Belföld

Halványulnak a mobilcsillagok

A harmadik generációs mobilkorszak (3G) beköszöntére leginkább a készülékgyártók várnak, hiszen a tömegcikké vált maroktelefonok sokszor már csak veszteséggel adhatók el - derül ki a Nokia, az Ericsson és a Motorola gyorsjelentéséből.

Halványulnak a mobilcsillagok 1Bizonytalan jövő, óvatosan megfogalmazott növekedési kilátások, szkeptikus befektetők. Nagyjából ennyi maradt a másfél éve bombaüzletnek kikiáltott harmadik generációs mobilfóniából. A kudarc azzal magyarázható, hogy a hálózati koncessziós díjak és a rendszer kiépítésére fordított dollármilliárdok túl nagy terhet róttak és rónak jelenleg is a telefontársaságokra. Az új technológiával ellátott készülékek megrendelésére pedig már nem maradt pénzük.

Negyedéves eredmények (millió
€)
2001 II.ne.
2000 II.ne.
Nokia
+ 830
+ 984
Motorola
– 267
+ 663
Ericsson
– 571
+722

Sőt, kevesebb fogy a második generációs (GPRS) mobilokból is. A biztos megrendelésekre számító mobilgyártók széttárt karokkal állnak a részvényeseik előtt, a 3G technológia gyors elterjedésére alapozott növekedési tervek kártyavárként omlanak össze. A kihívásra többféle válasz született: van, aki csupán stratégiaváltást fontolgat, de van, akiben a kivonulás gondolata is felmerült.

Vegyesen teljesítettekAz utóbbi hónapokban szélsőséges árfolyammozgásokat bemutató mobilrészvények tőzsdei szereplését öt évre visszatekintve érdemes megítélni. A legboldogabbak a Nokia tulajdonosai, az árfolyam 1997 január elseje óta öt és félszeresére emelkedett, az Ericsson 50 százalékos drágulást mutatott föl, a Motorola jegyzése viszont hatodára csökkent.

Ködös kilátások

Halványulnak a mobilcsillagok 2Az ágazat három nagyágyúja közül csupán a Motorola vállalkozott arra, hogy támpontot nyújtson a sötétben tapogatózó befektetőinek: útmutatása szerint forgalma a következő két negyedévben 5-5 százalékkal élénkülhet. A tavaly decemberben még hároméves előrejelzést adó Nokia olyannyira óvatos lett, hogy még a következő három hónap kilátásait sem kommentálja. A finnek csupán annyit árulnak el, hogy a forgalom idénre várt 25-35 százalékos fellendülése majd 2002 valamelyik negyedévére esik, a befektetők egyelőre kénytelenek 10 százalékkal beérni. Az Ericsson vezetői pedig még ennél is visszafogottabban fogalmaztak: a 2001-es eladások jó esetben is csak minimális mértékben nőnek.

Kisebb nyereségkulcsok

Halványulnak a mobilcsillagok 3A piac telítődött, a mobil tömegcikké vált, még akkor is, ha a készülékgyártók ötletesebbnél ötletesebb megoldásokkal próbálják maroktelefonunk egyediségét hangsúlyozni. Változást csak a korlátlan lehetőségeket kínáló 3G hozhat.

Mobilértékesítések (milliárd
€)
2000 II.ne.
2001 II.ne.
2000/2001
Nokia
4,9
5,35
+10%
Motorola
3,6
2,9
-20%
Ericsson
1,43
0,88
-39%

A profit-elolvadás megakadályozásáért folytatott harcban legjobban a Nokia áll. A világelső az előző negyedévben még 20,7 százalékos nyereségkulccsal büszkélkedhetett, ez az idei második negyedévre 17,9 százalékra mérséklődött. Az Ericsson mutatója 4-6 százalékos, a Motorola pedig még ennél is alacsonyabb. A mostani nehéz helyzetben mindhárom cég készpénztermelő képességének fenntartására koncentrál. A K+F-re fordított hatalmas összegek viszont azt jelzik, hogy a jövőbe menekülnek.

Kiszáll a Motorola?Ezt pedzegeti a BusinessWeek és a Financial Time Lex rovata is Chris Galwin, a Motorola vezérigazgatójának teljesítményét értékelve. Véleményük szerint Galwin a felelős azért, hogy a Motorola részesedése a mobilpiacon 1996 óta a felére, 13 százalékra zuhant.

Stratégiaváltás

Halványulnak a mobilcsillagok 4A mobilgyártók jövőre, az elemzők csak 2003-ra számítanak fordulatra. Bármelyiküknek is legyen igaza, addig ki kell húzni valahogy. A költségek csökkentésére a Motorola és az Ericsson már az idén komoly létszámleépítéseket hajtott végre. A 147 ezer embert foglalkoztató amerikai cég az első félévben 24 ezer alkalmazottjától vált meg, és az év végéig további 6 ezer dolgozó elbocsátását fontolgatja. A svédek tavaly még 105 ezres állománya 2001 szilveszterére 80 ezerre apadhat.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik