Bizonytalan jövő, óvatosan megfogalmazott növekedési kilátások, szkeptikus befektetők. Nagyjából ennyi maradt a másfél éve bombaüzletnek kikiáltott harmadik generációs mobilfóniából. A kudarc azzal magyarázható, hogy a hálózati koncessziós díjak és a rendszer kiépítésére fordított dollármilliárdok túl nagy terhet róttak és rónak jelenleg is a telefontársaságokra. Az új technológiával ellátott készülékek megrendelésére pedig már nem maradt pénzük.
Negyedéves eredmények (millió
€) |
||||||
2001 II.ne.
|
2000 II.ne.
|
|||||
Nokia
|
+ 830
|
+ 984
|
||||
Motorola
|
– 267
|
+ 663
|
||||
Ericsson
|
– 571
|
+722
|
Sőt, kevesebb fogy a második generációs (GPRS) mobilokból is. A biztos megrendelésekre számító mobilgyártók széttárt karokkal állnak a részvényeseik előtt, a 3G technológia gyors elterjedésére alapozott növekedési tervek kártyavárként omlanak össze. A kihívásra többféle válasz született: van, aki csupán stratégiaváltást fontolgat, de van, akiben a kivonulás gondolata is felmerült.
Vegyesen teljesítettekAz utóbbi hónapokban szélsőséges árfolyammozgásokat bemutató mobilrészvények tőzsdei szereplését öt évre visszatekintve érdemes megítélni. A legboldogabbak a Nokia tulajdonosai, az árfolyam 1997 január elseje óta öt és félszeresére emelkedett, az Ericsson 50 százalékos drágulást mutatott föl, a Motorola jegyzése viszont hatodára csökkent.
Ködös kilátások
Az ágazat három nagyágyúja közül csupán a Motorola vállalkozott arra, hogy támpontot nyújtson a sötétben tapogatózó befektetőinek: útmutatása szerint forgalma a következő két negyedévben 5-5 százalékkal élénkülhet. A tavaly decemberben még hároméves előrejelzést adó Nokia olyannyira óvatos lett, hogy még a következő három hónap kilátásait sem kommentálja. A finnek csupán annyit árulnak el, hogy a forgalom idénre várt 25-35 százalékos fellendülése majd 2002 valamelyik negyedévére esik, a befektetők egyelőre kénytelenek 10 százalékkal beérni. Az Ericsson vezetői pedig még ennél is visszafogottabban fogalmaztak: a 2001-es eladások jó esetben is csak minimális mértékben nőnek.
Kisebb nyereségkulcsok
A piac telítődött, a mobil tömegcikké vált, még akkor is, ha a készülékgyártók ötletesebbnél ötletesebb megoldásokkal próbálják maroktelefonunk egyediségét hangsúlyozni. Változást csak a korlátlan lehetőségeket kínáló 3G hozhat.
Mobilértékesítések (milliárd
€) |
||||||
2000 II.ne.
|
2001 II.ne.
|
2000/2001
|
||||
Nokia
|
4,9
|
5,35
|
+10%
|
|||
Motorola
|
3,6
|
2,9
|
-20%
|
|||
Ericsson
|
1,43
|
0,88
|
-39%
|
A profit-elolvadás megakadályozásáért folytatott harcban legjobban a Nokia áll. A világelső az előző negyedévben még 20,7 százalékos nyereségkulccsal büszkélkedhetett, ez az idei második negyedévre 17,9 százalékra mérséklődött. Az Ericsson mutatója 4-6 százalékos, a Motorola pedig még ennél is alacsonyabb. A mostani nehéz helyzetben mindhárom cég készpénztermelő képességének fenntartására koncentrál. A K+F-re fordított hatalmas összegek viszont azt jelzik, hogy a jövőbe menekülnek.
Kiszáll a Motorola?Ezt pedzegeti a BusinessWeek és a Financial Time Lex rovata is Chris Galwin, a Motorola vezérigazgatójának teljesítményét értékelve. Véleményük szerint Galwin a felelős azért, hogy a Motorola részesedése a mobilpiacon 1996 óta a felére, 13 százalékra zuhant.
Stratégiaváltás
A mobilgyártók jövőre, az elemzők csak 2003-ra számítanak fordulatra. Bármelyiküknek is legyen igaza, addig ki kell húzni valahogy. A költségek csökkentésére a Motorola és az Ericsson már az idén komoly létszámleépítéseket hajtott végre. A 147 ezer embert foglalkoztató amerikai cég az első félévben 24 ezer alkalmazottjától vált meg, és az év végéig további 6 ezer dolgozó elbocsátását fontolgatja. A svédek tavaly még 105 ezres állománya 2001 szilveszterére 80 ezerre apadhat.