A megkérdezettek 28 százalékuk úgy tervezi, hogy legalább öt napot pihen ebben az évben, 5 százalékuk kettő, 3 százalékuk pedig három, vagy annál több utazást tervez.
A “Turizmus 2001” című tanulmánykötetet már második alkalommal készítette el a GfK Hungária, így az adatok összehasonlíthatók a tavalyi eredményekkel is. Az összevetésből kiderül, hogy bár a nyaralást tervezők száma meglepően alacsony idén, még így is több, mint tavaly. A múlt évben a megkérdezettek 19 százaléka üdült valahol öt napig, 4 százaléka utazott két alkalommal, 3 százalékuk pedig három, vagy annál több alkalommal.
Mikor mennek nyaralni?A FigyelőNet “házi felmérése” szerint a látogatók 5 százaléka nyaralt június végén, 13 százalékuk pedig július elején. Egyenlő arányban (24-24%) választották július második felét és augusztus elejét, és csupán egy százalék volt azon látogatók aránya, akik épp a megkérdezés pillanatában pihentek. A legmagasabb – 33 százalék – azoknak az aránya volt, akiknél a nyaralás “idő hiányában” elmarad.
A reprezentatív felmérés elkészítésekor a kutatók rákérdeztek arra is, hogy ha több pénze lenne, mire adná ki. A legtöbben lakásuk otthonosabbá tételét nevezték meg. A kívánságlista második helyét a ruházkodás, majd az élelmiszer-és háztartási kiadások foglalják el. Az utazás csak a negyedik helyre szorult, amelyre a válaszadók 24 százaléka vágyik.
Szomszédaink többet utaznak
A nemzetközi összehasonlításból kiderül, hogy a közép-kelet-európai térség legnagyobb utazói a szlovének, akinek 71 százaléka tervez legalább ötnapos pihenést az idén. Csehországban a lakosság 55 százaléka, Szlovákiában 49 százaléka, Lengyelországban pedig 44 százaléka nyilatkozott hasonlóan. A sorban ezután következnek a horvátok, a románok és az ukránok, majd a magyarok, akiknél csak a Bulgáriában és Oroszországban élők mennek kevesebbet nyaralni.
Legalább öt napra tervezett utazás
2001-ben (A válaszadók százalékában) |
||||
Ország
|
Egyszer
|
Kétszer
|
Háromszor vagy többször
|
Nem tervez
|
Magyarország
|
28
|
5
|
3
|
64
|
Szlovákia
|
36
|
10
|
3
|
51
|
Csehország
|
41
|
12
|
3
|
44
|
Lengyelország
|
32
|
9
|
3
|
56
|
Románia
|
36
|
4
|
2
|
58
|
Szlovénia
|
40
|
19
|
12
|
29
|
Horvátország
|
32
|
8
|
3
|
57
|
Ukrajna
|
36
|
3
|
1
|
60
|
Bulgária
|
19
|
1
|
1
|
79
|
Oroszország
|
19
|
1
|
1
|
79
|
Forrás: GfK Piackutató Intézet
|