Belföld

Médiatrendek Magyarországon

Ismét olvasnak a fiatalok, lehet, hogy az Internet visszavezeti őket a magazinokhoz - mondta a Médiatrendek Magyarországon című, főszerkesztőknek és lapigazgatóknak tartott előadásán Szabó György, a VNU Budapest Lapkiadó vezérigazgatója.

Ismét fordulat előtt áll a magyar médiapiac. Kiéleződik a verseny a TV-k és a magazinok között, legalábbis a nemzetközi trendek szerint a hirdetési bevételek már nem a TV-knél nőnek, hanem a magazinoknál. Az internet azért versenytárs, mert ingyen kínálja az információt. Egyre szélesebb körben szoktatják hozzá az olvasót ahhoz, hogy közvetlenül nem kell fizetnie a szerkesztett tartalomért. Hasonló úton jár a Metró Újság, és a nemzetközi siker igazolja az üzleti megfontolás helyességét.

Médiatrendek Magyarországon 1Az amerikai médiapiacon felfigyeltek arra, hogy ismét olvasnak a fiatalok, megnőtt az ifjúsági magazinok iránti kereslet, emelkednek a példányszámok. Az elmúlt időszakban ezeknél a kiadványoknál volt a legdinamikusabb a fejlődés. Az egyik magyarázat szerint az internet visszavezeti az ifjúságot az olvasáshoz. Európa és ezen belül Magyarország számára levonható a következtetés, hogy hasonló folyamatok játszódnak le hamarosan itt is, mert a médiapiaci trendek csaknem párhuzamos pályát követnek az öreg kontinensen, mint amilyen a tengeren túlon kialakult.

Kézenfekvő: a TV-n és a magazinokban egyszerre futtatott reklámokkal érhető el a legnagyobb hatás, de a két médium közös működtetésével egyelőre közvetlenül egyetlen kiadó sem foglalkozott. Magyarországon ez azért is nehéz, mert a Médiatörvény nagyon erősen korlátozza a különféle médiumokban a tulajdonlás átfedéseit – valószínűleg éppen a piaci verseny védelme érdekében.

Médiatrendek Magyarországon 2Az internet piaci helyzetének változásáról a vezérigazgató elmondta, hogy az Egyesült Államokban ismét neki kezdtek a társaságok olyan tartalmak előállításának, amelyért már fizetni kell az olvasónak. A digitális aláírás elterjedésével felerősödhet ez a folyamat. Szabó György szerint feléled az internet, és nem lebecsülhetőek a demokratikus hatások, gondoljunk csak Kínára.

Szembesülniük kell a szerkesztőségnek azzal is, hogy a hirdetési bevétel jelentősége tovább nő a kiadásban, ami óhatatlanul azzal is jár, hogy a hirdetők befolyása megnő a tartalomra. Nem közvetlen a hatás, de arra mindenképpen lehet gondolni, hogy a hirdető oda viszi az áruját, ahol neki kedves környezetet talál. És akkor van, ahova nem viszi.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik