Belföld

Netes keresők – toborzás az interneten II.

Bár Magyarországon még csak gyerekcipőben járnak az internetes állásfórumok, az érdeklődés irántuk egyre nagyobb. Erre utal a növekvő nemzetközi jelenlét csakúgy, mint a hazaiak folyamatos fejlesztései.

Az internet szinte korlátlan lehetőségeket kínál, mind a munkaadók, mind a munkavállalók számára. Az iparág képviselői szerint a netes toborzás olcsó, diszkrét és nem utolsósorban gyors megoldás, amely sokkal nagyobb hatékonysággal éri el a legképzettebb munkaerőt, mint a hagyományos eszközök.

Fontos a gyorsaság

Netes keresők – toborzás az interneten II. 1Sokszor előfordul, hogy egy-egy pozíció betöltése sürgősebb annál, mint hogy a nyomtatott médiumokban megjelenő hagyományos álláshirdetésekkel meg lehetne találni a megfelelő jelölteket. Korábban az idő szorításában a véletlen keresgélés eszközével éltek az emberi erőforrás szakemberek.

Netes keresők – toborzás az interneten II. 2Ez a gyakorlatban azt jelentette, hogy a különböző internetes keresőkkel (mint például a Google vagy a Yahoo) az “önéletrajz” szó előfordulásaira kerestek rá, némi pontosító kritérium segítségével. Ha ez a pontosítás egy cég neve, a kereső könnyen egy vállalat intranetjének adatbázisában találja magát – a szakma ezt nevezi flippelésnek. A keresésnek ez a módja annyira elterjedtté vált, hogy egyes szolgáltatók – például a flipsearch.com – pénzért végzik.

A szakértők azonban emlékeztetnek arra, hogy mennyire fontos az adatbankokhoz való hozzáférés szigorú korlátozása. Az ilyen “betörések” könnyen sérthetik a személyiségi jogokat, nem is beszélve arról, milyen következményekkel járhat, ha az adatállomány rossz kezekbe kerül.

A legnépszerűbb keresőkA Greenfield Online kutatása szerint a munkaközvetítő oldalakat használók azért körbenéznek a nyomtatott sajtó álláshirdetései között is, annak ellenére, hogy az internetes oldalakat sokkal hatékonyabbnak tartják, mint a “maradi” eszközöket. A megkérdezett ezer felnőtt közül több mint 200 vallotta, hogy talált már munkát a net révén. A kutatás szerint a legtöbbet használt álláskereső oldalak a hálón: a Monster.com, a Hotjobs.com, a Jobs.com, a Headhunter.net, és a CareerBuilder és a Careers.yahoo.com.

Rendszerezett kereslet és kínálat

Az e-recruiter cégeknek köszönhetően ma már átfogó és szakosodott oldalakon keresgélhetünk, vagy éppen ajánlhatjuk magunkat. Az internet olcsósága miatt gyorsan elterjedt a módszer. (A Thomas Weisel Partners számításai szerint az online keresés átlagos költsége csupán 152 dollárra tehető a hagyományos, offline keresés 1383 dolláros költségvonzatával szemben.) A nemcsak nevében óriási amerikai Monster.com kevéssel indulása után már 18 millió önéletrajzzal, félmillió állásajánlattal, valamint több mint ötezer úgynevezett job-boarddal büszkélkedhetett.

Netes keresők – toborzás az interneten II. 3A piaci folyamatok erősödésével párhuzamosan csökken a munkavállalói hűség szerepe. Egy átlátható piacon, ahol a munkaerő áramlását nem korlátozza az információhiány, előbb-utóbb érvényesül az egységes ár törvénye. Ezt a képzettség és a képességek határozzák meg, nem pedig az, hogy az alkalmazott hány éve dolgozik a cégnél, vagy milyen helyet foglal el a vállalati hierarchián belül.

Netes keresők – toborzás az interneten II. 4Ilyen körülmények között természetesen felgyorsul a munkaerő áramlása. Ez magyarázza a friss önéletrajzok élettartamának csökkenését, amely a Recruitsoft.com szakértői szerint ma mindössze 72 óra.

Természetesen mindez csak addig a határig érvényesül, ameddig a változtatások okozta tényezők (pl. betanulási folyamat) költsége nem haladja meg a várható hatékonyságnövekedés értékét.

A közvetítők által kínált előnyök……munkaadóknak:



• Lehetőség, hogy részletes céginformációt tegyenek közzé az álláshirdetések mellett

• Valamennyi hirdetésük egy nekik fenntartott webhelyen található

• Hozzáférési lehetőség az önéletrajzokat tartalmazó, részletesen kereshető adatbázishoz

• Értesítő robot kialakítása, mely azonnal jelzi a cégnek, ha olyan jelentkező került az adatbázisba, aki megfelel a cég által közzétett kívánalmaknak

• A jelentkezések azonnali továbbításának lehetősége

…munkavállalóknak:

• Rugalmas és részletes keresési lehetőség az állásajánlatok között

• Automatikus robotok létrehozásának lehetősége, melyek e-mailben értesítenek, ha a keresési feltételeinknek megfelelő ajánlat kerül az adatbázisba

• Azonnali jelentkezési lehetőség az ajánlatokra

• Lehetőség a korábbi jelentkezések és kísérőlevelek tárolására és visszakeresésére

• A legtöbb oldalon segítséget kapnak önéletrajzuk és motivációs levelük elkészítéséhez is, és olvashatnak arról, hogyan kell viselkedni egy állásinterjún.

Hazai játékosok

A netes toborzással foglalkozó cégek 1999 vége felé jelentek meg a hazai piacon. Azelőtt gyakorlatilag a nyomtatott álláshirdetések (a betöltendő pozíciók minőségétől függően Expressz vagy HVG) és a fejvadászok jelentették a HR-menedzserek egyedüli keresési lehetőségeit. A teljes képhez hozzátartozik, hogy netes kezdeményezések már korábban is voltak – az elődök között kell megemlíteni a karrier.hu oldalát, vagy a Weathervane kiadó által üzemeltetett startonline.net oldalt.

1999 novemberében három jelentős site jelent meg a piacon: a Munkafórum, a Jobbank és a Job4Smarts piacra lépésével Magyarországon is elérhetővé vált a gyorsaságban verhetetlen netes toborzás. Az internet akkori, még a mostaninál is kisebb elterjedtsége miatt sajátos megoldásokra is szükség volt: a Munkafórum például megállapodást kötött a Postával, hogy egy formanyomtatvány segítségével offline is be lehessen kerülni az online adatbázisokba. A megoldás igen keresett lett: két hónapon belül több mint kétezer felhasználója akadt a nulláról induló Munkafórumnak; a jelentkezők mintegy fele postán került be a rendszerbe.

Netes keresők – toborzás az interneten II. 5A piac ekkor kezdett felpörögni, és nem váratott magára az offline szereplők válasza sem: megjelent a Karrierexpressz (Expressz) és a Jobline (HVG). Mára több mint húsz szereplő jelent meg a piacon, a versenytársak között azonban nem ellenséges a hangulat. Céljuk elsősorban a piac egészének növelése, nem egymás rovására akarnak osztozni a képzeletbeli tortán. Egyikük reklámkampánya látogatottságot generál a versenytársaknál is: hiszen ha már egyszer fent vagyunk a neten, semmiből sem áll, ha egy helyett négy-öt címre látogatunk el.

Netes keresők – toborzás az interneten II. 6A hagyományos állásközvetítőkkel is inkább partneri kapcsolatok kialakítására törekszenek, nem tekintik őket ellenségnek. Az internet sem helyettesítheti ugyanis az emberi tényezőt, csupán egy előszobája a toborzási folyamatnak – mondta el a FigyelőNet kérdésére Antal László, a CV-Online-nal tavaly júliusban egyesült Munkafórum Kft. menedzsere.

A potenciális jelöltek szűrését és kiválasztását ezután végezheti az állást kínáló cég maga, egy független állásközvetítő vagy adott esetben az e-recruiter cég is. A hazai piac meghatározó szereplőjének számító CV-Online például ezért állította fel a Professional People-t, amely a megbízók igénye szerint elvégzi a toborzási folyamat netes előszűrést követő fázisait.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik