Belföld

Válasszon bíróságot!

Ha gyors, s az üzleti élet realitásait jobban tükröző ítéletet szeretnének hallani, mindenképpen érdemes választottbírósághoz fordulniuk a megegyezni nem tudó gazdasági szereplőknek.

Nem mindegy a formaMegtörtént, hogy egy bécsi választottbírósági tárgyalást asztaltologatással kezdtek. Az asztalok ugyanis eredetileg T alakzatban álltak, s a svájci elnök szerint ez az ültetés azzal fenyegetett, hogy a tárgyalás során a felek között növekedhet az ellentét – a három választottbíró tehát téglalap alakú elrendezést alakított ki. Kör alakot akkor nem sikerült formálniuk, de sok választottbíróságon eleve ilyen az elrendezés. Nincs pulpitus, sem talár, a tárgyalás ülve zajlik, és sokkal konzultatívabb jellegű, mint az állami bíróságon.

Választottbíróságok már a középkorban is alakultak, a kereskedők, iparosok vitáinak eldöntésére. Azok az ügyek kis horderejűek voltak, nem lett volna érdemes miattuk a királyhoz vagy a főispánhoz elzarándokolni, ugyanakkor ők nem is értették volna, min vitatkozik például két tímár – ilyen ügyekben csak egy harmadik tímár tudott dönteni.

Az állam már akkor is előnyösnek tartotta, hogy nem kell foglalkoznia az ilyen ügyekkel, s hasonló okokból ma is támogatja a választottbíráskodást. A támogatás részben abban nyilvánul meg, hogy az állam az ilyen ítéletet ugyanúgy végrehajtja, mint az állami bíróságét. A választottbíróságnak nincs lehetősége kényszerintézkedésre, például nem vezettethet elő tanúkat, de ha másképpen nem megy, megkeresésére az állami bíróság kihallgatja a tanút.

Válasszon bíróságot! 1Állami garanciával

Az állam a “rendes” bíróságok útján eljárási garanciákat is nyújt annak érdekében, hogy a feleket bátorítsa a választottbírósági út igénybevételére. Ilyen például, hogy bizonyos esetekben – ha a választottbíróság ítélete közrendbe ütközik – megtagadja a végrehajtást.

Az állami bíróság hozza meg a végső döntést abban a kérdésben is, hogy elfogult-e egy adott ügyben eljáró választottbíró. A legfontosabb garancia azonban az, hogy mivel a választottbíróság ítélete ellen nem lehet fellebbezni, bizonyos, a választottbírósági törvény által meghatározott esetekben e döntés érvénytelenítését lehet kérni az állami bíróságtól.

A magyar bíróságok soron kívül, egy-másfél hónap alatt döntenek a kizárással kapcsolatos ügyekben, tehát a választottbírósági eljárás lényeges elhúzódásával ilyenkor sem kell számolni. Az ügyek általában egy év alatt befejeződnek, s az ítélet azonnal végrehajtható, akkor is, ha az egyik fél annak érvénytelenítését kérte. Ha azonban egyik félnek sincs kifogása, mert a választottbíráknak az elvárásoknak megfelelően sikerült elsimítaniuk az ellentéteket, a hosszú távú gazdasági kapcsolat folytatódhat.

Borsos árak

A választottbíráskodás lényegesen drágább, mint a hagyományos eljárás. Költségei az intézménynek fizetendő díjakból, a választottbírák díjazásából (ez perértéktől függően hatalmas összeg is lehet) és az ügyvédi költségből tevődnek össze.

Párizs, London vagy Genf választottbíróságán eljárást vinni igen költséges mulatság. A magyarországi díjak alacsonyabbak a nyugat-európaiaknál, az eljárási díjat pedig csak egyszer kell megfizetni, szemben az állami bírósággal, ahol van mód fellebbezésre.

Az MKIK mellett szervezett Választottbíróságon, Budapesten van lehetőség arra, hogy idegen nyelven folyjék a tárgyalás, s nemzetközi ügyeknél a felek abban is megállapodhatnak, hogy valamelyik külföldi állam joganyagát alkalmazzák. Emiatt a szerződés megkötésekor általában könnyű meggyőzni a másik felet arról, hogy ezt a választottbíróságot kössék ki. Ha mégsem, akkor ajánlatos jól tájékozódni a másik fél által javasoltról.

