Belföld

Bárkiből lehet bajnok a Bükkben

A legtöbb úrvezető csak álmodozik arról, hogy milyen jó is lenne élesben kipróbálni egy igazi versenyautót. Jó, ha tudják: 30 ezer forintért bármikor megtehetik.

Megborzong Ön, amikor rally-közvetítést lát a tévében, ha meghallja a versenyautók motorzaját, és tátva marad a szája a fedélzeti (on board) kamerák képét látva? Gondolta már: “de hát ki olyan mázlista, hogy helyet foglalhat a sportkormány mögött”?

Bárkiből lehet bajnok a Bükkben 1Elérhető – majdnem mindenkinek

Az Antal Racing ASE. Rally Ride futamain bárki rajthoz állhat, akinek van érvényes B-kategóriás jogosítványa és alkalmasnak érzi magát a versenyzésre. Meg persze van erre 29 900 forintja. Ennyi az alap versenycsomag ára. Tíz bemelegítő kört, két tréning kört és három versenykört tartalmaz. Akinek ez kevés, prémium tréning köröket is vásárolhat 12 900 (plusz két mért kör), 29 900 (plusz öt mért kör) forintért (a tarifacsomagok a rally világbajnokság neves képviselőinek nevét viselik: Grönholm, Makkinen, McRae és Sainz). És pontosan mit is kaphatunk ennyi pénzért? A professzionális autóversenyzés kellékeit: versenyautót, versenypályát, felszereléseket (például ruha, bukósisak, kesztyű), tréningeket és vezetéstechnikai tanácsokat.

A 30 legjobb abszolút köridőt futott versenyző szuperkupán vehet részt, ahol egy vérbeli versenygép, az Exess Competition volánja mögött bizonyíthat. Aki pedig ezt is megnyeri, részt vehet a jégrallyk királyán, az Andros Trophyn >>

Bárkiből lehet bajnok a Bükkben 2A körülmények

A futamok helyszíne a Bükk, egy olyan terület, amely nem része a Nemzeti Parknak. A köves, murvás pálya 734 méterrel van a tengerszint felett. 800 méter hosszú, de ez természetesen függ attól is, hogy milyen íveken autózunk.

A szervezők a pálya kialakításakor nagy hangsúlyt fektettek a biztonságra. A szegélyt jelképező bóják szűken vannak lerakva, így komoly feladat a kocsit közöttük terelgetni.

Gyorsan menni persze lehet, sőt, még ugratni is; de ez a verseny nem az eszeveszett száguldásról szól, sokkal inkább az ügyességről. Aki ugyanis nem tartja a pálya ívét, kiütött bójánként három másodperces büntetést kap. Ez sokat számít, mert a legjobbak alig egy perc feletti köridőket futnak a két hajtűkanyarral is nehezített pályán. Baleset eddig még nem fordult elő.

A közutakon is előny…Az autós balesetek túlnyomó többségét nem műszaki, hanem emberi hiba okozza. Az autóvezetők közül kevés van tisztában autójának és saját képességeinek határával. A Rally Ride próbafutam ezen is segíthet, hiszen megtapasztalhatjuk, hogy milyen is, amikor össze-vissza csúszkál az autó. Mert ekkor sem kell pánikba esni, a legtöbb helyzetből van kiút. Itt akkor sem veszíthetünk semmit, ha csődöt mondunk, hiszen legfeljebb egy-két bóját vihetünk el. Az agresszív vezetőnek más megfontolásból ajánlható, hogy üljön be a Tigra volánja mögé. A versenyszellemet ugyanis a versenypályán kell kiélni, nem pedig a forgalmas vagy éppen kihalt (vagy csak annak tűnő) közutakon.

Az autó egy kissé megpiszkált Opel Tigra (tuningolt vezérműtengely és motorvezérlő elektronika, versenykipufogó). Négyhengeres, 1600 köbcentiméteres motorja 140 lóerő leadására képes. A motor 16 szelepes és meglehetősen pörgős, legnagyobb teljesítményét 7250-es percenkénti fordulaton prezentálja.

A futómű gyakorlatilag széria, bár a lengéscsillapítók és a rugók erősebbek a gyárinál. A hajtáslánc (elsőkerékhajtás) és az ötfokozatú kézi kapcsolású váltó nem változott a gyári kivitelhez képest. A kocsi belsejéből viszont minden eltűnt, amire “nincs szükség”. Kárpitnak, hátsó ülésnek és kényelmi felszereléseknek nyoma sincs; helyette két borzasztóan szűk versenykagylóban lehet helyet foglalni.

A versenyhangulatot fokozzák az alumínium pedálok és az apró, 30 centiméter átmérőjű bőr sportkormány is. A Tigrába szerelt telemetria 28 értéket (motor-fordulatszám, olajnyomás, keresztirányú gyorsulások, részidők, stb.) rögzít menet közben, ezek alapján lehet csak igazán kiértékelni egy-egy versenyző teljesítményét. Meg lehet például mondani, hogy a pilóta hol tud még javítani néhány tizedmásodpercet már amúgy sem rossz köridején. A vezetéstechnikai tanácsadásban Turi Tamás és Él István instruktorok segédkeznek.

Az élmény

Bárkiből lehet bajnok a Bükkben 3A verseny hangulatát a FigyelőNet is kipróbálta, és nem csalódott. (Szerkesztőségünk az előkelő negyedik helyre hozta be a Tigrát az esti mezőnyben.) A pálya rendkívül technikás, az azonos versenykörülmények között valóban a vezetési tudás dönt.

A Tigra erős, a murva csúszik, röviden minden adva van az élvezetes autózáshoz. Az akusztikus élményt csak a saját fülünkkel élhetjük meg, hiszen ezt még a tévéközvetítés sem tudja átadni. Érdemes kipróbálni!

Ajánlott videó

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
Olvasói sztorik