“A szerelem kényelmetlen, a szerelem rémálom” – mondta megnyitó beszédében az idei Erotica USA rendezvény házigazdája. A négynapos fesztiválon a vendégek kedvükre tobzódhattak a pornóipar technológiai újdonságaiban, és közelről bókolhattak az iparág csillagainak, többek között az online pornó hercegének is nevezett Seth Warshavsky-nak.
Pályája telefonszex-szel kezdődött
Warshavsky 17 évesen, 7000 dollár hitellel a markában alapította meg első cégét, a J&S Communicationt. 1995-ben már 1000 színészt alkalmazott, akik alakításukkal, minden tudásukat latba vetve értek el közvetlen hatást a vonal túlsó végén, és 60 millió dollár profitot az innenső oldalon. Hat év telefonos tapasztalattal a háta mögött 1996 januárjában indította el Candyland néven az első pornó szájtját, amit később a Hasbro nyomására ClubLove-ra keresztelt át, a játékgyártónak ugyanis volt már egy hasonló nevű társasjátéka.
Warshavskynak a műélvező színészek annyi pénzt sikongattak és lihegtek össze, hogy a többi induló vállalkozással ellentétben az IEG-nek tellett a magas színvonalú internetes technológiára. Kezdeti előnyét folyamatosan növelve 1997-re a cybertérben a legtöbben az ő lányait villogtatták a monitorjaikon, 1998-ban pedig már 50 millió dollár bevétel mellett 15 millió dollár nyereséget könyvelhetett el.
A legjobb marketing a provokáció
“Üzletember vagyok, és úgy vélem, hogy a pornóval mint termékkel nincs semmi baj. Mindnyájan a szexualitás termékei vagyunk” – árulta el hitvallását a pornó fiatal hercege, aki mellesleg közszereplőnek sem utolsó. Úgy véli, vállalkozásai számára minden publicitás előnyös, így őrült ötleteivel, váratlan megnyilatkozásaival folyamatosan az újságok címoldalán tanyázik.
Nagy érdeklődés övezte például a “GenderChange” nevű szájtját, amelyen – az ígéret szerint – 10 dollárért bárki szemtanúja lehetett a műtétnek, amely során férfiból éppen nőt, illetve nőből éppen férfit “faragtak” az operátorok. Jól jövedelmezett a letölthető videók nagy választéka és a webkamerázott élő sztriptíz is, amelyektől a ClubLove az iparág egyik legnagyobbja lett.
Kapcsolódó cikkeink • Pornóbiznisz – a szolid jólét kulcsa >>
Az Online Surgery weboldalon mell és arcplasztikázási tanácsadást kínált. Két 18 éves, konzervatív, templomba járó fiatal ártatlanságának webkamerák előtti elvesztését ígérte az Our First Time. Ez volt a legnagyobb internetes “kacsa” 1998-ban.
Az ártatlan arcú 18 évesek, már húszas éveik elején jártak, pályájuk kezdetén lévő amatőr színészek voltak, és a biztonságos szexet kívánták reklámozni. A közösen elvégzett AIDS teszt, kondomvásárlás, hotelszoba bérlés után az ország-világ előtt beharangozott nagy napon a tervek szerint elbizonytalanodtak volna, és elálltak volna tervüktől, arra hivatkozva, hogy lelkileg még nem érettek a testi szerelemre. Warshavsky azonban nem várta ki a biztos “felsülést”: mielőtt a fiatalokban felülkerekedhettek volna a morális megfontolások, megszüntette a szájt hosztolását és földrészre-cybertérre szóló botrányt csapott. Látogatottságban nem volt hiány.
Üzent a Kongresszusnak, látogatókat küldött a pápának
1997-ben azt a meglepő üzenetet küldte a Kongresszusnak, hogy a törvényhozás nem kellőképpen szabályozza a cyberszexet. Úgy vélte, hogy a honatyák iskolákban és közintézményekben szűrőszoftverek alkalmazását javasló indítványa fabatkát sem ér, mivel azok könnyen félrevezethetőek. Warshavsky az üzleti szféra honlapjainak .com és a kormányzati szektor .gov végződéséhez hasonlóan a pornószájtokra .adult kiterjesztést ajánlott.
Polgárpukkasztó akcióinak se vége se hossza. A Wired Magazin szerint Warshavsky valószínűleg az USA összes állampolgárának nudista képével rendelkezik, tisztes, konzervatív közszereplők képeit szívesen nyilvánosságra is hozza. Szájtjai egyik ékköve a Pamela Anderson és Tommy Lee nászútján készült videófelvétel, de zajos visszhangot váltottak ki a potenciazavarokkal küzdő uraknak online kínált Viagra, és a kopaszodás miatt bosszankodók számára készített hajnövesztő szerek is.
A recesszió lesújtott a pornóiparra is
A dotkom válság nem hagyta érintetlenül az internetes szektor egyedüli biztos nyereséggel kecsegtető iparágát sem. Hiába a kiszámítható jövedelmezőség, ha a pornó széles körben még mindig tabu, az intézményi befektetők nem adják a pénzüket. Warshavsky először három éve jelezte, hogy cége nyilvános kibocsátásra készül, és készül azóta is, a megfelelő pillanatra várva.
Kiváró magatartást tanúsít a konkurencia is: a Playboy, amely szájtját a Playboy.com-ot novemberben önálló cégként kívánta a Nasdaq-on bevezetni, bizonytalan időre elállt a tervtől.
A tőkehiány mellett az éles versennyel, az obszcenitás túlburjánzásával is meg kell küzdeniük a cégeknek: ma már, ha a kemény pornóban kívánsz alámerülni, a keresők percek alatt milliárdos nagyságrendben “köpik” ki az ingyenes képeket. Az online pornó jövőjébe jócskán visz kiszámíthatatlanságot Bush elnök is: a konzervatív felfogású, a katolikus egyház támogatását élvező elnök pornóellenes megnyilatkozásai nem sok jót ígérnek az iparágnak.
Mindezek ellenére akadnak olyanok, akik továbbra sem akarnak a névtelenség homályába burkolózni, még akkor sem, ha az Igazságügy Minisztérium nyílt céltáblájává válnak ezáltal. Közéjük tartozik Warshavsky is, aki mellesleg az FBI és az adóhatóság zaklatásait is kénytelen manapság eltűrni: a pornó fenegyereke ellen adó- és hitelkártyacsalások miatt nyomoz a testület.