Belföld

Menekülnek a unit-linked biztosításokból

Néhányan már a unit-linked biztosítási piac összeomlását jósolják, mivel az első negyedévben drámaian csökkentek az egyszeri díjas biztosítások bevételei: a tavaly megszokott mennyiségnek a töredékét kötik az ügyfelek.
Egyszeri díjas életbiztosítások
díjbevétele, 2000*(milliárd forint)
Biztosító
III.
3-ig
XII. 31-ig
OTP-Garancia
3,8
16,8
AB-Aegon
1,2
9,8
Nationale-Nederlanden
1,8
9,0
Generali-Providencia
1,2
8,1
Winterthur
0,6
3,7
CU Mébit**
0,8
3,1
Hungária***
0,4
2,0
Union
0,0
0,5
*A leginkább érintett biztosítóknál.
Ez nem csak a unit-linked, hanem az összes. A teljes piac tavalyi
53,2 milliárd forintos egyszeri díjas bevételébõl
a döntõ rész unit-linked, az elõzõ évben
a 75 százalék volt ilyen; **Akkor még ABN Amro Mébit;
***Szinte kizárólag klasszikus biztosítás.
Forrás: Mabisz, biztosítók.

Bajban van a korábban oly nagy népszerűségnek örvendő unit-linked típusú biztosítási piac. A tőzsdei mélyrepülés és az egyéb kevéssé kedvező befektetési trendek ugyanis e konstrukcióktól is távol tartják az ügyfeleket. Éspedig olyannyira, hogy egyes biztosítóknál már-már az elmúlt két évben a közel s távoli jövő szinte kizárólagos sikertermékének kikiáltott unit-linked életbiztosítások piacának összeomlásáról beszélnek. S mint e vészmadarak mondják, e szegmensen belül természetesen főként az egyszeri befizetéssel életre hívott konstrukciókon hízott állományok vannak halálra ítélve.

Átmeneti gondok?

A biztosítók többsége ugyanakkor mindössze rövid távú visszaesésnek tartja, hogy az új szerződések száma messze alulmúlja az egy évvel ezelőtti kötésekét, és azt is higgadtan igyekszik bejelenteni, hogy a már meglévő befektetési egységeket is kezdik az ügyfelek kiüríteni. Hogy ez a “megingás” milyen mérvű, arra azonban legfeljebb következtetni lehet, a biztosítók ugyanis ezen adataikat nem hozzák nyilvánosságra. Számok híján jellemző ugyanakkor, hogy többük “drámai visszaesésről” ejt szót, sőt egy helyütt – utóbb aztán visszavont – 80 százalékos csökkenési adat is napvilágra került…

Megugró kifizetések
A kivonás mértékére abból azért jócskán lehet következtetni, hogy kirívón megugrottak a befektetéshez kötött biztosítások kárkifizetései és szolgáltatásai. Ebben a tételben ugyan bennfoglaltatnak a bekövetkezett károk után kiutalt összegek, a lejárt szerződések, de ezek tanúskodnak a visszavásárlásokról is. A tavalyi utolsó negyedévben pedig éppen kétszer annyit – 5 milliárdot – fizettek ki a biztosítók, mint az év első három hónapja során.

Pénzkivonás

Habár darabszámban és összegben az új egyszeri díjas szerződések elmaradozása okozza a nagyobb kiesést, hasonlóképpen fájó biztosítói pont, hogy a már megkötött szerződésekből is kivonják az ügyfelek a pénzüket. Ráadásul a jelenség mögött nem csupán a könnyebben visszaváltható, vagy éppen hamarabb lejáró egyszeri díjasok keresendők, de a stabilabb állománynak tételezett rendszeres díjfizetésű unit-linked konstrukciókból is hátrálnak ki ügyfelek.

Az egyszeri díjas szerződések hullámzása ugyanakkor nem meglepő, ez a nemzetközi tapasztalat. Éppen ezért javallják, hogy ezeknek a biztosításoknak csak a tizedét vegyék a piac értékelésénél figyelembe. Így a tavalyi eufória után nem kell feltétlenül depressziónak következnie, legfeljebb a piacbővülési adatok nem voltak és lesznek olyan látványosak.

Pozitív példa
E tendenciák mentén mégis van olyan biztosító, mely azzal dicsekedhet, hogy folyamatos díjas unit-linked terméke szépen vonzza az új ügyfeleket. Ilyen állományuk növekvő ütemű gyarapodásáról számoltak be az ÁB-Aegonnál, amit Tunner János életbiztosítási igazgató szerint az vált ki, hogy a jelenlegi kedvezőtlen hozamkilátások az ügyfeleket nagyobb összegű befektetési szándékaik “szeletelésre” késztetik. Azaz kisebb pénzek időszakos elhelyezésével remélik kijátszani a mostani kedvezőtlen lehetőségeket.

Hogyan lehet a gödörből kikecmeregni?

A biztosítóknak – persze a tőzsdei folyamatok megváltozása mellett – e kérdésről elsősorban az üzletkötők további képzése jut az eszébe. Azok ugyanis láthatóan éppen ugyanazzal a kisbefektetői attitűddel közelítenek a termékhez. Startégia váltásról sehol sem beszélnek, de a társaságok mindinkább a hagyományos termékeiket tolják ismét előtérbe.

Mindazonáltal az értékpapírpiacok erősödésével a bizalom némi átmenet után a unit-linkedeknél is visszanyerhető. Kepecs Gábor, az ÁB-Aegon vezérigazgatója egyenesen arra számít, hogy amennyiben egy nagyjából két hetes periódusban mintegy 15 százalékot menetel fölfelé a BUX vagy a Dow Jones, biztos, hogy meglódul az értékesítés. Sőt, sok ügyfél reklamálni fog: miért nem jelezte a biztosító, hogy most kell vásárolni.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik