános hirdetési piaci megtorpanás ellenére tovább nőtt a magyarországi online reklámköltés az idei első félévben. A forgalom nagyobb részét ma már az erre a médiumra specializálódott hirdetési szolgáltatók bonyolítják.

Nem fulladt ki az online reklámpiac 1Idén az első félévében 1,07 milliárd forint értékű internetes reklámfelületet vásároltak a magyarországi hirdetők – adta hírül a Magyar Reklámszövetség (MRSZ) felmérése. Ez azt jelzi, hogy az év első felében – bár lassult, de – folytatódott az online hirdetési piac bővülése. A múlt első félévében ugyanis 627 millió forintos forgalmat mértek, míg a múlt évi második hat hónapban a piac értéke 963 millió forintra rúgott.

Továbbra is csepp a tengerben

A jelek szerint a hazai reklámpiac forgalmának stagnálása mellett az online reklámozás továbbra is dinamikusan fejlődött az év első részében. A viszonylag kedvező adatot azonban nem szabad túlértékelni. A dinamikus erősödés ellenére az online ágazat továbbra is csupán legfeljebb két százalékát teszi ki a magyarországi teljes hirdetési piacnak.

A teljes magyar reklámpiac klasszikus médiára fordított kiadása 2000-ben 226 milliárd forintot tett ki – a Mediagnozis listaáras adatai szerint. Ez csaknem 31 százalékkal haladta meg az 1999-es esztendő teljesítményét. A listaáras számbavétel természetesen felülbecsüli a valós forgalmat, ám arányaiban így is jól írja le a folyamatokat.

Év végére elérheti a 2,5 milliárdot Az online reklámok piaca a tavalyi másfél milliárd forintról az idén várhatóan 2,2-2,5 milliárd forintra nő – véli Farkas Sándor, a piac mintegy tíz százalékát birtokló ActiveAgent Magyarország Kft. ügyvezető igazgatója. A szakember véleménye szerint a teljes magyarországi reklámpiac 0,8-1 százalékát kitevő internetes reklámok nagyobb arányú bővülését akadályozza a kampányok nehéz mérhetősége, valamint a nagyabb hirdető cégek bizalmatlansága. .

Nem nőtt tovább a piaci koncentráció

Az egy évvel korábbihoz képest a hirdetők mintegy 30 százalékkal több reklámmegjelenést vásároltak Magyarországon. Ennek következtében az idei első hat hónapban csaknem 180 millió alkalommal jelent meg fizetett hirdetés az interneten. A jelek szerint a reklámozók körében növekedett az utóbbi időszakban e médium használatának intenzitása. Ezzel párhuzamosan új hirdetők is megjelentek a piacon, elsősorban az autóipar és az napi fogyasztási cikkek (FMCG) szektorából.

Tavaly indult meg a magyarországi online reklámköltés koncentrálódása. Ez a folyamat az év első félévében megtorpant. A teljes piacból az öt legnagyobb online médiatulajdonos részesedése a tavaly év végi 75 százalékról 67 százalékra mérséklődött. A hirdetési helyek átlagos listaára az idei első félévben az inflációt jócskán meghaladó mértékben, csaknem 30 százalékkal emelkedett a. Ezen belül a második negyedévben kismértékben csökkent az árszint.

Stabilizálódott a médiatulajdonosi oldal is

A médiatulajdonosokéval párhuzamosan fokozatosan stabilizálódott a médiatulajdonosi oldal is. A piac struktúrájának érettebbé válásának megfelelően pedig bővült az ügynökségek szerepe. Az egyre másra megjelenő internetre specializálódott interaktív szolgáltatóké már a megrendelések 55 százaléka, holott egy évvel korábban csupán 23 százalék volt ez az arány. Csökken a közvetlen, hirdetői vásárlások aránya.

Mások és máshogy hirdetnek, mint korábban

A tavalyi év első félévéhez képest jócskán átrendeződött a hirdetők összetétele. Bár továbbra is az információs technológiai és a távközlési szektor a legnagyobb hirdető, e szegmens aránya tovább csökkent. Ezzel párhuzamosan viszont ugrásszerűen nőtt az autóipar jelenléte és folyamatosan növekszik az FMCG szektor aktivitása is. A pénzügyi szektor stabil tíz százalékos arányával a harmadik legfontosabb megrendelő.

A 2001-es év első felében csaknem minden egyes héten újabb és újabb internetes hirdetési formák jelentek meg Magyarországon. A korábban egyeduralkodó banner népszerűsége nagy mértékben csökken. Helyét egyre inkább a folyamatosan meghonosodó más kreatív megoldások veszi át. A hirdetők hosszabb távú elkötelezettségét az internet használata mellett a szaporodó szponzorációk is alátámasztják.

Ajánlott videó

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
Olvasói sztorik