Belföld

Kína – új befektetési paradicsom?

A kínai kormány tegnapi döntésével a külföldi cégek számára lehetővé válik, hogy részvényeiket bevezethessék Ázsia második legnagyobb tőzsdéjére. A Wal-Mart amerikai szupermarketlánc szintén tegnap kapta meg az engedélyt, hogy megépíthesse első áruházát Pekingben.

A kínai kabinet tegnap úgy döntött, hogy engedélyezi külföldi vállalatok részére értékpapírjaik tőzsdei bevezetését, így ezentúl bármelyik kínai kisbefektető vehet például Unilever vagy Philips részvényt. A kormány azonban jó szokása szerint óvatos, és a külföldi kapitalizmust ezen a területen is csak mértékletesen engedi beáramlani az országba: a Kínában jegyzett külföldi cégek részvényeiknek csak 10 százalékát adhatják el kínai polgároknak. A felkínált lehetőség azonban így is igen kecsegtető…

Aranybánya

A kínai tőzsdeAz országban jelenleg közel 60 millió embernek van értékpapírja, alig tíz évvel azután, hogy véget ért a Kulturális Forradalom, amely szinte teljesen izolálta Kínát a külvilágtól. A kínai tőzsde idén a legjobban teljesítő értékpapírpiac a világon. A kormány már évek óta ígérgeti, hogy külföldi cégeket is beenged a tőzsdére, ahol befektetési szakemberek szerint igen nagy az igény új, ígéretes részvényekre. Ezt mutatja, hogy a szeptemberben indult első nyílt végű befektetési alapot perceken belül lejegyezték a kisbefektetők. A kínai tőzsdével azonban még vannak komoly gondok: vad spekulációk, bennfentes kereskedelem, a vállalati adatok átláthatatlansága jellemzi a kereskedést.

Cikkünk a kínai befektetői piacról >>

Az Unilever, a Royal Philips Electronics NV és a Bank of East Asia és a HSBC bank már be is jelentették, hogy semmi pénzért nem maradnának ki a buliból: mindenképpen bevezetik papírjaikat a 650 milliárd dolláros kínai piacra, ahol már jelenleg annyi befektető van, mint Nagy Britannia összes lakosa. Kínát ráadásul a világ leggyorsabban fejlődő fogyasztói piacaként tartják számon, így sok más vállalatnak is jó üzlet lehet, ha a föld legnépesebb országában kezd bele egy új befektetésbe. Kína nemsokára – várhatóan a jövő hónapban – WTO taggá válik, ami újabb lökést adhat a külföldi befektetők rohamának (Cikkünk Kína WTO tagságáról >>).

Az Unilever már hosszú évek óta jelen van a kínai piacon, ahol 1,3 milliárd fogyasztónak árusítja Lipton teáját és a Lux márkanév alatt futó szappanokat. A kínai tőzsdére történő bevezetés – a kecsegtető anyagi vonzatokon felül – nagyban segítene a cég nevének további népszerűsítésében is.

A kínai tőzsdén forgó papírok számadatai magukért beszélnek: A Bloomberg szerint a sanghaji tőzsdén jüanban jegyzett papírok átlagosan 44-szer nagyobb hozamot, és 6-szor nagyobb P/E mutatót produkálnak, mint a Hong Kongi Hang Seng China Enterprise Index. Sok vállalat ezért át fog menni a kínai tőzsdére, mivel jóval nagyobb tőkét tud szerezni ugyan annyi részvény piacra dobásával, mintha ezzel például a Hong Kongi börzén próbálkozna. A China Petroleum & Chemical Corp., ismertebb nevén Sinopec idén nyáron 1,4 milliárd dollár értékben szerzett tőkét, azzal, hogy a részvénykibocsátásra a sanghaji tőzsdén került sor. A kínai befektetők éhségét jól mutatja, hogy a vállalat befektetési igazgatója szerint 160-szoros túljegyzés volt a papírokra.

Amerikai szupermarket

Kína – új befektetési paradicsom? 1A Wal-Mart, az USA legnagyobb kiskereskedelmi lánca tegnap megkapta az engedélyt, hogy megnyissa első szupermarketét Pekingben. A cég óriási sikernek könyvelte el a lehetőséget, főleg annak tükrében, hogy a nagy rivális, a francia Carrefour jogi problémák miatt még mindig birkózik a kínai hatóságokkal 10 újabb szupermarket építési engedélyének megszerzésért.

Az első amerikai típusú szupermarket várhatóan jövő év végén nyílik meg, több mint 80 ezer négyzetméteres alapterülettel. A Wal-Mart-nak eddig már 15 kisebb üzlete van Kína más városaiban, és hosszú ideje küzdött, hogy bebocsátást nyerjen a nagyon csábító, ám meglehetősen telitett Pekingbe is. A fővárosban már található három nagyobb Carrefour áruház.

Az utóbbi öt évben hatalmas volt a külföldi kereskedelmi cégek érdeklődése a kínai piac iránt, és a földből kinövő korszerű áruházak miatt a helyi kereskedők komoly bajba kerültek. A kínai boltokat ugyanis kényelmes, nem túl felkészült menedzsment vezeti, így nagy sokként élték meg a Wal-Mart és a Carrefour professzionális üzletpolitikáját. Szerdán hét kiskereskedelmi lánc és hat befektető csoport megelégelte a külföldi cégek nyomulását, és szövetséget hoztak létre. Céljuk megfelelő mennyiségű tőkét szerezni ahhoz, hogy szolgáltatásaikban versenyképesek maradhassanak a külföldi áruházakkal szemben.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik