Belföld

Szűkülő körben

Bizonyos szakterületeken, mint a hírek, a jog, az egészségügy, a tudomány, egyre inkább terjednek a speciális keresők, amelyek szűkebb, de releváns adatbázisból gyorsabban és jobb eredményeket tudnak szolgáltatni.

Specializált keresőkHírek



TotalNews

NewsNow

NewsIndex

Jog

Lawcrawler

Egészségügy

MedHunt

Medical World Search

MediSearch

Tudomány

Search4Science

Scirus

Chemie.DE

Mp3, multimédia

oth.net

Media Leech

Audiofind

A világháló fejlődésével a kezdetben szövegközpontú tartalom átalakult, és egyre inkább teret nyert a multimédia. Ezzel együtt megszülettek a multimédiás tartalomra specializált keresők, amelyek felvirágzását a híres-hírhedt mp3 zenei formátum elterjedése hozta el.

A legelterjedtebb szövegen túli elem a kép, így számos kereső ezek keresésének lehetőséget is felvette szolgáltatásai közé. A legtöbb képkereső azonban vak, azaz nem is vizsgálja meg a képeket. Ehelyett a képet körülvevő szövegből próbálják meg kitalálni, hogy az mit ábrázolhat.

Így például, nem is olyan egyszerű a keresőn a pornográf anyagok kiszűrése. A kulcsszavak és az internetcímek blokkolása kevéssé hatékony, a megfelelő képfelismerő technológiára pedig még várni kell – optimista becslések szerint is 6-12 hónapot.

Keresési trendek•Yahoo Buzz Index

Google Zeitgeist

Lycos Top 50

Mit keres a szomszédom?

Egy népszerű kereső által kapott napi több tízmilliós kérdéstömeg jelentős információt hordoz önmagában. Megtudhatjuk ugyanis, hogy mi érdekli az embereket, és milyen téma számít felkapottnak.

A Google rendszeresen közli – Zeitgeist, azaz korszellem fantázianéven – az elmúlt hetek-hónapok kereséseinek összesített eredményeit. Ebből megtudhatjuk, hogy milyen nyelven milyen témakörökben kerestek az emberek, és mi iránt ugrott meg vagy csökkent az érdeklődés.

A leglátogatottabb kereső statisztikáiból kitűnik, hogy az internet elsődleges nyelve – bizonyára nem nagy meglepetésre – az angol (a keresések 64 százalékában). Ezt követi a német (9 százalék) és a japán (8 százalék).

Annál meghökkentőbb viszont, hogy a keresések csupán egytizede irányul erotikus vagy pornográf jellegű témák felé, sokkal gyakoribb a művészetek (22 százalék), a számítógépek (20 százalék) vagy a társadalmi témák (12 százalék) iránti érdeklődés.

A Google-t használók körében elsöprő a Microsoft dominanciája: 90 százalékuk valamilyen Windows-rendszert használ, a Linux-hívők sovány 1 százalékával szemben.

A Yahoo Buzz Index nevű mutatója inkább a napi szenzációkra összpontosít. Az index naponta tartja nyilván, hogy egyes kategóriákban milyen nevek vagy kulcsszavak iránt nőtt meg hirtelen az érdeklődés.

Az egyes keresések listája kevésbé segíti a trendek megismerését, annál inkább kielégíti az emberek kíváncsiságát. Igény pedig valószínűleg van, hiszen több kereső (Excite, ask.com, Metacrawler) is nyújt ilyen típusú szolgáltatást, amelynek legtalálóbb nevet talán az ask.com adott: Less be a kulcslyukon!

A láthatatlan világháló

A legnagyobb probléma a keresőkkel kapcsolatban az, hogy a világhálónak csak egy részét, mégpedig a kisebbik részét kutatják át. Még a legtöbb indexelt lappal büszkélkedő kereső, a Google is csupán 1,3 milliárd weblapot néz végig, amely a .com kiterjesztésű oldalaknak is csak 20 százaléka. Az új weblapok száma pedig elképesztő ütemben nő: a Forrester Research becslése szerint naponta másfél millió új oldal kerül a világhálóra.

Olvassa el……előző írásunkat a keresőkről:

Aki keres, az talál?

A keresők emellett nem látnak minden információt, ami a weben elérhető. Legtöbbjük csak az oldalakon elhelyezkedő szöveget képes vizsgálni. Bár jelentős lépés volt, hogy a Google – a keresők között elsőként és eddig egyedüliként – az Adobe Systems által elterjesztett, úgynevezett Portable Format Document (PDF) típusú file-okat is képes végigböngészni, számos információtípus (többek között az adatbázisok) mégis rejtve marad a keresők előtt.

A láthatatlan világháló így jóval, egyes becslések szerint akár 500-szor nagyobb lehet annál, mint amit a keresők vizsgálnak. Ezt a problémát próbálja megoldani a Intelliseek technológiája, amely célzott adatbáziskeresésekkel próbál információt kinyerni a keresők számára eddig elérhetetlen adatbázisokból. Ezt a módszert több oldal is használja, többek közt a profusion.com és az invisibleweb.com.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik