Belföld

Vitézvölgyi chardonnay 2000, Szőlőskert

Vitézvölgyi chardonnay 2000, Szőlőskert 1Új borcsaláddal lép a piacra a mátrai mágus. Bárdos Benjámin a Mátraalja borászati fókuszpontjának számító nagyrédei Szőlőskert főborászaként most a legfelső grádicsokat célozta meg. Az igényesen populáris, az édesszájú plebejus ízlés és a minőség közt ügyesen egyensúlyozó maestro a populista borok után az értő, vájtfülű és érzékeny nyelvű ínyenc elitcsapatokat is meg akarja nyerni magának.

Ezt a célt szolgálja a Vitézvölgyi borcsalád. A Vitézvölgy ama vitézek völgye volt, akik az I. világháború után itt kaptak jó minőségű telkeket a Mátraalján. Mint ismeretes, Vitéz Nagybányai Horthy Miklós 1920 szeptember elején Vitézi Rendet alapított, ami afféle kvázi-nemesi kategória volt. Azoknak járt 15 kataszteri holddal, házzal, istállóval, két lóval és egy tehénnel, akik a háborúban és az azt követő káoszban és szétesésben “feddhetetlen férfinak” bizonyultak, mint például e sorok írójának nemrég – száz esztendős korában – elhunyt tanyasi tanító nagyapja, aki a kies Albániában a 811-es malibarzi magaslatot foglalta vissza a hálás, magukat boldogan megadó olaszoktól néhány tucat somogyi bicskásból álló elitcsapatával.

De vissza a borokhoz. A mátrai vitézek dűlőiről válogatott szőlőkből hipnotizált tavalyi borok szépek, elegánsak, exkluzívak. A chardonnay mellett meglepően szép, málnaszínű, színmeggy illatú és tanninsúlyú cabernet sauvignonból és édes, a tavalyi szép őszön túlérett, novemberben szüretelt töppedt hárslevelűből sajtolt borokból áll a család, de ezúttal a chardonnay-t zenésítjük meg, mert ez penderedik mostanában és elsőként a piacra.

A Mátraalján, hol már a kelták, a kunok és a gaz besenyők is facsargatták a fürtöket, úgy ezer hektárt integráló Szőlőskert ama “fehér hollók egyike a magyar borágazatban, amely még a tervgazdaság idején született meg, és folyamatosan javuló termékekkel, botrányok nélkül vitorlázott át a piacgazdaság szabad, ám viharos légterébe” (Borbarát, 1999 tavasz). Komoly technikai modernizáció és marketing már a nyolcvanas évektől, több száz kistermelő minőségorientált felvásárlási és termeltetési rendszerbe való integrálása, kíméletes préselés, irányított erjesztés, a minőség/ár arány pompás, miegymás.

A chardonnay, mint ismeretes, masszivitása és sokoldalúsága okán világhódító burgundiai fehérszőlő, az egyetlen fehér, mely elbírja a barrikolást, azaz az égetett újhordós érlelést, mely azt a sajátos barna mahagóni ízt adja a bornak. Szóban forgó, túléretten szüretelt, válogatott szőlőből szublimált borunk is diszkréten barrikolt, a visszafogott tölgyfa-felhang és vanília-illat, a fajtajelleg és a gyümölcsösség szép egyensúlyt alkot benne, egyik sem teng túl a másik rovására. Nagyon világos-piacos zöldessárga szín, feltűnően szép almaillat, keserédes utóíz, ezer forint körüli ár, csak a jó vinotékákban.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik