Belföld

E-géretes vállalkozások

Bőven akad sikergyanús példa is az e-kereskedelemben. Divatosak a fogyókúrás site-ok, pénz van az ügyfélszolgálat terheitől megszabadító technológiákban, és az online borárusítók sem mennek tönkre.

E-géretes vállalkozások 1Az üzleti célú internet születésekor a borúlátó elemzők őszinte meggyőződéssel azt “károgták”, hogy nincs az a tartalom, amelyért a látogatók hajlandók lennének fizetni. Az idő nem igazolta őket: a pénzügyi információt és a pornográfiát kínáló szolgáltatások tetemes előfizetői tábort verbuváltak üzemeltetőiknek.

Az új sikerterület pedig az online fogyókúra. A becslések szerint az USA-ban évente 40 milliárd dollárt költenek az emberek súlycsökkentő tanfolyamokra, illetve szerekre. Az online diéta site-ok ebből a tortából szeretnének egyre növekvő hányadot kiszakítani.

Mi fontosabb az egészségnél?A Jupiter Media Metrix felmérése szerint áprilisban az amerikai internetezők átlagosan 23 percet töltöttek a legnépszerűbb diétás oldalakon, kétszer annyit, amennyit az egészséges életmóddal foglalkozó site-okon.

Virtuális fogyókúra

Havi 10-15 dollárért az eDiets.com tanácsokat ad, segít a fogyókúra megtervezésében, az egészséges étkezés kialakításában, javaslatokat tesz a megfelelő testmozgásra, és lehetőséget kínál előfizetőinek a csevegésre egymással, táplálkozási szakértőkkel és pszichológusokkal.

A súlytöbblet intim jellegére tekintettel a Cyberdiet.com a múlt hónapban havi 80 dollárért személyre szabott fogyókúrás tanácsadást indított. A szolgáltatás keretében az előfizetők hetente többször külön chat-szobában beszélgethetnek pszichológusukkal és táplálkozási szakértőjükkel, egyébként pedig “korlátlan” e-mail kapcsolatba léphetnek tanácsadójukkal.

A fogyókúra telitalálat abból a szempontból is, hogy a döntően előfizetői díjakból élő site-ok azokat az ínséges időket is könnyebben átvészelhetik, amikor a befektetők és hirdetők tömegesen fordulnak el a dotkom cégektől.

E-géretes vállalkozások 2Ha lehet, az ügyfél azonnal kérdez

Az internetezés hőskorában még élt az az idea, hogy egy web-site tulajdonképpen önjáró gépezet, lényegében magától működik. Aztán hamar rá kellett jönni, hogy mindig is lesz egy csomó, az ügyfél számára homályos részlet. Emiatt mailt ír, kérdez, erre pedig válaszolni kell. A technológiai fejlődéssel persze kidolgoztak szókeresőket, minden site elkészítette a Gyakran Ismétlődő Kérdések gyűjteményét, ám akad, akinek ez is kevés volt.

Az Ask.com olyan technológiát ajánl látogatóinak, amellyel egy-egy szó helyett teljes mondatokat gépelhetnek be: “Hol vásárolhatok Nike golf labdát?” – írja be a kiváncsi olvasó, válaszként pedig megkapja az elérhető üzletek listáját. Részletes választ a látogató csak az ask.com oldalon kaphat, ha esetleg a Nike.com oldalon próbálkozik, a NikeGolf.com oldalra irányítják.

Az oldal üzemeltetője százezer dollártól hét számjegyű összegig terjedő éves díjért listát készít ügyfeleinek az elképzelhető kérdésekből, a legkülönfélébb helyesírással, illetve nyelvtan- és szóhasználattal. A kérdések száma nyolcvan és néhány száz között lehet.

A közel másfél éves múltra visszatekintő versenytárs, az AskIt.com kissé eltérő technológiát használ: miután a látogató begépelte kérdését, egy lista tűnik fel, amelyben vagy megtalálja az általa feltett kérdést, vagy a hasonlóak közül kiválaszthatja a megfelelőt. Merőben új kérdés esetén a havi karbantartás során bővítik a listát. A több mint 100 ügyféllel kapcsolatban levő AskIt.com havi szolgáltatásaiért 750-től több ezer dollárig terjedő összeget kér, a kezdeti költség pedig 2000-5000 dollár között mozog.

Több mint borravalóAz elmúlt évben a legnagyobb forgalmat elérő Wine.com forgalma 30 millió dollárra rúgott. Az őt követő versenytársak eladásai pedig épp, hogy csak meghaladták a 10 millió dollárt.

Borral folyó Kánaán?

E-mailben már 15-20 éve, interneten pedig 3-4 éve lehet bort vásárolni Amerikában. Közgazdaságilag nem nehéz kisütni, hogy a borászatok számára miért olyan lényeges a közvetlen értékesítés: az üzletekben 20 dollár körüli áron kínált palack borból a termelőhöz csupán 3 dollár csorog vissza. Ha a borászat egyenesen a fogyasztónak értékesít, kiiktatva a nagykereskedőt, egy palackon 10-12 dollárt is kereshet.

Mindezek ellenére az online borértékesítés nem tartozik a kockázati tőketársaságok gyakori befektetései közé. A Salomon Smith Barney egyik borágazati elemzője tavaly még úgy nyilatkozott, hogy az online eladások értéke a 2000-es 1,4 milliárd dollárról 2005-re 2,9 milliárd dollárra is felfuthat. Alexandra McPhee, a Salomon egy másik borászati elemzője azonban a napokban már úgy vélekedett, hogy rövid távon a borászatok számára az online értékesítés nem generál meghatározó bevételt. “Bár a növekedés kétségtelen, a bor-site-ok csökkenő száma következtében várhatóan lassabb ütemű lesz a korábban reméltnél” – mondta, utalva a dotcom-omlás során végbement átrendeződésekre, fúziókra.

Forrás: NY Times E-commerce reports – április-május

Ajánlott videó

Olvasói sztorik