Belföld

Pornóbiznisz – a szolid jólét kulcsa

Mihez kezdjen az utcára került dotkommunkás? Philip Brandes szerint: próbáljon szerencsét az egyetlen biztosan nyereséges internetes üzletágban, a szexbizniszben. Hagyományos cégek is kezdik ezt felfedezni...

Pornóbiznisz – a szolid jólét kulcsa 1“Mostanában rúgtak ki dotkom-állásodból? Vagy megvan még, csak éppen a részvényopciód nem ér egy árva centet sem? Ha igen, az Adult Webmaster Schoolt neked találtuk ki. Nem tévedhetsz, ha az internet első számú szektorában, a pornóbizniszben helyezkedsz el. A szexre mindig van kereslet, legyen akár recesszió a gazdaságban. Nem leszel többé egy klón a többi sok száz között, hanem a magad ura lehetsz, rengeteg szabadidővel. A pénz persze nem hullik majd az égből, és nem fognak gyönyörű nők előtűnni a levegőből, de biztos megélhetést kínálunk akár fő-, akár mellékállásban. ”

Nagyjából így hirdeti online tanfolyamát a kaliforniai Adult Webmaster School, különös tekintettel a technológiailag képzettebb egykori dotkom-mukásokra, akiknek száma a TheStandard.com adatai szerint július elejére csak az Egyesült Államokban meghaladta a 138 ezret.

Pornóbiznisz – a szolid jólét kulcsa 2A szörfös és a közgazda összeáll

A reklámcélú pornógaléria-építés rejtelmeibe 140 dollárért bevezető oktatási intézmény alapítója, Philip Brandes persze maga is belekóstolt a dotkom-munkanélküliek életébe. Pedig egy időben maga volt az internetes vállalkozói szellem megtestesülése. A konzervatív montreáli családból származó, jelenleg 26 éves Brandes a Santa Barbara-i Kalifornia Egyetemen tanult közgazdaságtant. A szüleitől kapott pénzt már egyetemistaként különféle vállalkozásokba fektette, ahelyett hogy a tőzsdén fialtatta vagy bukta volna el. Az utolsó vállalkozás, melybe összes pénzét és tudását beletette, 2000 augusztusában húzta le a rolót.

Brandes hónapokig hasztalan keresett munkát San Fraciscóban, míg végül a tengerparton összeakadt egy régi barátjával, aki 1995 óta az online pornóbizniszben kereste meg heti néhány óra munkával azt a pénzt, melyre a szörfös életforma fenntartásához szüksége volt. Az örök nyárra felesküdött Morgan McNerney vezette be hősünket a heti ezer-kétezer dollárt jövedelmező üzletbe, melynek lényege, hogy a fizetős pornószájtok az egyre élesebb verseny hatására hajlandók jutalékot fizetni azoknak, akik saját pornógalériájukon elhelyezett hirdetésekkel új előfizetőket kalauzolnak hozzájuk.

A két fiatalember azonban nem érte be ennyivel. Amikor világossá vált számukra, mekkora a kereslet az effajta tudásra, leültek és tankönyvformába öntötték tapasztalataikat, a mesterfogások könnyebb elsajátítása érdekében pedig készítettek egy videóútmutatót is. Majd a távoktatás nagyobb dicsőségére megalapították az Adult Webmaster Schoolt, mely különféle közösségi szolgáltatásokkal lehetővé teszi, hogy a tanoncok eszmecserét is folytassanak. Vállalkozásuk sikerén felbuzdulva már javában tervezgetik saját fizetős pornószájtjukat, melynek promóciójához igen jól jön majd az iskolában tanult emberek serege.

Technológia és marketing

Philiph Brandes, aki mostanában tréfásan csak dékánnak titulálja magát, nem tervezi, hogy valaha is elhagyná az internetbiznisz egyetlen biztosan nyereséges szektorát, sőt egyre nagyobb szerelembe esik ezzel a szerinte érdekes, összetett, technológiai és marketingfronton úttörő üzlettel. Az utolsó független e-magazinnak, a szintén kaliforniai Salonnak nyilatkozva például a popup-ablakokat és a spamet már az iparág nagy újításai között tartja számon, és büszkén emlegeti, hogy a pornóbizniszben a haszon jelentős részét technológiai fejlesztésre és marketingtevékenységre fordítják.

Részben azért persze igaza van. Bár a vállalati arculatra kényesen ügyelő szoftver- és hardvercégek nem hajlandók közölni, hogy termékeiket milyen arányban vásárolják pornószájtok – a szex ugyanis még mindig tabunak számít -, a szerveróriás Sun Microsystems szóvivője a közelmúltban az IDG.net piackutatócégnek nyilatkozva azért megkockáztatta: “a technológia megbízhatóságának legjobb tesztje, megnézni, hogy működik a pornóvilágban”, mely messze a legtöbb internetezőt vonzza még mindig.

De még a nagy médiavállalatok is igen szemérmesek, eddig egy sem akadt, mely azt mondta volna, a szex az élet és a kommunikáció része, és nem vagyunk hajlandók bocsánatot kérni azért, mert ilyen tartalmat kínálunk az olvasóknak. A hosszú évek óta ismét veszteségesé vált Yahoo! például, melynek számára lassan létkérdés, hogy a bevételein belül csökkentse az online hirdetések súlyát, és növelje az előfizetős szolgáltatásokból befolyó összeget, néhány hónapja a nagyközönség nyomására eltávolította fizetős oldalairól a pornót.

Csak a pénz meg a szex

Nem kell azonban különösebb jóstehetség annak belátáshoz, hogy a tartalomszolgáltatók már nem sokáig mondhatnak le a pornóbizniszben rejlő bevételekről. Mióta elapadtak az internetes vállalkozások pénzügyi forrásai, mivel a befektetők csak nyereséges vagy legalábbis nullszaldós vállalatokba hajlandók pénzt tenni, lassan kénytelen mindenki szembesülni azzal a ténnyel, hogy – sok szempontból bármilyen katasztrofális legyen is – az emberek jelenleg a pénzügyi információk mellett egyetlen internetes tartalomért hajlandók fizetni, a szexért.

És nem kis pénz van ebben az iparban. A Datamonitor adatai szerint 1999-ben az online pornó 1,4 milliárd dolláros profitot hozott a cégeknek, ugyanannyit, mint az internetes könyvértékesítés vagy repülőjegy-rendelés. Az Industry Standard adatai szerint tavaly ez az összeg 1,7 milliárd dollára emelkedett. Az összeshasonlítás kedvéért, a szexbizniszen kívül a legnyereségesebbek az online szerencsejátékkal foglalatoskodó cégek voltak 150 millió dolláros összesített nyereséggel. (A nagyobb számokért rajongó Adult Webmaster School természetesen inkább az árbevételről közöl adatokat, eszerint 2000-ben 9 milliárd dollár folyt be az online pornószájtok konyhájára, ami a teljes e-kereskedelmi árbevétel 12 százaléka.)

Ajánlott videó

Olvasói sztorik