Belföld

Oktatás a világhálón II. rész

Sokan hajlamosak elfelejteni, hogy az internetes képzés nem csak az egyetemi oktatást jelenti. Pedig az online tanulás már jóval az érettségi előtt alternatívát jelenthet a diákoknak, sőt egyes esetekben a szülőknek is.

Oktatás a világhálón II. rész 1A technika vívmányainak felhasználása az iskolákban nem számít újdonságnak. A lemezjátszóktól kezdve a televíziókészülékeken át az írásvetítőkig már eddig is szerepelt a technika az osztálytermekben mint a tanórák színesebbé és érdekesebbé varázsolásának hatékony eszköze. Amikor az első számítógépek megjelentek, a tanárok olyan újdonságnak tekintették őket, amin a diákok oktató jellegű játékokat játszhatnak, és a korábban megszokotthoz képest jóval könnyebben érhetik el a nagyobb méretű adatbázisokat. A főszerep ekkor még az egyedi lemezes tárolásé volt, jelenleg viszont kezdik kiszorítani a hálózati megoldások.

A magyar helyzetA jelenlegi magyar közoktatási törvény nem említi meg az internetes képzés lehetőségét, bár teret enged a magántanulói rendszernek. Az online tanulás már csak azért is elkerüli egyelőre hazánkat, mert a képzés többnyire angolul folyik. Ettől függetlenül az idegen nyelvek elsajátítását már gyermekkorban elkezdőknek ajánlhatók az amerikai oldalak, mert az azokon található játékok tényleg szórakoztatóak és hasznosak.

A számítógép előnyei

A mai multimédiás számítógépek lehetővé teszik a szöveges anyagok, a képek, a hangok és a videók egyidejű megjelenítését. Ez a PC-k interaktivitásával párosulva ez néhány tantárgy területén hatalmas előnyt jelent a hagyományos képzési formákhoz képest.

A tanulási folyamat hatékonyságát javítja az is, hogy minden egyes diák a saját képességeinek megfelelő tempóban haladhat a tananyag elsajátításával. A gyorsaknak nem kell a szerényebb képességűekre várniuk, a lassúak pedig nem veszítik el a fonalat.

Jobb óvatosan bánni a reklámokkalKülönösen azért, mert ezek célcsoportjai gyerekek, akiket szüleik szeretnék olyan oldalakra irányítani, melyek mentesek nemcsak a pornográfiától, hanem az internet egészére jellemző töménytelen badarságtól is. Ezért ezeket a site-okat nem tanácsos telepumpálni villogó hirdetésekkel, különben egyre több felhasználót veszít el az üzemeltető.

Számítanak a szülőkre

Az internetes iskolai piacra szakosodott cégek az innovatív tartalmat olyan lehetőségekkel igyekeznek kombinálni, melyek erős közösséget építenek ki a valós életben sokszor nem találkozó nebulók között. Ez utóbbit a legtöbb esetben egy portál segítségével oldják meg, ahol a diákok, a tanárok és a szülők is gyorsan választ kaphatnak kérdéseikre. (A közösségerősítő eszközök között szerepelnek az úgynevezett chat-roomok és az online faliújságok is.) A szülői oldal bevonása már csak azért is jóval eredményesebb lehet a hagyományos módszereknél, mert az anyukák és az apukák általában teljes munkaidőben dolgoznak, ezért komoly gondot jelenthet a részvétel egy szülői értekezleten.

A szülőkre azonban egyéb szempontból is szükség van. Az üzemeltetők ugyanis reklámozásból, illetve a site-okon nyújtott elektromos kereskedelmi szolgáltatásokból tartják el magukat, a diákok pedig az esetek többségében szüleikkel vetetik meg tanszereiket. Az internetes rendszerben az apuka csak beírja böngészőjébe a portál URL-címét – a munkahelyéről napközben és otthonról éjszaka egyaránt megteheti – , és az őt érintő aktuális információk olvasása közben személyesen látja például a tolltartóreklámokat, illetve vásárlási lehetőségeket.

Egyre népszerűbb

A fiatalabb generációk oktatását segítő oldalak első rendszeres használói azok a háztartások voltak, ahol otthon nevelik és tanítják gyermekeiket. Az Egyesült Államok összes tagállamában a szülők 1993 óta taníthatják otthon gyerekeiket, ami szintén hozzájárulhatott az online oktatásban részt vevők számának megugrásához.

Az USA-ban jelenleg 1,5-2 millióan tanulnak ebben az oktatási formában, és ez a szám várhatóan 7-15 százalékkal nő majd évente. A gyarapodás láttán feltehetően csökken a tanárokat egyes esetekben jellemző ellenállás az online módszerekkel szemben. Már csak azért is, mert a manapság diplomázó tanárok saját tanulmányaik során sem kerülhették el, hogy megismerjék a világhálót.

Ajánlott videó

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
Olvasói sztorik