Belföld

FigyelőBarométer – április 4.

Az agrárminiszter véget vetett az iskolatej-akciónak (-1). A belügyminiszter tájékoztatót tartott az árvízi helyreállításról (+1). Jövőre ingyenes lehet az autópálya (+1). Emelkedik a FigyelőBarométer.

Mondja el véleményét!Ön szerint milyen a gazdaság hangulata? Merre mozdítaná el a FigyelőNet Gazdasági Barométerét? Nézzen be a Kávéházba, és szóljon hozzá a vitához!

Kattintson ide!

Gyerekek, most aztán mindenki igya meg a tejet, mert jövő héttől már nem lesz! Avagy: elment Torgyán, oda a tej. Évente 20-25 millió literről van szó. Ha volt kezdeményezése a bukott agrárminiszternek, amibe senki sem mert látványosan belekötni, akkor az az iskolatej-akció. Nem sokkal a kormányváltás után, 1998-ban kezdődött Szabolcs-Szatmár-Bereg megyében, azóta kiterjesztették hét megyére, az új miniszter most leállította, mert az Állami Számvevőszék szólt neki, hogy nincs meg a jogszabályi háttér. Lehet, hogy eddig megvolt, de most eltűnt. Vagy eddig sem volt meg, csak nem keresték. Politikailag persze továbbra sem hálás dolog kivenni a tejespoharat a kisgyerekek kezéből, ezért a minisztériumok együttérzésük jeleként maguk is infantilizálódnak, és elkezdtek egymásra mutogatni. Az FVM csak a többiek támogatásával képes elképzelni a folytatást, a Szociális és Családügyi Minisztériumnak nem tetszik, hogy a gazdag gyerekek is ingyentejen híznak, az Ifjúsági és Sportminisztérium a halogatás taktikáját választotta: amíg fel nem kérik, ő inkább nem mond semmit, amit később vissza ne szívhatna. A hírhez tartozik még, hogy a főváros leszögezte, neki már tíz éve saját iskolateje van, azt a budapesti gyerekek továbbra is megkapják. Becsüljétek meg gyerekek, ti még nem tudjátok, mit tartotok a kezetekben: tejespohárban a tenger.

Ahogy tegnap megírta a FigyelőNet, nem tudni, mire költi majd a kormány az infláció alultervezéséből származó többletbevételt (FigyelőBarométer – április 3. >>). A helyzet nem változott, a fenti példa is mutatja azonban, hogy lenne éppen helye a nyilvánosság által ellenőrzött módon is a pénznek. Vagy itt van például az árvízkárok helyreállításának ára, a 23 milliárd, ami fölött még két hétig töpreng a kormány, hogy honnan is vegye el. Azt már kiszámolták, hogy 11 milliárd kell az épületek helyreállítására, 9 az utakra, 2 az agrártárcának, meg a maradék. A belügyminiszter maga vázolta fel keddi tájékoztatóján a nagyívű cselekvési tervet. Többek között az is kiderült belőle, hogy a hatalomnak megvan a maga véleménye az ő alattvalóiról. Mert a magyar, az olyan, hogy rögtön halászni kezd, ha zavarost talál. Kormányunk ezért a társadalmi szolidaritás és a röghöz kötés páratlan ötvözetét alkotta meg előrelátóan: nem ám ajándékba kap új házat, akit ürgemódra kiöntött vackáról az áradat, hanem tizenöt éves jelzálog lesz bejegyezve az állam javára. “Elidegenítés esetén a tulajdonos csak a kár mértékének megfelelő összeghez juthat hozzá” – fogalmazott a belügyminiszter.

Az már a 2002-es választásokhoz tartozó hír, hogy szakmai körökben nam cáfolták a Világgazdaság értesülését, miszerint jövőre ingyen lehet használni az autópályákat. A szakmai érvek között az szerepel, hogy az M1-es jelentős részén nincs megnyugtató módon megoldva az ellenőrzés. Hogy továbbra is pénzről legyen szó: ez tízmilliárdos kiadást jelentene a kormánynak. Kampánypénz, de nem a pártkasszából. 2003-ra azután már fel lesz újítva az M7-es, és túl leszünk a választásokon is. Akkor majd jöhet az új rend.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik