Belföld

A félelem fellendítette az online piacot

Lassan, de stabilan növekszik a világhálón vásárlók száma. Nagy-Britanniában ez együtt járt azzal, hogy több lett a hitelkártya-tartozás. A lépfenepánik lökést adott az e-mail marketingnek és az elektronikus számlázásnak.

A félelem fellendítette az online piacot 1Számos felhasználónál – elsősorban a gyengébb nemhez tartozók körében – internetes vásárlási függőség alakult ki. Ennek következtében több ezer brit hitelkártyáján óriási adósság halmozódott fel – mutatta ki a brit internet elmúlt hat évét tanulmányozó Continental Research kutatócég.

Míg korábban az online vásárlás csak kísérleti jellegű volt, ma már sokkal természetesebben állnak hozzá a felhasználók, szinte szokásukká vált – olvasható a tanulmányban. Miközben gomba módra szaporodnak az online boltok, és Nagy-Britanniában az otthoni internetfelhasználók száma októberre 15,5 millióra gyrapodott az egy évvel ezelőtti 10 millióról, a hitelkártya tartózások 10 százalékkal növekedtek. A felmérés szerint egy internetes vásárló átlagosan 700 fontot költ évente.

A félelem fellendítette az online piacot 2Veszélyben a nők és gyűjtők

Az internet elsősorban a gyűjtőkre és a nőkre hat különös vonzerővel. A szenvedélyes gyűjtők aukciók és az antikváriumok látogatása helyett az interneten pillanatok alatt bukkanhatnak rég keresett különlegességekre.

Az egészséges gyűjtőszenvedély szelíd megszállottjai mellett azonban akadnak súlyos vásárlási mániában szenvedők is, akik szintén több ezer fontot költenek el a világhálón – írja az Observer a Continental Research tanulmányára hivatkozva. A teniszsztár Serena Willimas például beismerte, hogy online vásárlási lázban szenved. A nyilvánosság elől menekülve gyakran öt-hat órát is eltölt naponta a világhálón, és ilyenkor megállás nélkül vásárol.



Szeptemberben csupa rossz…

…dolog történt a világban, volt azonban egy apró szeglete, ahonnan jó hírek érkeztek. Ez az icipici szektor az e-kereskedelem volt, ahol a Nielsen/Netratings adatai szerint 4,7 milliárd dollárra, éves szinten 54 százalékkal növekedett az online vásárlások értéke. Ez augusztushoz viszonyítva értékben visszaesés: akkor 5,6 milliárd dollárt költöttek el az amerikaiak a világhálón. De a vásárlók számát tekintve 3 milliós növekedést jelent: szeptemberben 39 millióan vásároltak online. Nem meglepő, hogy az online repülőjegyeladások visszaestek, viszont jól alakult a szoftverek, az egészségügyi és a kozmetikai cikkek eladása.

E-mailben nem terjed a lépfene

A direkt marketinggel foglalkozó cégek felmérései szerint a lépfenepánik kitörése óta a hagyományos levélküldés helyett egyre több cég választja az e-mailes hirdetési formát – írja a The New York Times. A cégeknek a jövőben szakítaniuk kell azzal a szokásukkal, hogy feladó nélküli levelekben küldenek hirdetéseket.

Az e-mail marketing erősödése már a szeptemberi katasztrófa előtt is megfigyelhető volt, hisz a pangó gazdasági viszonyok közepette a cégek inkább az olcsóbb hírdetési formákat alkalmazzák. Direkt marketingre az USA-ban tavaly 528 milliárd dollárt költöttek.

Az e-mail marketing látványos felfutásának azonban gátat szab az, hogy e-mail cím adatbázisokat sokkal nehezebb megvásárolni, mint a fogyasztók egyéb adatait. A Brann Worldwide direkt marketing ügynökség adatai szerint a több százmilliós lakcímbázissal szemben az ügynökségek csupán 20-22 millió e-mail címet ismernek.

A félelem fellendítette az online piacot 3Az elektronikus számlafizetés sem fertőz

Az elektronikus marketing mellett a lépfenepánik óta jelentősen megnőtt azok száma is, akik számláikat interneten rendezik. Az online számlázással foglalkozó Princeton eCom adatai szerint az elmúlt két hétben 33 százalékkal nőtt a közüzemi számlát az interneten fizetők száma.

A Yankee Group elemzőjének pedig az elmúlt hetek eseményei elegendőek voltak ahhoz, hogy felülvizsgálja az elektronikus számlázási iparágra vonatkozó előrejelzéseit. Számításai szerint az idei 7 százalékkal szemben jövőre már az amerikai háztartások 9,4 százaléka fogja számláit rendszeresen a világhálón rendezni.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik