Belföld

Szabad a pénz

A kormány akár már a jövő héten elfogadhatja a devizajogszabályok további liberalizációját. Fizetőeszközünk teljesen konvertibilissé válhat: semmi nem fogja tiltani, hogy a forintot devizára válthassuk.

Konvertibilitás-történetA nyugatra néző kaput először 1988-ban nyitották meg a lakosság előtt – igaz, csak résnyire. De attól kezdve bárki nyithatott devizaszámlát anélkül, hogy pénze eredetét firtatták volna. Óriási lépés volt ez ahhoz a tervgazdasági szigorhoz képest, amikor turistáskodásunk költségeire háromévente 70 dollár üthette markunkat. A feketén szerzett valuta tartása “természetesen” bűncselekménynek számított. Majd jött a forintalapú bankkártyák korlátlan külföldi használata, valamint az, hogy utazási valutakeretünk a ma is érvényes 350 ezer forintra emelkedett. A vállalkozások is fellélegezhettek, amikor 1996-tól szabad lett külföldi részesedést szerezni és vállalatot alapítani. A devizabevételeket viszont haza kell utalni vagy hozni. A folyó műveletekkel szemben a tőkemozgások korántsem élveztek ekkora szabadságot, számos devizatranzakció mindmáig engedélyhez van kötve – kivéve a külföldiek hosszú távú tőkebehozatalát. OECD tagságunk is meghozta a maga gyümölcsét: megvásárolhatók a tagországok hosszabb lejáratú kötvényei és részvényei, illetve a külföldi anyavállalatok itteni fióktelepeit devizabelföldinek minősítette a módosított jogszabály.

Május 4-én új helyzet állt elő: a forint sávszélesítésével ismét esedékessé váltak bizonyos liberalizációs lépések. Járai Zsigmond jegybankelnök az MNB közgyűlését követő sajtótájékoztatón nem titkolta el a készülő törvénymódosítást és a hamarjában tető alá hozható kormányrendeleteket, ám utalásaiból arra lehet következtetni, nem lesz teljes a mostani liberalizáció.

Cikkünk a sávszélesítés kedvezőtlen makrogazdasági hatásairól >>

Cikkünk a szélesebb sáv okozta vállalati kockázatokról >>

A tavaly megkezdett nagy ívű liberalizációs terv 2002-re időzítette a módosítások zömét. Tehát ha valami most kimaradna a csomagból, az eredeti elképzelésekhez képest végül is nem fog sokat csúszni.

Az viszont biztosra vehető, hogy a határidős és opciós fedezeti ügyletekben a külföldiek is részt vehetnek a jövőben. Ez ugyanis nélkülözhetetlen a megnövekedett árfolyamkockázat kivédéséhez.

Az sem kizárt, hogy a belföldiek rövid lejáratú külföldi devizaalapú értékpapírokat vehetnek. Sőt Varga Mihály pénzügyminiszter szájából az is elhangzott, hogy egy évnél rövidebb lejáratú állampapírok is kerülhetnek külföldi kézbe.

Kovács Álmos, a Pénzügyminisztérium illetékese a magánszemélyeket érintő liberalizációs terveket hétpecsétes titokként kezeli, semmit nem volt hajlandó elárulni a tervekről. Annyit tudtunk meg, hogy akár már a jövő héten is megszülethet a döntés, így az új szabályozás már június elsejétől érvénybe léphet. A kormányrendelet kihirdetésére így nem sok idő marad.

Mit jelenthet a devizaliberalizáció?

Külföldi valutával is fizethetünk hazai boltokban, bár az eladó nem köteles elfogadni.

Magyar állampolgár külföldön is nyithat bankszámlát.

Külföldiek korlátozás nélkül nyithatnak forint alapú bankszámlát.

Magyar állampolgárok korlátozás nélkül vásárolhatnak külföldi értékpapírokat.

Vállalkozások korlátlanul nyithatnak devizaszámlát.

Rövid, azaz egy évnél kisebb lejáratú értékpapírokat is vásárolhatnak külföldiek.

Határidős és opciós fedezeti ügyletek lehetővé válnak külföldiek részére is.

Feszesebb monetáris és fiskális politika kell

A nagy sietség azon is meglátszik, hogy a szakma nagy része még mindig csak találgatásokba mer bocsátkozni. A Bankszövetség is várakozó állásponton van, hiszen még nem kapta meg az egyeztetésre szánt anyagot.

Az adott helyzetben az optimális megoldást keresve a szövetség is egyetért a liberalizáció gyorsított menetével. Értve ezen a jogi és természetese személyekre vonatkozó külföldi műveleteket éppúgy, mint a külföldiek itteni vásárlásait. Ez utóbbi azonban érzékenyebb pontja a pénzpiacnak, tehát itt nem árt az óvatosság.

Gazdaságpolitikai tanácsokKérdésünkre, hogy mit ért feszesebb gazdaságpolitikán, a Bankszövetség főtitkára elmondta: nem engedhető meg például az államháztartási hiányt növelő belföldi kereslettöbblet kialakulása a fiskális politika lazasága miatt. A külföldi befektető ezt rossz hírként értékelné, és befektetési stratégiájában esetleg hátrébb sorolná Magyarországot. A monetáris politikában feszesebb likviditásmenedzselés szükséges a többlet vagy a hiány kezelésére, illetve el kell kerülni az olyan makrogazdasági problémákat, amelyek miatt szükség lenne például a reálkamat-színvonal jelentős emelésére, mintegy utat engedve a spekulációnak.

A rövid lejáratú pénzügyi műveletek terén fokozott kockázatot jelent a korlátozás nélküli külföldi vásárlás – alapvetően a spekuláció miatt. A gyorsan jött pénzek és a nyomukban keletkező likviditási bőség kezelése a kamatok túlzott lenyomásának veszélyét zúdíthatja a pénzpiacra. A másik kockázat: váratlan politikai vagy gazdasági hír hatására a befektetők gyorsan kiszállhatnak a rövid lejáratú állampapírokból.

Az új helyzetben tehát sokkal nehezebb megakadályozni a deviza nagymértékű be- és kiáramlását. Sokkal fegyelmezettebb és feszesebb monetáris és fiskális politikára van szükség. A bankok ugyanakkor bíznak abban, hogy mind a jegybank, mind a kormányzat képes lesz megfelelően kezelni az ilyen típusú kockázatokat, és jó pályán tartja a gazdaság egészét – hangsúlyozta a főtitkár.

A belföldi pénzügyi rendszer működése szempontjából kockázatmentesebb, így könnyebben megtehető liberalizációs lépés a belföldiek számára lehetővé tenni külföldi papírok vásárlását. A szövetség által tavaly megismert törvényváltozatban szerepelt az is, hogy a magyarok nemcsak deviza-, hanem forintszámlát is nyithatnak majd külföldön.

A legkívánatosabb nyilvánvalóan a vállalkozásoknak vitathatatlanul előnyös devizaszámla-nyitási lehetőség, amire régóta várnak az exportőrök-importőrök. A vállalkozókra és magánszemélyekre (elsősorban az ingatlanvásárláskor) érvényes devizatranzakciókra vonatkozó bejelentési kötelezettségek eltörlését első megközelítésben csupán adminisztrációs tehercsökkenésként értelmezte a főtitkár.

VeszélyforrásokA deviztartás korlátainak felszabadítása a feketepénzek szabad mozgását idézheti elő. Ki ellenőrzi majd azt, aki egy bőröndnyi márkával akarja átlépni a határt? A vámellenőrzés mai körülményei között effajta liberalizálás több mint veszélyes. Sok közgazdász óvja a felzárkózó gazdaságokat a rövid lejáratú tőkemozgások korai liberalizációjától.

Bőröndnyi márkával a határon

Kellemes politikai hangulatteremtő lépésnek értékeli a libaralizáció lakosságot helyzetbe hozó részeit a GKI szakérője. Ugyanis aki ki akarta vinni a pénzét, az eddig is megtette – így vagy úgy. Akár még a vállalkozók is, magánemberként.

Másrészről jelenleg – tekintve a kinti kamatokat – közel sem éri meg devizában külföldön számlát vezetni. Más kérdés persze, ha feketegazdaságról, politikai-gazdasági bizonytalanságról van szó, hisz ilyen esetekben nyilván semmi sem drága.

Ugyanakkor a mai lakossági szemlélet azt tükrözi, hogy nem a kamatok miatt tartják az emberek devizában pénzüket, hanem biztonságérzetük okán. Érdekes adalék: a lakossági vagyonmérleg szerint az utóbbi időben megnövekedett a devizaállomány. ( Részletek a Magyar Nemzeti Bank elemzéséből >>)

A magyar adóhivatal dolga azért jóval nehezebbé válik. A más országokban lévő folyószámlákat ugyanis csak a külföldi hivatalok hozzájárulásával ellenőrizheti, és nem zárolhatja őket, nem vehet le róluk köztartozás fejében pénzt.

A GKI elemzője hozzáteszi, hogy a bankok nyitott devizapozíciójának szabályozása sokkal inkább sürgető lépés lenne. Ma ugyanis a napi pozíció nem haladhatja meg a szavatoló tőke 30 százalékát, de tekintve, hogy csak néhány bank intézi a magyar külkereskedelem zömét, ez a mérték kicsi.

A hazai devizagazdálkodásnak biztonságot jelentett az export-importőröket érintő deviza hazautalási kötelezettség, ezért ennek megszüntetése nem indokolt, tekintve, hogy eddig is sokan kaptak alóla mentességet. Félő, hogy a “szabadság” a forint szerepének csökkenését hozná magával. Ezt már csak azért sem lenne szabad megengedni, mert a külkereskedelem a magyar gazdaság húzóágazata. Nem beszélve arról, hogy hirtelen egyszerre két pénznem lenne Magyarországon.

Forró pénzek és kamatpolitika

A CIB elemzője szerint a sávszélesítés nem indokolja a devizaliberalizációt. Sorolja aggodalmait: miért kell kivinni Magyarország külkereskedelmi forgalmának 70 százalékát mondjuk Londonba? Miért kell rögtön EU-fejjel gondolkodni? Miért jó, ha spekuláció tárgya a forint, miközben sem a kormányzatnak, sem a jegybanknak, sem az exportőröknek-importőröknek nincs befolyásuk az árfolyamára?

Kérdés, milyen kamatpolitikára rendezkedik be a jegybank. Ha például 20 forinttal erősödik nemzeti valutánk, akkor az infláció alá csökkenti a kamatokat? Nyomában ott a 2-3 százalékos reálkamat-vesztés. Sem a jegybank, sem a kormány nem elég erős ahhoz, hogy elejét vegye bármilyen spekulációnak.

Ám az is lehet, hogy a devizaliberalizációval együtt sem üti fel fejét a spekuláció, marad a mostani állóvíz. A devizaliberalizáció elmaradása kétségkívül piacellenes magatartásra vallana, és megnehezítené az új helyzethez való alkalmazkodást.

Ugyanakkor korántsem biztos, hogy ennek most van itt az ideje. Sokan felvetik, hogy először talán a sávszélesítés következményeit kellene felmérni, a piac reakcióit és viselkedését elemezni. Szerintük a liberalizációs lépések könnyen még nagyobb forintingadozást idéznek elő, s valószínű a forró pénzek nagymérvű beáramlása is.

Az elemzők egybehangzó véleménye szerint nem indult be látványos spekuláció, de nincs kizárva a forint gyengülése a hónap végére(az euróhoz viszonyítva 259-260-ra).

Hatás a hazai befektetésekre

A diszkontkincstárjegy-piac megnyitása már régóta esedékes, ehhez nem kellett volna feltétlenül megvárni a sávszélesítést. A következmények között szinte biztosra vehető a rövid futamidejű kötvények hozammérséklődése, hiszen a forint erősödése felértékeli a hazai fizetőeszközben denominált eszközöket. A kereslet, és így azok ára megnő – a hozam pedig esik.

Azzal a hazai vállalatokra váró veszéllyel is számolni kell, hogy a külföldiek esetleges dömpingfelvásárlásai nyomán a reálhozmok szintje kritikus szintre süllyedhet. De ellenkező irányú folyamatra is fel kel készülni: a külföldiek ugyanis le is akarják aratni majd a magas hozamokat, így tömeges eladás és ezzel hozamemelkedés kezdődhet.

Ám mindezeket a kockázatokat is figyelembe véve – szükséges lépésről van szó.

A devizaliberalizáció bevezetésének ideje nyilvánvalóan attól is függ, hogyan értékeli az MNB és a PM a megtakarítások volumenét. Feltehetően nem csökkennének a rövid távú megtakarítások akkor sem, ha 50 bázsiponttal mérséklődne a diszkontkincstárjegyek hozama.

A befektetési alapok kétségkívül profitálhatnak a devizaliberalizációból, hiszen naponta el tudják különíteni az árfolyamnyereséget. A piac régóta reméli, hogy a befektetők átvándorolnak a diszkontkincstárjegyekből az alapokba. Másrészt viszont a BÉT likviditásán, sőt forgalmán is jelentősen javíthat a diszkontkincstárjegy várható felfutása.

A tapasztalat azt mutatta, hogy a BÉT állampapír szekciója mindig rezisztensebb volt a tőkepiaci hullámvölgyekre. Nyilván ez történne a diszokontkincstárjegyek területén is.

A sávszélesítés hatására látványosan meglódult a külföldiek állampapír iránti kereslete: a május 4-i adatokhoz képest legalább 40-50 milliárd forinttal nőtt az állomány. Míg korábban egyre csökkenő futamidővel adták el a papírokat, most épp fordítva, megnövelték a lejáratokat. Ha a forintra játszanának, nyilván a rövid futamidejűeket részesítenék előnyben a kockázatok csökkentése érdekében.

A külföldi befektetési alapok felé nyitáshoz elsősorban szemléletváltásra és ennél talán még erősebb marketingre lenne szükség a lakosság mobilizálása érdekében. Amennyiben a befektetők figyelme a devizaalapú értékpapírokra is terelődik, vagy mint ahogy ezt a Mol, Matáv esetében látjuk, külföldi befektetésekre is elkezdenek koncentrálni a

vállalatok, akkor az a tőke be- és kiáramlásának természetes egyensúlyát teremtheti meg. Másrészről a befektetők idővel rájönnek, hogy a magyar piac meglehetősen szűk, jó befektetési lehetőség megtalálásához érdemes kifelé, tehát külföldre nyitni.

A cikk elkészítésében ifj. Nyers Rezső főtitkár (Bankszövetség), Kovács Álmos (Pénzügyminisztárium), Barta Judit (GKI Gazdaságkutató Rt.), Tóth Zoltán (CIB – Tresury), Bereczki Zoltán (Raiffeisen Befektetési Alapkezelő) volt segítségünkre.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik