A Maserati Spyder |
Szeptember 13. és 23. között várta látogatóit az 59. alkalommal megrendezett frankfurti nemzetközi autókiállítás (Internationale Auto-Ausstellung, IAA). A kiállítás mottója “az autó varázsa” volt, aminek kibontakozását még a szeptember 11-ei terrortámadás sem tudta meggátolni. A kiállításon 40 nemzet kereken 1100 kiállítója mutatta be az autóipar csillogó-villogó újdonságait – 57 világújdonságról hullt le a lepel – nem kevesebb mint 235 ezer négyzetméternyi területen.
A trendek
A kiállított autók között szép számmal szerepeltek a kisautók legkisebbjei, a hobbiterepjárók (Sport Utility Vehicles, SUVs) és az olyan járgányok, melyek átmenetet képeznek az előbbi kategóriák és az egyterűek között. Valamennyiüket gazdaságossági megfontolásokból hívták életre; a magas üzemanyagárak miatt ugyanis nem csak mi magyarok idegeskedünk, hanem a világ gazdagabbik fele is. Az alacsony fogyasztású motorok megtekintése mellett arról is meggyőződhetett a látogató, hogy gyakorlatilag piacképes formába sikerült hozni az alternatív üzemanyaggal – például hidrogénnel, lásd kapcsolódó cikkünket: Emission Impossible – a hidrogénüzemű BMW >> – hajtott erőforrásokat. Egy-egy ilyen autó vevőjének már ma sem kellene lemondania a száguldás élményéről; a kocsik menetteljesítménye nem marad el benzines illetve dízel társaiétól. Az alternatív erőforrások elterjedésének egyelőre leginkább a szükséges töltőhálózat hiánya képezi a gátját.
A mérnökök szerint a gazdaságosság azonban nem jelent egyet az irracionalitás üldözésével; szerencsére. Hiszen ma már minden gyártó tart több vagy kevesebb sportos jószágot a palettáján. A műszaki adattáblákon egyre nagyobb számok szerepelnek a teljesítmény rovatban. Néhány éve még “vadnak” lehetett nevezni egy 200 lóerős nagyautót, ma már kisautókba is szerelnek csaknem 300 lóerős motort. A luxuskategóriában elérték, sőt át is lépték a 400 lóerős szintet; a tanulmányautók között már 1000 (!) lóerős szörnyeteget is találunk. Az erőt tehát lehet fitogtatni, és fitogtatják is. Nemcsak a rallyversenyzők veszik ugyanis ezeket a kocsikat, hanem azok a háziasszonyok is, akik – az egyszerűség kedvéért tekintsünk el a szükséges képességek és gyakorlati tapasztalat meg- vagy éppen nem lététől – csak a gyereket hordják az óvodába négykerekűjükkel. Mert szép a design, tetszetős a 18 collos alufelni, szemrevalók a spoilerek.
Bugatti EV 16.4 Veyron
A Veyronban egy hétsebességes szekvenciális váltómű kapott helyet, melyet – Forma-1-es pilóta módjára – a kormány mögött elhelyezett fülek segítségével kapcsolhat a vezető. A 64 szelepes, négy turbófeltöltővel megpakolt motor 186 mérföldes (azaz csaknem 290 km/órás) sebességre gyorsítja a gyönyörű kasznit, és mindehhez kevesebb mint 14 (!) másodpercre van szüksége. >>
Mercedes-Benz SL 500
Az új SL-osztályon érződik, hogy az újdonság valahogy mégis kiforrottsággal párosul. A cég házi tuningműhelye, az AMG is egyből bemutatta a már amúgy sem “gyenge” alapmodell felpaprikázott változatát. Az SL 55 AMG turbófeltöltéses motorja 476 lóerő leadására képes. >>
Lamborghini Murcielago
A Diablo utódjában 6,2 literes hengerűrtartalmú V12-es motor dobog – helyesebben, a Lamborghininél maradva: bőg – a vezető mögött, melynek teljesítménye eléri a félelmetes 580 lóerőt. A forma annyira futurisztikus, hogy a kocsi a kerekeket levéve nem tűnne fel bármelyik űrhajós sci-fi filmben sem. >>
Jaguar R Coupe
A patinás brit sportkocsimárka X-Type és XJ-variánsokkal próbált vonzónak mutatkozni a frankfurti show-n, a közönség azonban mégis az R Coupe koncepcióautóra volt a legkiváncsibb. >>
Maserati Spyder
A márka elszakadt a biturbó motoroktól, melyekhez két évtizeden keresztül makacsul ragaszkodott. A Spyder erőforrása nyolc, V-alakban elrendezett hengerrel, valamint 48 szeleppel büszkélkedhet; teljesítménye hétezres percenkénti fordulaton eléri a 390 lóerőt. >>
Volvo PCC2
A sportkombiban debütáló vadonatúj futóműkoncepció alapötlete a következő: egy számítógép becsülje meg, hogy a karosszéria milyen kellemetlen elmozdulása (például kanyarban a dőlés, fékezéskor a bólintás, hirtelen gázadáskor a kiemelkedés) várható a “közeljövőben”, és a kerékfelfüggesztések finomhangolásával akadályozza azt meg. >>