A Magyar Kereskedelmi és Iparkamara mellett szervezett Választottbíróság
ügyszámának alakulása
1997. januártól
Ügyfajta
1997 1998 1999
Belföldi 125 114 133
Nemzetközi 50 67 71
Összesen 171 184 204

Kis értékű szerződések esetén a relatíve magas költségekre tekintettel inkább kerülni kell a választottbíróságot, míg nemzetközi szerződéseknél a végrehajthatóság miatt érdemes kikötni ezt az eljárást. Banki finanszírozási ügyekben nem szokásos a választottbíráskodás, mert az effajta szerződéseket olyan részletességgel dolgozzák ki, hogy bármilyen bíróság ugyanúgy döntene, méltányosságra nincs szükség. Ugyanakkor például egy nagy építkezés, beruházás esetében, ahol sok szakkérdés merülhet fel, célszerű a választottbíráskodás kikötése.

Tipikus esetekA perek nagy része társasági jogi jogvita, de a “klasszikus” kereskedelmi ügyeken kívül irodabérleti jogviszonyból, koncesszióból és privatizációból származó ügy is előfordul. A perek értéke is igen különböző, 1999-ben például eegy 26 milliárdos perértékű ügy “vitte a pálmát”.

Ugyancsak előny, hogy a felek olyan bírákat választhatnak, akik az adott ügyhöz a lehető legjobban értenek. “A hagyományos bírók is képzett jogászok és szakosodnak is, de az igazán szofisztikált kereskedelmi, üzleti szokások dzsungelében nem biztos, hogy el tudnak igazodni, ráadásul rendes bíróságon a feleknek nincs befolyásuk arra, hogy ki legyen a bíró” – mondja Németh Marcell, az Allen & Overyvel együttműködésben álló Dr. Hegedűs Éva Ügyvédi Irodában dolgozó ügyvéd.

A választottbírák száma csak páratlan lehet. Ha a felek másképp nem döntenek, akkor három. Ilyenkor mindkét fél kijelöl egy-egy bírát, akik maguk jelölik ki a harmadikat. Vigyázni kell arra, hogy a bírák pártatlanok és elfogulatlanok legyenek – például ha egyikük korábban alkalmazásban állt valamely félnél, a másik megtámadhatja a jelölést.

Méltányosságot várnak

A választottbíróság nem feltétlenül jogot, hanem igazságot szolgáltat. A döntés persze teljességgel jogszerű, ám nemcsak a technikai szempontokat veszi figyelembe. A felek magasabb fokú megértést, méltányosságot várnak el a választott-, mint a rendes bíróságtól, ha már drága pénzen megvásárolták ezt a szolgáltatást.

Ezt segíti az is, hogy a választottbírák nem feltétlen jogászok. Az ügy jellegétől függően akár közgazdászt vagy hídépítő mérnököt is kijelölhetnek erre.

Nemzetközi ügyekben külön előny, hogy e bíróság ítélete külföldön is jól végrehajtható, köszönhetően a New York-i konvenciónak, amelyet Magyarországon is kihirdettek már 1962-ben. Ezzel szemben egy magyar állami bírósági határozat sok külföldi országban – jogsegélyegyezmény hiányában – nem végrehajtható. Magyarország mintegy húsz bilaterális egyezményt kötött a bírósági ítéletek végrehajtására, a New York-i konvenciót pedig közel 130 ország ratifikálta.

Választottbírósághoz akkor fordulhatnak a felek, ha erről előzetesen megállapodnak. Az effajta megállapodást célszerű már a gazdasági szerződéssel együtt megkötni. Elvben ugyan később is határozhatnának így, ám olyankor már igencsak nehéz egyezségre jutni a feltételekben. Ha már vita van, akkor mindkét fél olyan anyagi jogot, illetőleg olyan székhelyű választottbíróságot kíván majd elfogadtatni, amely számára a kedvezőbb.

A cikk elkészítésében Horváth Éva, a Magyar Kereskedelmi és Iparkamara (MKIK) mellett szervezett állandó Választottbíróság elnöke és Németh Marcell, az Allen & Overyvel együttműködésben álló Dr. Hegedűs Éva Ügyvédi Iroda ügyvédje voltak segítségünkre.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik