Belföld

Kötelező biztosítás – sokat spórolhat!

Tízezreket takaríthat meg, ha alapos vizsgálat után választja ki kötelező biztosítását. A jövő évi díjak leginkább a "kényes" kategóriákban mutatnak nagy eltérést. A választásban nagy segítséget nyújt az autósoknak az internet.

Hűség – ez az az erény, amit a leginkább értékelnek ügyfeleiknél a biztosítók. A kötelező gépjármű-felelősségbiztosítás 2002-es díjait rendre úgy állapították meg, hogy a már szerződött autósnál az új ügyfél jóval többet fizet. A gépjármű-tulajdonosok tehát többnyire akkor járnak jól, ha pusztán az évváltás miatt nem mozdulnak, s jövőre is annál a biztosítónál maradnak, ahová eddig fizették a díjat.

Interneten könnyebb a választás



Minden egy helyen

A Magyar Biztosítók Szövetsége (MABISZ) már két éve kirakja honlapjára a kötelező biztosításokkal kapcsolatos fejleményeket, és a terméket kínáló biztosítók aktuális díjszabásait, kis kalkulátorral kombinálva. Hasonló szolgáltatás található az autós portál, a Vezess.hu oldalán, itt azonban a biztosítók közül kimaradt az új szereplő, az Európa.
A legügyesebb megoldást azonban a Netrisk találta meg, amely mindenféle biztosítás megkötéséhez kínál on-line segítséget. A megadott paraméterek alapján a Netrisk programja az összes biztosító vonatkozó díjszabását megadja, és a legjobbat – azaz a legolcsóbbat – ajánlja a látogatónak. Az FN próbakalkulációjánál például kijött, hogy alaposan meg kell nézni melyik biztosítóhoz megyünk: egy fiatal, budapesti, új kisautóval rendelkező ügyfél éves díja ugyanis cégtől függően 34-81 ezer forint között mozoghat. (Az esetenként óriási különbségek táblázatunkban is jól látszanak.)

Az évek során – a kötelező gépjármű felelősségbiztosítás intézménye idén ünnepli 10 éves születésnapját – egyre nagyobb segítséget jelent az autósoknak az internet. A biztosítók közel fele már interneten keresztül is kínálja termékeit, ám szinte általánosnak mondható, hogy legalább a következő évi díjszabásokról az ügyfél tájékozódhat a cégek honlapjain. Az ÁB-Aegon ráaádsul az alapdíjhoz képest 5-10 százalékos díjkedvezménnyel honorálja ha a neten kötik meg a szerződést, miként azt is, ha telefonon, illetve az ügyfélszolgálaton kötik a biztosítást.

Macerás azonban minden biztosító weblapján végigmenni, és a bonyolult díjszabásból egyenként kiszámolni, hol mennyit kellene fizetni. Egyes helyeken már a biztosítók is megkönnyítik az életünket: egy kis kalkulátor segítségével könnyen megkaphatjuk a ránk vonatkozó pontos összeget. A piaci űrt azonban többen felismerték: egyetlen internetes portálon gyűjtik össze az összes ajánlatot, hogy az autósok minél könnyebben és gyorsabban tájékozódhassanak.

Honorálnak

Kötelező biztosítás – sokat spórolhat! 1A biztosítók díjszabásából jól látszik, hogy stabil ügyfelet ugyan érdemes akár díjcsökkentéssel is honorálni, abban azonban, hogy az új kliensek díja akár bő 10 százalékokkal is meghaladhatja a már meglévő biztosítottakét, mindenek előtt a piac szabályai játszanak szerepet. A Pénzügyminisztérium ugyanis az átlagos díjemelési plafont – ez a mérték az idén 4,8 százalék – a biztosítók meglévő állományára mondja ki, az újonnan kötött szerződések díjának alakulásáról viszont nem rendelkezik.

Mindezek nyomán a társaságok “kedvenc” ügyfele továbbra is a középkategóriás autóval rendelkező, Budapesttől és a vidéki nagyvárosoktól lehetőleg minél távolabb élő, 35. életévét már betöltött gépjármű-tulajdonos. Ebben a körben nagyjából kiegyenlített is a díjmezőny. A fővárosi, pláne nagy autóval rendelkező ifjaktól pedig valamennyi cég tart – igaz, nem azonos mértékben. Díjaival leginkább a Generali-Providencia, az OTP Garancia és az ÁB-Aegon igyekszik távol tartani e potenciális ügyfeleket, legalábbis, ami az 1501-2000 köbcentis kategóriát jelenti (lásd táblázatunkat). A meglévő ügyfeleket és a nagyobb kategóriákat illetően azonban már nem fedezhetők fel akkora különbségek.



Új szereplő

Érdemi változás ezúttal annyiban érte a piacot, hogy újból kilencre egészült ki a kötelező biztosítást kínálók tábora, az új szereplő Európa Biztosítóval. Igaz, ennyien csak egy rövid ideig voltak a piacon: tavaly a Zürich lépett be erre a területre – meglévő vagyonbiztosítási ügyfeleinek kínálva e terméket -, és a kötelezőt mindaddig hasonló okból kötő Ahico távozott.

Nyereményözön

A biztosítók nagyjából a már bejáratott módszereiket követik, így többnyire ugyanazokat a kedvezményeket adják, mint eddig. Maradt a nyeremények sorsolásánál az Allianz Hungária és a Generali-Providencia – az utóbbinál például akkor nyerhet autót az ügyfél, ha két kötelező biztosítása van a cégnél. Az előbbinél a születésnapi nyereményakcióhoz csatlakozhatnak a kötelezős ügyfelek: az Allianz Hungáriánál ugyanis minden olyan biztosított részt vesz majd a sorsoláson, akinek két folyamatos díjas, bármilyen biztosítási szerződése van.



Közszolgálati kedvezmény

Folytatja tavaly indított akcióját az AXA. Eszerint – németországi példát követve – közszolgálati dolgozóknak ad díjkedvezményt. Ez azon az elgondoláson alapul, hogy a többnyire alacsonyabb jövedelmű közszolgálati dolgozók házikasszájából vélhetőleg gépjárműhasználatra is kevesebb jut. Ha pedig ritkábban ülnek autóba, kisebb a káresemények bekövetkezésének valószínűsége is. Az ötlet eddig ugyan nem vonzott jelentős számú új ügyfelet, kifejezetten e kedvezményért nemigen váltottak biztosítót a közszolgálati autósok, arról nem is beszélve, hogy bizonyos – korosztály, gépjármű, lakhely és egyéb szempontok alapján kalkulált – csoportok esetleg a csökkentett díj ellenére is találhattak olcsóbb biztosítást. Az AXA egyébként még egy specialitást kínál: ahogyan az elmúlt évben, az idén is külön díjszabást készített a veterán autókra.


Nyereményakcióval jelentkezett az idén az ÁB-Aegon is: azon kötelezős ügyfelek közül, akik január végéig befizetik az első negyedévi díjat, a szerencsés az egész éves díjat megnyerheti.

Az Allianz Hungária minden ügyfele számára összesen 1200 forint plusz befizetése árán eltekint a kárkifizetési limittől. Erre persze különböző felárak révén máshol is lehetőség adódik, bár a Közlekedési Biztosító Egyesület (Köbe) pótdíj felszámítása nélkül végzi ugyanezt – amúgy szokása szerint félmillió forint értékű, baleseti halálra szóló biztosítást ad a kötelezős ügyfeleknek.

Verziók

A díjfizetés gyakorisága és módja már eddig is választás elé állította az ügyfeleket. A legdrágább verzió a negyedévenkénti csekkes befizetés, a legkisebbre pedig akkor rúg a végösszeg, ha egy teljes évre előre fizet az ügyfél – ráadásul úgy, hogy a díjat a biztosító hívhatja le a számlájáról, amelynek holléte a bankkal közelebbi kapcsolatban álló biztosítók esetében megint csak díjmódosító tényező.



Elriasztó különbség

Egyetlen példa a csekkes negyedévenkénti, és az éves biztosítási díj egy összegben való átutalása közötti különbségre: a Hungária egy 30-35 év közötti budapesti, 1150-1500 köbcentis Opellel rendelkező ügyfelénél ez a különbség több mint 6 ezer forintra rúg, azaz a háromhavonkénti csekkes befizetés ennyivel srófolja fel az évenkénti díjlehívásos verzió 36,7 ezer forintos díját.

Az új díjszabás nyilvánvalóan valamennyi gépjármű-tulajdonos számára érdekes, különösösen ha figyelembe vesszük: évente nagyjából az autósok egyharmada köt új szerződést. Ennek azonban – bár az év vége a kötelező biztosításban is mozgalmas időszaknak számít – nem kifejezetten a meglévő szerződések felmondására és új kötésére lehetőséget adó november a szezonja. Különben is csak márciusban rajzolódik ki pontos adat arról, hogy hány ügyfél cserélt biztosítót ebben az időszakban, akkorra ugyanis az is kiderül, hány autós felejtette el felmondani a régi biztosítását és szüntette meg azt egyszerűen a díj be nem fizetésével. Vándorlásra azonban sokkal inkább a gépjárművek adásvételekor szánják el magukat az ügyfelek, ami azt jelenti, hogy az új díjszabásnak – a novemberi tájékozódás után – évközben, autóvásárláskor veszik igazán a hasznát.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik