Belföld

A SanomaWSOY sajtóközleménye

A SanomaWSOY és a hollandiai központú média- és információs csoport, a VNU megállapodást írt alá, amelynek értelmében a SanomaWSOY vásárolja meg a VNU Fogyasztói Információs Csoportját (Consumer Information Group, CIG). Az akvizíció értéke (hitelekkel együtt értendő vállalatérték) 1,25 milliárd euró; a megállapodás véglegesítésére előreláthatólag ez év október elején kerül sor.

A SanomaWSOY sajtóközleménye 1 A SanomaWSOY az akvizíciót a Goldman Sachs and Nordea teljes mértékű jótállásával biztosított 1,2 milliárd euró összegű bankhitelekkel finanszírozza. Finanszírozási rugalmasságának megőrzése céljából a SanomaWSOY igazgatósága az augusztusban összehívandó rendkívüli közgyűlésnek egy legfeljebb 250 millió euró értékű tőkére váltható kötelezvény (convertible capital note) év végéig történő kibocsátását kívánja javasolni.

Az akvizíció az európai magazinkiadásban egy új erő kialakulását fogja eredményezni, ami Európa ötödik legnagyobb magazinkiadóját, a CIG-t és Finnország legnagyobb magazinkiadóját, a SanomaWSOY Helsinki Media-t egyesíti. A tranzakciónak nem része sem a VNU tulajdonrésze a hollandiai CVI Média Group-ban, sem az oroszországi Independent Media Holding.

A CIG nettó árbevétele 2000-ben 816 millió euró, EBITDA szintje 143 millió euró volt; a Helsinki Media 2000-ben 160 millió eurós nettó árbevétellel és 17 millió eurós EBITDA-val rendelkezett. A SanomaWSOY-CIG csoport összesített pro forma nettó árbevétele 2,264 milliárd euró (2000), EBITDA-ja 313 millió euró lesz (2000). A tranzakció megközelítőleg 1,15 milliárd euró goodwill-t fog a SanomaWSOY számára létrehozni, amit 20 éves időszak alatt kíván amortizálni.

Az akvizíció részeként a SanomaWSOY egy új magazinkiadói egységet hoz létre, amely a CIG és a Helsinki Media működéséért lesz felelős hollandiai székhellyel. Theo Bouwman, aki a VNU Igazgatótanácsának többek között a CIG tevékenységéért jelenleg felelős tagja kap kinevezést az új egység elnöki és a holland leányvállalat vezérigazgatói pozíciójára és csatlakozni fog a SanomaWSOY ügyvezetői testületéhez (Management Group). Eija Ailasmaa, a Helsinki Media jelenlegi elnöke az új egység végrehajtó alelnöke lesz. Eija Ailasmaa a továbbiakban is folytatja tevékenységét a Helsinki Media vezetőjeként.

Jaakko Rauramo, a Csoport elnök-vezérigazgatója (Chairman & CEO) szerint: “A megállapodás a VNU-val egy lényeges mérföldkő a SanomaWSOY számára.

Amikor 1999-ben létrejött a SanomaWSOY, egy sor ambíciózus, növekedést szolgáló célt tűztünk ki magunk elé, amelyeket meglévő erősségeinkre alapozva az üzleti tevékenységünk nemzetközi szinten történő fejlesztése érdekében alakítottunk ki. Ezen célok magukba foglalták a nettó árbevétel 2,5 milliárd euróra való növelését 2005-re és annak elérését, hogy a nettó árbevétel legalább 20%-a 2003-ra a nemzetközi tevékenységből származzon.

Az akvizíció egy jelentős és új nemzetközi dimenziót hoz portfóliónkba – folytatja Rauramo -, erősíteni fogja a központi szerepet játszó magazinkiadói üzleti tevékenységünket és értékes addicionális cash flow-t fog hozni. Az általunk megvásárolandó lapok és üzleti tevékenységek egy sor új piacon fognak számunkra jelenlétet biztosítani és új lehetőségeket fognak megnyitni nemcsak a magazinüzletágunk előtt, hanem más tevékenységeink előtt is – és kiváló alapot fognak jelenteni számunkra mint valódi európai médiaszereplő számára jövőbeni fejlődésünkhöz.”

A SanomaWSOY elnöke és vezérigazgató-helyettese (President & COO), Hannu Syrjänen a következőkkel folytatja: “A CIG és Helsinki Media összeillesztése, amelynek nettó árbevétele 2001-ben megközelítőleg 1 milliárd euró lesz, a SanomaWSOY-t Finnország vezető magazinkiadójából öt európai ország vezető magazinkiadójává teszi, és kiemelkedően erőssé a régió kisebb és közepes nagyságrendű piacain.

A együttesen működő két üzleti egység élvezni fogja a nagyságrend megnövekedéséből, a közös rendszerek kidolgozásának képességéből, a lapok és tartalmak egymás számára történő kölcsönös fejlesztéséből és a legjobb tapasztalatok megosztásából adódó előnyöket. Az egyértelműen felmerülő opciók között található a magazinkiadás és a lapterjesztés közötti lehetőségek kihasználása. A megállapodás után arra fogunk törekedni, hogy összpontosítsunk a nyereségesség növelésére mindegyik egységünkben. Tervezzük azt is, hogy erre alkalmas időben értékesítjük az alaptevékenységünkhöz nem kapcsolódó eszközeinket.”

A megállapodást a VNU nevében kommentáló Rob van den Bergh, a VNU Igazgatótanácsának elnöke kijelentette: “Úgy hisszük, hogy magazinjaink számára a SanomaWSOY személyében kiváló tulajdonost találtunk. Elkötelezettek maradván ezen üzletág értékesítése mellett azzal a stratégiai céllal, hogy a marketing- és médiainformációs, az üzletiinformációs és szaknévsor üzletágakra összpontosíthassuk figyelmünket, elsősorban olyan vevő kiválasztását kívántuk biztosítani, amelyik elkötelezett marad a szóbanforgó lapok jövőbeni fejlesztése mellett. Meggyőződésünk, hogy a SanomaWSOY rendelkezik az ennek eléréséhez szükséges képességekkel.”

A VNU Fogyasztói Információs Csoportja, a CIG több mint 250 magazint ad ki hét országban és piacvezető Hollandiában, Belgiumban, Magyarországon és a Cseh Köztársaságban. A SanomaWSOY által megvalósított akvizíció magába foglalja a VNU Tijdschriften-t Hollandiában, a Mediaxis-t Belgiumban, a VNU Magazines-t öt európai országbeli vállalkozással és az Aldipress-t, Hollandia vezető lapértékesítő és lapterjesztő vállalkozását. A CIG által kiadott lapok széles olvasótáborral rendelkeznek az iskoláskor előtti gyerekektől az idősebb nemzedékig. A CIG több mint 3500 főt foglalkoztat.

A Helsinki Media a SanomaWSOY öt üzleti egységének egyike és Finnország piacvezetője a női és családi, a szakmai és a lakossági számítástechnikai lapok és a képregények tekintetében. A Helsinki Media szintén piacvezető a vállalkozásoknak szóló kiadványok és cégszaknévsorok kiadásában; három magazint ad ki Svédországban. A Helsinki Media-nak 810 munkatársa van.

Az akvizíció után a SanomaWSOY a nettó árbevétel alapján Észak-Európa legnagyobb médiavállalkozásává válik.

A SanomaWSOY tanácsadója a Goldman Sachs volt.

A SanomaWSOY finn nyelvű sajtótájékoztatót tart sajtómunkatársak és elemzők részére finn idő szerint 13.00 órakor Helsinkiben a Sanoma House-ban. Angol nyelvű sajtótájékoztatót a Hilton Amsterdamban, Hollandiában tartanak közép-európai idő szerint 12.00 órakor; finnországi idő szerint 15.00 órakor nemzetközi konferenciabeszélgetésre kerül sor.

Mindazoknak, akik a finn sajtó- és elemzőkonferencián részt kívánnak venni, a Sanoma House recepcióján a +358 9 122 609-es telefonszámot kell felhívniuk. A konferenciabeszélgetésen részt venni kívánók (“Sanoma-CIG” szövegű hivatkozással) a +44 208 515 2308 telefonszámot hívják. Kérjük, vegyék figyelembe, hogy csak eladóoldali elemzők tehetnek fel kérdéseket a konferenciabeszélgetés során.

A tranzakcióval kapcsolatos további információk megtalálhatók a www.sanomawsoy.fi internetes oldalon.

Interjúk iránti kérések céljából a következő személyek kereshetők fel:

Jaakko Rauramo elnök-vezérigazgatóval (Chairman & CEO): Peter Herring, telefon: +358 40 820 2899

Hannu Syrjänen elnök, vezérigazgatóhelyettessel (President & COO): Pirjo Granqvist, telefon: +358 105 19 5020

Eija Ailasmaaval, a Helsinki Media elnökével: Peter Herring, telefon: +358 40 820 2899

Raija Kariola elnökhelyettessel, a beruházói kapcsolatokért és csoport kommunikációért felelős vezetővel (Vice President, Investor Relations and Group Communication): Päivi Korteniemi, telefon: +358 105 19 5060

Ajánlott videó

Olvasói sztorik