Belföld

McDonald’s: burgerek és botrányok

A marhahússal kapcsolatos pánik és a cég körül kipattant botrányok miatt folyamatosan esik a McDonalds profitja. Elbocsátások, étterembezárások, átszervezések következnek. Ez az év nem sok sikert hozott a társaság számára.

Csütörtökön jelentette be harmadik negyedéves eredményét a McDonalds, a világ legnagyobb gyorsétterem-hálózata. A rendkívüli tételek nélküli profit alatta maradt az elemzői várakozásoknak.

Itthon terjeszkedik a “Meki” A hazai gyorsétterempiacot uraló McDonald’s 3-4 éve egyenletesen növekszik, és ezt a következő években is folytatni kívánja, tudtuk meg a cég PR ügynökségétől, a Publico Budapest Kft.-től. Évente 3-5 új étterem megnyitása van tervbe véve. A forgalmi adatok tanulsága szerint az általában 6 hétig tartó, új ízeket felvonultató promóciós kampányok (mint amilyen a kínai, vagy a francia hetek, vagy a Forma 1 magyar futamára készült termékek) nagy sikernek örvendenek a hazai fogyasztók körében. A sertéshúsból készült hamburger árusítása sem okozott csalódást. Bár sokan ennek forgalmazását az európai kergemarhakór kitöréséhez kötötték, a döntés valójában már jóval korábban, még tavaly nyár végén megszületett. A járvány csak külön “jót tett” a “röfiburgernek”.

Csökkenő profit, leépítések

A vállalat harmadik negyedévi profitja 545,5 millió dollár volt, 0,5 százalékkal alacsonyabb, mint az előző év hasonló időszakában elért eredmény. Az elemzők részvényenként 39 centes profitot vártak a cégtől, amely azonabn csak 38 cent nyereséget tud felmutatni részvényeseinek – nem számítva a McDonalds Japan részvénykibocsátásából származó bevételeket és a több mint 150 étterem bezárásából származó költségeket.

A részvényenkénti eredmény még rosszabb is lehetett volna, ha a cég nem vásárol vissza nagy mennyiségű értékpapírt. Az elmúlt 3 hónapban 914 millió dollárt költött saját részvényeinek visszavásárlására. Ami pedig következik: költségcsökkentés céljából dolgozóinak 10 százalékát elbocsátja, további éttermeket zár be, és átszervezi vállalati irányítási rendszerét is.

McDonald’s: burgerek és botrányok 1Kisebb szelet a fogyó tortából

A McDonalds-nak egyre erősebb versennyel kell szembenéznie a gyorséttermek piacán. A vállalat legjelentősebb piacán, az Egyesült Államokban részesedése az elmúlt 6 évben 16,2 százalékról 15,5 százalékra esett vissza.

Ráadásul a burgerek sem divatosak már. Egy tanulmány szerint ugyan még mindig a burgerek eladása teszi ki a gyorsétterempiac 50 százalékát, de a pizzát vagy csirkét kínáló üzletek jóval gyorsabban terjeszkednek.

A McDonalds erőfeszítéseket tesz a vásárlók megnyerésére, de nem nagy sikerrel: a michigani egyetem által végzett felmérés szerint 2000-ben a McDonalds amerikai fogyasztóinak mindössze 59 százaléka elégedett a céggel. Ezzel elmarad vetélytársai, a Wendys, a Burger King vagy a Pizza Hut mögött.

Botránykrónika

Idén a kergemarhakór, a száj- és körömfájás okozta pánik mellett számos botrány színezte a vállalat életét. Májusban egy hindu vallású férfi perelte be, a fogyasztók tudatos megtévesztése miatt. Miközben a McDonalds úgy reklámozta sültkrumpliját, hogy azt 100 százalékban növényi eredetű olajban sütik ki, a férfi nagy megdöbbenéssel értesült egy cikkből, hogy az olajhoz a gyorsétterem marhahúsból kivont ízesítőt ad.

A hinduk szent állatként tisztelik a tehenet, így fogyasztása számukra tilos. Az ügy nemzetközi vihart is kavart, Indiában számos McDonalds éttermet szétvertek, s egyes politikusok még azt is javasolták, hogy tiltsák ki az országból a gyorsétteremláncot.

Szeptemberben két újabb botrány is gyűrűzött a McDonalds körül. A hónap elején a promóciós játékokban évek óta folyamatosan elkövetett csalásokra derült fény. Chilében pedig az egészségügyi hatóságok egy általános ellenőrzés során Escherichia coli baktériumot találtak egy Chicken McNuggetben. Az érintett éttermet azonnal bezárták, az ausztrál hatóságok pedig valószínűleg pénzbüntetéssel sújtják a céget.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik